Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 03:30:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Temperatuursensor  (gelezen 22391 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
falcon
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Mei 2012, 13:40:30 »

Hallo geachte forumleden.
Al geruime tijd heb ik last van een op en neer gaande temperatuurmeter.
Thermostaat opent op 88c en loopt op naar 95c , en dat op en neer gaan gebeurt om de 10 a 15 seconden.
Thermometer hoort toch stil te staan op bijv. 90c ?
of gaat de thermostaat open en dicht om de zoveel tijd , ja dan kan ik me voorstellen dat de meter op en neer gaat.
Als dit alles niet goed is , ligt het dan aan mijn sensor , kan ik die makkelijk kopen , of misschien schoonmaken , en waarmee dan?
Pas een nieuwe waterpomp met thermostaat er op gezet , maar de meter blijft bewegen.
Ik hoop van iemand een tip te krijgen , of mss een andere sensor.
Bij voorbaat dank.
Mvg Kees (falcon)

opel kadett b 1100 in mijn boot
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Mei 2012, 17:12:37 »

check de contacten onderweg, ook hier weer ff aan de zekeringen draaien... verder kan je ipv de meter ook een voltmeter tussen de sensor en de massa zetten en kijken of de waardes constant zijn. (als dat zo is ligt het niet aan de sensor...)

had je met de vorige thermostaat ook dit probleem?

Kadett B L "super" 1968 LPG
falcon
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Mei 2012, 19:27:37 »

Ja klopt , met verschillende thermostaten hetzelfde euvel.
Nu zit er weer een nieuwe in , maar daar heb ik een klein gaatje in geboord.
Bedankt voor de reactie.
Gr. Kees

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Mei 2012, 21:58:07 »

Zorg te allen tijde dat er tussen de 1 en 2cm water in de radiator zichtbaar is.
Als er wat te weinig water in je koelsysteem zit gaat je temp. meter dit verschijnsel vertonen.
bij het wegrijden met koude motor zie je de temp hoger oplopen dan normaal tot de termostaat zich opend dan zakt de temp uiteraard weer.
Vervolgens zie je dan de temp meter een tijdje lang pendelen naar wat warmer dan weer wat kouder.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
falcon
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Mei 2012, 10:21:21 »

Hoi , misschien kan er iets koelvloeistof bij , maar ook al is dat in orde , de themperatuurmeter beweegt zolang ik vaar.
Deze kadett B motor ligt in een boot , en krijgt koeling door buizen onder de boot door , dus geen fan en rijwind.
Motor is ingebouwd onder een houten kist met roosters , dus word wel warm daar onder.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Mei 2012, 10:55:47 »

je controle meters zijn dan ook wel van de B kadett? zit de bedrading goed en heb je de sensor wel van een b kadett? heb er veel gezien (ook andere auto merken) die zijn uiterlijk gelijk maar waardes zijn heel anders? misschien dat het bereik van de sensor dus niet toereikend is?
kan het ook zijn dat het koelvolume van de buizen onder de boot te groot is (dat de thermostaat vol open /vol dicht is) en niet meer vloeiend open en dicht gaat
ik kan het helemaal fout hebben maar waren zomaar wat dingen die in me op kwamen..... Ik weet het niet

gr Paul

ps foto's kunnen misschien helpen Grijns
falcon
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 30 Mei 2012, 16:48:46 »

Controlle meters zijn niet van een Kadett B dashboard , maar wel ook VDO zoals de sensor is.
De sensor is origineel , er staat op , 11/68 , 1100cc en 1968 , nog meer nummers en VDO.
Misschien heeft iemand zo,n sensor , je kan ze hebben tot 1973.
Anders maak ik deze goed schoon en probeer het nogmaals.
ik wacht nog op meer reacties , alvast bedankt.
Mvg.Kees

Leo
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 31 Mei 2012, 20:58:45 »

Kan het zijn dat de koeling in fasen te snel is, door warmtewisseling met oppervlaktewater? Met als gevolg thermostaat open-dicht-open-dicht etc, dus wisselende motortemperatuur in korte tijdstippen. Als het zo is, wordt de koppakking hier niet vrolijk van.
Gr.
Leo
falcon
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Mei 2012, 22:16:52 »

Hoi , ik vaarde altijd 1800 tpm , dat is op het water redelijk snel en dan doet de meter op en neer gaan , hij loopt op naar 95c en gaat meteen terug naar 88c , ook daar gaat ie meteen weer oplopen.
Tegen de 100c komt het niet , afgelopen weekend heb ik 2 uur aan 1 stuk door gevaren op 1600 tpm.
Toen ging het ook op en neer , maar veel en veel minder snel , heel traag loopt de meter van 88c naar 95c en weer terug , dit leek me wel een heel stuk beter.
Qua snelheid hoef je op het water eigenlijk niet eens op 1800 toeren.
Gr. Kees.

j.h.boersma
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Maart 2013, 01:34:00 »

hoi allemaal weet iemand waar je nieuw temperatuur sensor kan halen kadett B 1100 SR olympia  automaat GR jelle
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Maart 2013, 08:26:08 »

Hier misschien http://shop.roeser-online.de/o-t-r/katalogfr.asp?id=1812011200317372414224542521819
Onder Motor/Kupplung/Zündung en dan, motor/kupplung/zündung Kadett B en dan op pagina 10.
Is de huidige kapot?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
j.h.boersma
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 11 Maart 2013, 17:14:05 »

GERT hartelijk dank voor de snelle Reacties GR jelle
1967Kadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 11 Maart 2013, 22:02:27 »

Heb daar ook een sensor besteld, maar het was de verkeerde diameter.. Droevig

Zit er misschien verschil in de cilinderkoppen van de B1 en B2?   

kleine diameter

grotere diameter
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 11 Maart 2013, 22:21:28 »

Hoezo paste hij niet?  Te groot, te klein?
De sensor is iets conisch; onderaan is de diameter het kleinst en naar boven neemt hij iets toe.
Zo draait hij zich altijd vloeistofdicht vast zonder gebruik van dichtmiddelen, omdat de sensor en de kop naar elkaar toe elektrisch geleidend moeten zijn (kop sensor is plus en motorblok is min)
Of de B1 en de B2 verschillende draadmaten hebben, kan ik uit de onderdelencatalogus niet goed duidelijk krijgen; ik ben benieuwd Verbaasd  Wie weet dit?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
1967Kadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 11 Maart 2013, 22:43:22 »

Hallo gert. Mijn reactie was misschien wat onduidelijk. Maar de draaddiameter van de sensor op mijn cilinderkop is inderdaad groter dan die van de sensoren van otr.(of zoals te zien op de fotos heeft mijn ciliderkop een andere sensor dan die van martin)

grtz. Gertjan
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: