Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 12:00:24 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rem cillinders  (gelezen 15352 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Wouter_be
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 19 Juni 2015, 15:12:57 »

Mijn kadett is voorzien van 4 trommel remmen, maar aangezien het remvermogen van een trommelrem veel kleiner is als deze van een schijfrem zou ik de voorwielen willen voorzien van een schijfrem, ik weet echter niet of dit kan, legaal is er een rembekrachtiger op moet. Ook zie ik dat er revisiesets zijn voor de cilinders, +/- €14, per cilinder, terwijl er nieuwe remcilinders te koop zijn voor €20, waarom zou ik dan reviseren? Iemand een idee?
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Juni 2015, 02:37:25 »

verwacht geen wonderen van schijfremmen... enkel wanneer je veel remt (bergen oid) heeft het echt voordelen. zelf heb ik schijven en een corsa-a bekrachtiger. maar dan is het nog best hard trappen...

maar voor je verdere vragen. het kan, is legaal en een bekrachtiger is zeker aan te raden(schijven zonder bekrachtiger is alleen maar harder trappen)
reviseren van cilinders heb ik nog nooit gedaan, vervangen is sneller en bijna niet duurder.

Kadett B L "super" 1968 LPG
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Juni 2015, 08:19:50 »

In België gelden andere regels, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Hoe het ook zij, zorg dat je trommels, remschoenen en afstelling goed zijn, dan doen trommels naar mijn idee niet heel hard onder voor schijfremmen.
Het enige waar je goed op moet letten, is dat schijfremmen onder zware omstandigheden beter blijven werken dan trommeltjes.
Trommels kunnen veel minder niet goed overweg met oververhitting.

Dat gezegd hebbende, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze tekort schoten bij plotselinge files of in de heuvels achter Luik.
Remko1975
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 09 Augustus 2015, 20:30:59 »

Remschijven zonder rembekrachtiging werken slechter als de trommelremmen op de vooras. Je zult harder moeten trappen.

Als je remschijven op de vooras zet heb je wel een paar extra onderdelen nodig, andere flexibele remslangen voor, fusee en de hoofdremcilinder met bekrachtiging, stalen remleidingen in de motorruimte en vacuüm op het inlaatspruitstuk.

Wel verstandig om de boel te reviseren of nieuw te monteren. Niets is vervelender als een remklauw die blijft hangen.

Met mijn Kadett-C rij ik al jaren met trommelremmen op de vooras en dat gaat prima. Bij mijn Kadett-B komen er ook trommelremmen op de vooras, al heb ik een extra vooras met schijven liggen.

Opel Kadett-B 1.1N standaard 1973
Opel Kadett-C 1.2N de luxe 1974
MVaas
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 29 November 2015, 23:00:22 »

Goed om dit nog even zo te lezen. Ik overweeg zelf ook om mijn trommelremmen te vervangen door schijfremmen op de vooras (was toevallig vanavond hier nog naar remschijven aan het kijken). Maar ik twijfel nog, vooral nu ik weer lees dat de prestaties onder 'normale omstandigheden' niet veel beter zijn.. Het is nu niet zo dat ik regelmatig in de bergen rijd...
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 01 December 2015, 19:11:16 »

De ervaringen wisselen wel. Ik ben er goed over te spreken, ook in de bergen. Meen dat forumlid Ralph er minder enthousiast over is. Kadettjes zijn niet snel, dat scheelt enorm. En je zal je verstand moeten gebruiken; pompend remmen, niet te hard naar beneden razen, remmen op de motor etc.

Trommeltjes vergen minder kracht om te remmen, zolang ze niet te heet worden. Ze bekrachtigen zichzelf namelijk. Dat wil zeggen dat de remschoen door de draaiende beweging van de remtrommel als het ware tegen de binnenkant van de remtrommel aan getrokken word. Onder de juiste omstandigheden zijn trommeltjes om die reden superieur, alleen neemt dat effect iets te snel af bij oververhitting. Knipoog Maar zie dat eerst maar eens voor elkaar te krijgen.
Die grens ligt hoger bij schijven, maar er is ook meer kracht (=rembekrachtiger) nodig.

De cilindertjes kun je het beste nieuw kopen. Ze zijn niet duur en het scheelt je werk.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 01 December 2015, 21:25:47 »

Het klopt wat net gezegd is: Ik heb jaren een 1200 automaat gehad, en heb daar ongeveer 130.000 km mee gereden. Deze automaat had schijven, en deze hebben mij altijd vertrouwen gegeven. Ik woon in Limburg, en heb met deze Kadett dan ook regelmatig uitstapjes gemaakt naar België, Duitsland en Luxemburg. De remmen waren altijd 100% te vertrouwen.

Mijn huidige kadett is een 1100N met wandelstokpook, en 4 trommeltjes, en deze hebben mij in het begin zelfs een afkeur op de APK opgeleverd: te veel verschil in remvertraging. Uiteindelijk heb ik alles vernieuwd: Remcilinders voor en achter, remschoenen voor en achter, remslangen voor en slang achter en ook nog de remleiding achter.
Bij de herkeuring had ik nu perfect werkende remmen: geen waarneembaar verschil tussen links en recht, zowel voor als achter en op de handrem. Het kan dus wel.

Maar, als je jaren met schijven heb gereden, dan is het onbekrachtigd remmen echt wennen. Verder vind ik mijn remmen erg "sponzig", maar dat is alleen met mijn auto. Laatst in de auto van Gwen (ook actief op dit forum) gereden, en deze auto had knalharde remmen. Ik moet de mijne gewoon opnieuw ontluchten.

Ik heb nog een project kadett staan, en deze heeft wel schijven. En dat vind ik prima!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: