Holland Kadett B Club Forum
27 Oktober 2025, 01:24:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 90   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Project Kadett B coupe 1.1N  (gelezen 918137 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1065 Gepost op: 09 Juli 2016, 16:45:20 »

Vandaag een 200km gereden met de kadett, hij rijd heerlijk,  op de snelweg een keertje het gas ingetrapt en auto trok met gemak door naar de 140km per uur.

De motor heeft wel dat bij het accelereren dat hij schokkerig vooruit trekt, heb nog geen idee wat dit is, misschien nog iets met de afstelling.
Moet de kleppen nog stellen met warme of lopende motor, ontsteking en carburateur nog eens goed afstellen, dit is merendeels gedaan met stilstaande motor.

Of heeft dit een andere oorzaak dat de motor schokkerig optrekt ??

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1066 Gepost op: 10 Juli 2016, 01:11:35 »

mooi dat je lekker aan het genieten bent. Cool

wat betreft het schokken:
controleer de ontsteking met de stroboscoop. (vergeet niet de vacuum-vervroeger los te koppelen) officieel 0gr bij 300-400 tpm (rondstarten dus, maar omdat de vervroeging pas rond 1200 zou moeten zijn kan je gewoon 0 gr bij stationair aanhouden)
daarna kan je kijken of de vervroeging tijdens optoeren, zowel centrifugaal an vacuum, soepel verloopt. er kan namelijk speling zijn ontstaan waardoor de vonken niet elke keer op de juiste tijdstippen worden gegeven.
als de vervroeging soepel verloopt en je ook geen misfire's ziet, dan moet je het waarschijnlijk zoeken in de carb.

belangrijk voor de diagnose is ook de volgende vraag:
gebeurt het schokken vooral als je in een keer plankgas geeft of als je juist rustig het pedaal tot de bodem drukt?
snel gas geven heeft namelijk veel invloed op de vacuum-vervroeger en de acceleratiepomp.

Kadett B L "super" 1968 LPG
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1067 Gepost op: 10 Juli 2016, 07:08:10 »

daarna kan je kijken of de vervroeging tijdens optoeren, zowel centrifugaal an vacuum, soepel verloopt.
Hoe moet ik dit controleren, één keer met en één keer zonder vacuüm vervroeging rijden ??

Citaat
belangrijk voor de diagnose is ook de volgende vraag:
gebeurt het schokken vooral als je in een keer plankgas geeft of als je juist rustig het pedaal tot de bodem drukt?
Hij doet het meer als ik normaal optrek, dan voel je schokken, heb pas één keer volgas het pedaal ingetrapt op de snelweg, van 100 naar 140 en toen voelde ik het niet.

Als de motor nog koud is loopt deze stationair heel rustig, als motor warm is gaat de motor bij stationair 800 toeren meer schuddend lopen.

Ik zal de ontsteking eens opnieuw afstellen met warme motor en stroboscoop lamp.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1068 Gepost op: 10 Juli 2016, 12:15:42 »

Weet iemand misschien waar ik een nieuw afdichtrubber voor mijn benzinedop kan bestellen.

Omdat er eerst een soort van afdichting van kurk of leer in zat en stuk was heb ik er een rubberen afdichting in gezet, deze kon niet tegen de benzine en ging helemaal uitzetten.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1069 Gepost op: 10 Juli 2016, 12:26:56 »

controleren van vervroeging:
-vacuum leiding losnemen.
-stroboscoop op markering richten.
langzaam gasgeven. vanaf 1200 tpm zou er vervroeging moeten zijn. er hoort een curve in de vervroeging te zitten die soepel verloopt. als het tijdstip heen en weer stuitert dan moet er wat gebeuren.
-sluit nu de vacuum vervroeger weer aan
-geef nu korte stootje volgas. je moet nu de arm van de vacuumvervroeger soepel zien bewegen.

als je bij rustig optrekken problemen hebt en bij volgas niet, dan is de kans groot dat het aan de afstelling van de carb ligt. al heb ik als LPG rijder geen idee wat er aan de carb van de kadett gewijzigd kan worden om het deellast mengsel aan te passen. sommige carbs hebben er een aparte sproeier voor maar geen idee hoe dat bij de kadett zit.

heb je de ontsteking wel daarwerkelijk op 0 graden staan en niet wat voorontsteking gezet? dat heeft hier namelijk ook invloed op.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1070 Gepost op: 11 Juli 2016, 21:57:09 »

controleren van vervroeging:
-vacuum leiding losnemen.
-stroboscoop op markering richten.
langzaam gasgeven. vanaf 1200 tpm zou er vervroeging moeten zijn. er hoort een curve in de vervroeging te zitten die soepel verloopt.

Ik heb een stoboscooplamp aangesloten, vervroeging los, en het ontstekingstijdstip bij 800 toeren precies op 0 graden afgesteld.
Slang van vacuum vervroeger weer aangesloten.
Als ik nu een peut gas geef zie ik de stang van de vacuum vervroeging zo goed als niet bewegen, als ik aan de slang van de vacuum vervroeger zuig zie ik hem wel gelijk bewegen ??

Ik zit nu te twijfelen of ik de slang van de vervroeger wel juist op de carburateur heb aangesloten, zie foto:

Of moet ik de slang van de vacuum op het spruitstuk aansluiten, kan ik misschien wel even proberen, misschien dat hij het dan wel doet.

Of doe ik nu iets verkeerd ??

Misschien een stomme vraag, kan het schokkerige optrekken ook liggen aan de loodvrije (95) benzine, ik heb wel loodvervanger toevoeging staan maar nog niet gebruikt ??
Bij gas geven hoor ik bv. geen ratel/pingelen.

kadettmetbeleg
Gast
« Antwoord #1071 Gepost op: 12 Juli 2016, 10:04:48 »

Hallo,
Het slangetje van de vacuumvervroeger zit bij mij ook daar op de carburateur aangesloten.
Ik heb ook een tijdje zonder loodvervanger gereden zonder schokken.
Een oplossing heb ik helaas niet voor je.
Groet,
Marco
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1072 Gepost op: 12 Juli 2016, 18:44:03 »

Omdat er bij mijn carburateur geen umgemisch regulierschraube zit (op foto nr 1) maar een leerlaufgemisch regulierschraube (op foto nr 2) wil ik deze graag afstellen, maar weet niet hoe ??

Als ik deze schroef nr 2 indraai slaat de motor af, als ik hem uitdraai heb ik eerst een gedeelte waar de motor gewoon blijft lopen zonder veranderingen, draai ik verder dan slaat de motor weer af.

Hoe stel ik deze schroef het beste af, zo ver mogelijk in of zo ver mogelijk uit of middenin, of kan dit alleen maar met een Co meet apparaat.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1073 Gepost op: 12 Juli 2016, 20:27:51 »

Op zich vreemde combinatie; de Umgemischregulierschraube is er eigenlijk altijd wel en de Leerlaufgemischregulierschraube is er soms/vaak schijnbaar niet (is er dan wel, maar af fabriek correct ingesteld en daarna afgesloten)
Dit heb ik eens vertaald vanuit een Duitse inbreng:

De basisinstelling, bij bedrijfswarme motor, is de volgende.
De mengselregelschroef (de grote, naar buiten stekende) helemaal indraaien (zonder geweld!).
Deze dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
Bij de CO-schroef (de kleine verstopte) dezelfde werkwijze, echter deze 3,5 omdraaiing uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.
De mengselregelschroef nu zo ver uitdraaien, tot het toerental niet verder oploopt.
Dan met behulp van de regelschroef van de gasklepaanslag het toerental afstellen op de gewenste waarde.
Nu de CO-schroef zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk loopt/deze zo weinig mogelijk schommelt.
Een CO-afstelaparaat is op de wijze niet direkt nodig.

BELANGRIJKSTE voorwaarde voor je de carburateur wilt gaan afstellen is, dat de kleppenspeling correct is afgesteld!!, de ontsteking goed is ingesteld en dat geen van de onderdelen hiervan defect is.
Met lekkende of fout afgestelde kleppen of een versleten verdeler lukt het je niet de carburateur goed af te stellen.

Erg belangrijk is ook, dat bij het afstellen het choke-mechanisme losgenomen of ontspannen is, omdat dit mechanisme op de gasklep werkt.
Als de choke niet "vrij" staat, kan deze de gasklep "tegenhouden" waardoor je het toerental niet naar beneden toe kunt bijstellen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Ger
Jr. Member
**

Bekijk profiel
« Antwoord #1074 Gepost op: 12 Juli 2016, 21:32:43 »

Die cabarateur komt mij bekend voor . Die zat op de kadett b 1500 . Of die erop hoort weet ik niet .
Die kan je maar op 2 punten stellen , nl dat schroefje en bij de gashandel .

Groeten Ger
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #1075 Gepost op: 12 Juli 2016, 22:47:53 »

de oliedop  is net zo groot en kan je zo  op  de tank draaien   misschien heb je nog een dop liggen kan je daar het rubber uit halen     
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1076 Gepost op: 12 Juli 2016, 22:51:14 »

Die cabarateur komt mij bekend voor . Die zat op de kadett b 1500 . Of die erop hoort weet ik niet .
Die kan je maar op 2 punten stellen , nl dat schroefje en bij de gashandel .

Groeten Ger
Klopt Ger, deze is maar op 2 plaatsen af te stellen.
Ben net doorverwezen naar het Duitse forum over deze carburateur, deze blijkt dus anders afgesteld te worden dan een standaard carburateur.
De leerlaufgemisch regulierschraube blijkt nu een iets andere werking te hebben en moet nu eerst ingedraaid worden en dan 1.5 tot 2 slagen uitgedraaid worden, aan te raden was 2 slagen.
Dan het stationair toerental tussen 700 en 800 toeren te zetten met de regelschroef van de gasklepaanslag.
Het was aan te raden met deze carburateur een kleine minimale voorondsteking te geven, de motor zou dan iets sneller oppakken.

Ga dit aankomende dagen eens uitproberen, hoop dat dit de oplossing is voor het schokkerige optrekken.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1077 Gepost op: 12 Juli 2016, 22:56:34 »

de oliedop  is net zo groot en kan je zo  op  de tank draaien   misschien heb je nog een dop liggen kan je daar het rubber uit halen     
Wat een super goed idee, ga morgen gelijk zoeken, heb ze ook bij OTR gevonden, mocht ik de oliedop niet meer hebben bestel ik er eentje.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1078 Gepost op: 13 Juli 2016, 09:45:18 »

nog even over de vacuumvervroeger. deze werkt op ported vacuum. bij vol gas is ported vacuum hetzelfde als het spruitstuk vacuum en bij vol gas is er bijna geen vacuum in het spruitstuk. en bij stationair is er ook bijna geen vacuum bij het ported vacuum. dit omdat de gasklep bijna helemaal dicht is. je ziet dus de vervroeger vooral zijn werk doen bij deellast.
als de vervroeger soepel verdraait al je zelf aan het slangetje zuigt zal het goed zitten.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1079 Gepost op: 18 Juli 2016, 14:47:28 »

Heb ik geprobeerd maar het rubber was na een paar dagen 2 keer zo groot geworden, rubber kan dus ook niet tegen benzine.

Pagina's: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 90   Omhoog
  Print  

Ga naar: