Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 22:10:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Differentieel uitbouwen  (gelezen 5714 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Mei 2012, 10:02:55 »

Bij gebrek aan lasgas voor de groene ben ik bezig het differentieel dat ik lang geleden bij Paul (waarvoor dank Knipoog) opgehaald heb, in te bouwen in de achteras van mijn Kadett automaat.
Voor de steekas heb ik zelf maar even een slagtrekker gefabriceerd met de kop van een oude hamer, dus dat is niet zo'n probleem. Ook de klemmen die over de lager(hulzen) vallen gingen zo los, maar nu de tandwielen zelf?

Aangezien zelf het wiel uitvinden nog wel eens tot schade wil leiden, eerst even vragen. Dat scheelt me wellicht extra werk en problemen.

Edit: De vraagbaak - de mijne in ieder geval - gaat niet in op volledige demontage van de achteras.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juni 2012, 09:39:22 »

Nu het uitbouwen gelukt is ben ik weer gaan kijken naar het oorspronkelijke probleem: De auto waggelde bij het rijden naar rechts en de as begon te brommen bij ongeveer 100-110 km/u.

Aan de tandwielen is niks te zien.
In het klokhuis ook niet.

Ik ga de steekassen bij een vriend nog in de draaibank na laten meten op afwijking en eens even goed naar de banden achter kijken al kan ik me niet voorstellen dat dat het is.

Mocht iemand ideeën hebben, dan hou ik me aanbevolen. Knipoog
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Juni 2012, 10:03:09 »

Even een nieuwschierig vraagje van mijn kant...
Hoe heb je die kroon- en pignon tandwielen nu uiteindelijk losgekregen???

mvg
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 03 Juni 2012, 11:49:28 »

Pignonas/wiel (dat is de kleine die van de cardan komt, toch?)
zit er nog in, maar die zit met 2 lagers en een grote bout vast. Die is er waarschijnlijk met een poelietrekker uit te duwen vanaf de de 'staart' van de as, waar ik het stuk met hanglager al wel los van heb.

Het kroontandwiel heb ik eruit gekregen met aan de onder- en bovenkant een beitel tegen een van de 2 'dichte' stukken van het kroontandwiel+aanhang. Die kwam er vervolgens zó uit.
Niet vergeten de beugels die om de lagers zitten los te halen, natuurlijk. Knipoog
Zal er nog even een foto bij maken, dat is wellicht handig voor toekomstige generaties. Lachebek
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: