Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 11:45:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Automaat versnellingsbak  (gelezen 9387 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Pieter
Gast
« Gepost op: 29 Juli 2009, 15:40:00 »

Opel liefhebbers,

Ooit eerder had ik hier een account, maar kan het niet meer terugvinden. Voor 2 jaar terug heb ik een kadett kunnen bemachtigen welke al 17 jaar in de schuur heeft gestaan. Heeft telkens nog wel even gelopen om het spulletje niet vast te laten lopen.

Nu het volgende probleem. Afgelopen jaar heb ik geen tijd gehad om wat aan mijn kadettje te doen. Nu heb ik afgelopen paar dagen er weer tijd in gestoken. Remmen los gemaakt, motortje weer opgebouwd en rustig proberen te laten lopen. Motor had er in het begin even moeilijk mee, maar daarna... Heerlijk dat geluid van een 1.2

Het volgende probleem. Mijn automaat doet het niet meer. In de achteruit moet ik flink veel gas geven voordat ie uberhaupt ook maar ietsjes achteruit wil. Vooruit is al helemaal een probleem. De auto op bokjes gezet en de achterwielen draaien net een halve centimeter en daarna niets meer.

Wat kan dit zijn? De automaatbak maakt ook nogal wat lawaai (vind ik persoonlijk).
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 22 Juli 2009, 12:01:00 »

De automaatbak van onze Opeltjes is er eigenlijk een met weinig problemen. Hij is alleen "gevoelig" voor goede, schone ATF, welke op het juiste pijl in de automaat bak moet staan.
Verder moet het filter in de bak regelmatig (elke 60.000 km) vervangen worden. Omdat jouw auto al lang stil staat zou ik als eerste dit filter verwisselen, en de ATF vloeistof verversen.

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Pieter
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 22 Juli 2009, 17:30:00 »

is het filter van een automaat gelijk aan die van een schakelbak en waar is zo'n filter te koop voor de bak?

Welke olie gaat erin? Heb namelijk de olie nog wel willen bijvullen, maar toen ik de plug eruit draaide kwam er nog olie uit. Wat is de makkelijkste manier van bijvullen?
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Juli 2009, 18:44:00 »

Je moet de olie peilen met de schakelhendel in P stand.
Op de peilstok staat aan de 1 ne kant het peil bij warme moter en de andere kant met koude motor. Bij vullen via de Peilstok buis met een trechtertje, zorg wel dat alles heel schoon is ook dat er geen pluisjes van bv een doekje aan de pijlstok zitten.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 22 Juli 2009, 20:26:00 »

Belangrijk bij het vullen is dat je dit moet doen bij warme en draaiende motor. De handel moet inderdaad in de P staan.

Je kunt gewoon de standaard rode ATF gebruiken, maar zoals ik al eerder aangaf, zou ik niet de boel bijvullen, maar vervangen!

Het filter heb ik altijd als setje (filter + afdichting) gekocht bij de Opel dealer zelf, maar niet alle Dealers willen de moeite doen om dit te bestellen.

Via internet zijn ze overigens wel nog te koop. Ik zie ze regelmatig voorbij komen op de duitse Ebay.

Ralph

Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 22 Juli 2009, 20:39:00 »

Ik heb even bij O-T-R in duitsland gekeken. Kost daar net geen 50,- euro. Is een complete set zoals op de foto:

Ralph

Pieter
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Juli 2009, 09:38:59 »

Citaat
 Je moet de olie peilen met de schakelhendel in P stand.
Op de peilstok staat aan de 1 ne kant het peil bij warme moter en de andere kant met koude motor. Bij vullen via de Peilstok buis met een trechtertje, zorg wel dat alles heel schoon is ook dat er geen pluisjes van bv een doekje aan de pijlstok zitten.

Dus toch wel via het peilstokje. Maakte me al zorgen dat dit niet kon en dat ik het via de opening onderop de bak moest doen, toen kreeg ik er al niet veel in. Hoeveel olie moet er in de automaatbak?

Citaat
 Ik heb even bij O-T-R in duitsland gekeken. Kost daar net geen 50,- euro. Is een complete set zoals op de foto:

Ralph

Thanx, ik zal eens rondkijken bij OTR. Laat ik dan maar hopen dat dit mijn probleem oplost.
Pieter
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juli 2009, 11:07:00 »

Wat is het nut van het filter precies? Kun je het filter niet gewoon schoonmaken en terugplaatsen? Aangezien dit mij gewoon een metalen plaatje lijkt, wat je kunt schoonmaken?
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 29 Juli 2009, 11:36:00 »

Dit is niet zomaar een plaatje. De ATF gaat echt door dit filter heen, en dit werkt dus als een zeef.
Het "schoonmaken" kun je vergeten. Dit werkt niet goed. Je moet gewoon 50,- euro uitgeven voor een nieuw setje.

Je gaat toch ook niet je oliefilter schoonspoelen? Deze moet je ook gewoon regelmatig vervangen.

Alleen als de Oliepomp in de automaatbak goed zijn - schone - ATF kan rondpompen zal je automaatbak zijn werk kunnen doen. Een vuil filter zorgt ervoor dat de boel niet goed schakeld, of uit de versnelling "vliegt". Dit is ook het geval als de ATF oud of vervuilt is.

Ralph

Pieter
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 29 Juli 2009, 15:40:00 »

oke, mooi antwoord op mijn vraag Lachebek. thnx
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: