Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 22:16:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Remdruk kwijt  (gelezen 31431 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Maurice
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 20 September 2012, 14:43:06 »

Ik ben sinds Zaterdag mijn remdruk grotendeels kwijt. Waar ik de rem normaal gesproken maar een beetje in hoefde te drukken om geleidelijk tot stilstand te komen, moet ik de rem nu tot de bodem intrappen. Mocht ik dus een keer een noodstop moeten maken gaat dat niet meer lukken.
Ik heb de remvloeistof zaterdag gecontroleerd, en zondag stond die nog op hetzelfde peil, ook enige kilometers meegereden in de tussentijd.

Is dit een vaker voorkomend probleem en weet iemand wat dit kan zijn? Bij voorbaat dank.
thom301
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 20 September 2012, 14:50:23 »

Hallo Maurice,

Ik heb dit probleem met mijn kadettje ook gehad, bij mij bleken de remschoenen versleten te zijn.

Groeten Thom.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 20 September 2012, 17:45:30 »

Het meest simpele wat je kunt doen is alle remschoenen afstellen.
Dit zijn de 2 stelmoeren per wiel op de ankerplaat. Totaal 8 dus.
Door slijtage van de remschoenen zakt je rempedaal langzaamaan steeds dieper weg.

Maar zoals ik uit jouw verhaal begrijp is dit min of meer plotseling opgekomen.
In dat geval zou ik na het afstellen ook zeker even al je wielremcilinders met bijbehorende remmerij even controleren of daar niet toevallig een veertje of stangetje is losgeschoten of afgebroken.

Dan kun je ook nog het systeem op alle wielen een keer goed ontluchten.

Mocht dit alles niet helpen, zou ik aanraden om je hoofdremcilinder te reviseren. Het kan zijn dat daar een van de remcups is versleten. Daardoor kan de druk van je remvloeistof tussen het voor- en achtercircuit weglekken (je verliest dan geen vloeistof in je reservoir)

Succes
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Max
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 21 September 2012, 18:44:52 »

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ook bij mij leek de remvloeistof goed, tot ik het kapje open deed, toen gutste het eruit, aan de bovenkant. Kortom, nieuwe hoofdremcilinder..
Maurice
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 22 September 2012, 18:31:21 »

Ik heb zojuist het potje even opengedraaid, deed zich niks vreemds voor.

Ik ga binnenkort met de hulp van een vriend mijn trommels nalopen, en dan zien we wel of we iets geks tegenkomen. Zelf ben ik op autotechnisch gebied een leek, dus van mezelf hoef ik niet zoveel te verwachten.
Bedankt voor de hulp!

Ik heb net even een test gedaan op aanraden van diezelfde vriend, en hij vermoedt nu ook dat het de hoofdremcilinder is. Is het gebruikelijk om hier zelf iets over uit te vogelen, of is het mogelijk daar een andere voor in de plaats te zetten? Zo ja, wat zou dat ongeveer gaan kosten?
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 23 September 2012, 17:30:21 »

Cupjes (Keerringen) vervangen steld niets voor.
Er staat hier nog ergens in een topic hoe het moet!
gr. erik
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 23 September 2012, 17:32:13 »

Staat in Aandrijving---Hoofdremcilinder
Maurice
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 September 2012, 19:15:06 »

Bedankt, ik wil het vervangen van de rubbers in de hoofremcilinder wel gaan proberen. Nu heb ik even zitten zoeken bij opel classic parts, en ik heb 2 verschillende setjes gevonden. Ze komen op mij echter vrijwel hetzelfde over.

- http://www.opel-classic-parts.com/nl/S064_Rubber_of_zuiger_set_hoofdremcilinder_ATE-FAG-DELCO_system/A432_Rubber_set_hoofdremcilinder_Kadett_B_C_GT_Olympia_A_MantaAscona_A_B_1966-79_Rekord_C_D_1971-77.html
- http://www.opel-classic-parts.com/nl/S064_Rubber_of_zuiger_set_hoofdremcilinder_ATE-FAG-DELCO_system/A430_Rubber_set_hoofdremcilinder_trommelrem_voor_Kadett_B_C_1967-78.html

Enig idee welke van de 2 ik moet hebben? Of is geen van beide de juiste?
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 23 September 2012, 20:14:35 »

Voordat je de hooftremcilinder gaat reviseren, trek eerst even de remtrommels open, mocht er een lek zitten dan zie je dat gelijk, normaal zie je allemaal rempoeder, bij een lek rempompje is dit rempoeder nat geworden.
Als dit een kleine lekkage is zie je dit wel in de remtrommel maar nog niet aan het remvloeistof niveau in het oliepotje, het rempedaal zakt dan ook een stuk verder naar beneden voordat je pas kan remmen.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 23 September 2012, 20:52:41 »

Onderste link is met remtrommels voor,
Bovenste link is (waarschijnlijk) schijfremmen voor, dat is een andere hoofdremcilinder.
Vermeld het even bij je bestelling bij opmerkingen, de chef daar is bij mij altijd zo vriendelijk geweest e.e.a. even te checken.

En denk aan de rubber doppen voor het vloeistoftankje als je toch aan de slag gaat. Knipoog
http://www.opel-classic-parts.com/nl/S064_Rubber_of_zuiger_set_hoofdremcilinder_ATE-FAG-DELCO_system/A1196_Rubber_doppen_set_vloeistoftank_hoofdremcilinder_Rek_B_C_D_Com_A_B_Kad_B_C_GT_Oly_A_MaAsc_A_B_Kap_Adm_Dipl_A_B_Blitz_1966-79.html
Maurice
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Oktober 2012, 19:48:52 »

Ik heb vandaag de banden er een voor een af gedraaid en naar de remtrommels gekeken. De remtrommels achter heb ik open gehad, de trommels voor niet, dat was volgens mijn vader niet nodig aangezien je van buiten ook wel kon zien of ze nat waren ja of nee. Bij de trommel rechtsachter trof ik wel iets vreemds aan:

Voor meer foto's:
http://imgur.com/a/P5SDd#5

Zou dit veroorzaakt kunnen zijn door een eventuele lekkage? Volgens een vriend is het wit vet.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 07 Oktober 2012, 21:16:08 »

Als je geen sporen aan treft van remolie, denk ik niet dat je hier een lekkage hebt zitten.
Dat witte kan inderdaad iets zijn van van vet dat uit een spuitbusje komt.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 08 Oktober 2012, 12:19:21 »

Dat witte is inderdaad keramisch vet. Spuiten ze er in de garage altijd op omdat anders de boel vast gaat zitten.

Opel Kadett 1.1n '71 sedan
Maurice
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 08 Oktober 2012, 12:53:30 »

De auto heeft ongeveer een week stilgestaan voor ik ging keken, en er is dus ook niet mee geremd. Kan het dan zijn dat een eventueel lek al is opgedroogd in die tijd? Of zou het gewoon constant blijven lekken?
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 08 Oktober 2012, 14:00:15 »

remolie verdampt vrijwel niet. Dus als er een lek is of is geweest zul je dit ongetwijfeld blijven zien totdat de boel weer goed schoongemaakt is (met remmenreiniger of een andere goede ontvetter)

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: