Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 05:04:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: twee carburateurset  (gelezen 12202 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 22 Maart 2013, 22:39:53 »

Misschien kan iemand dit verklaren.
Ik ben bezig een twee carburateurset voor m'n SR motor gebruiksklaar te maken. Deze set; hij zou origineel zijn en voor mij leek het daar ook op.

De rechter carburateur op de foto is de voorste van de twee.
Nu merk ik dat op deze rechter staat 35PDSI en op de linker35PDSI-2, en dat zou er op kunnen duiden, dat ooit in het verleden met de set geknoeid is.
De kenmerken voor de twee carburateurset kloppen echter; de voorste heeft de onderdrukaansluiting en de beide carburateurs hebben de haakse benzine aansluiting. Op de foto zie je het middendeel en daarboven de twee deksels (ondersteboven)

Bij het schoonmaken ontdekte ik verder dat de rechter carb.+deksel een boring hebben, die de linker niet heeft (zie rode cirkels).
Als ik de boring echter wil doorblazen lijkt hij mij loos en ook als ik er vloeistof in druppel, komt die vloeistof nergens naar buiten.

Tot zover zou je kunnen denken, dat de linker en rechter carburateur niet bij elkaar horen in één set.

Het vervolg:
Ik had nog een oude set liggen, zeer versmeerd en incompleet, deze

Vorig jaar op onze meeting zocht iemand voor zijn set twee carburateurshuizen omdat in zijn set hierin gaten waren gerboord.
Ik heb van deze smerige set de tussenstukken toen gedemonteerd en ze naar deze heer opgestuurd. Niets mee aan de hand dus.

Nu ik echter in mijn set de genoemde verschillen vond heb ik de twee deksels van de incomplete set erbij gezocht, en wie schetst mijn verbazing;
dezelfde verschillen. Zie de blauwe cirkels

De carburateurshuizen zelf kan ik er niet bij pakken om te kijken of daar ook 35PDSI en 35PDSI-2 opstaat en of daar ook de boring wel (de rechter) en niet (de linker) inzitten.
Die heb ik weggegeven.

-Is dit te verklaren?
-Horen de twee carburateurs in de bovenste set als set bij elkaar
-zo niet, is het toeval dat twee sets, die uit totaal verschillende hoeken komen deze afwijkende extra boring hebben.

Dit is de quiz-vraag voor dit koude weekend Grijns

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Maart 2013, 10:24:45 »

Gert, ik zal vanmiddag eens even op zolder kijken, heb er ook het nodige liggen van de dubbele setjes (het was mij iig nooit opgevallen)....
maar zou het met de vacuum aansluiting te maken kunnen hebben? deze zit namelijk alleen op de voorste carb.

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Maart 2013, 13:38:11 »

35PDSI en 35PDSI-2 op één set lijkt mij niet echt de bedoeling; of het een probleem is? Hangt er denk ik vanaf of ze allebeide op een SR set zijn afgestemd?
Die extra boring??? Als je er voorzichtig vloeistof in zet, komt het nergens elders naar buiten, en als je met perslucht op andere openingen druk zet, wordt de vloeistof er oon niet uitgegeblazen.
Ze lijken me echt dood te lopen??  De pakkingen blijken daar ook geen gat te hebben?

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Maart 2013, 13:39:47 »

Gert, ik heb even de zolder op zn kop gezet en jou bevindingen moet ik ook bevestigen (de 3 setjes die ik heb heb ik hetzelfde bevonden). zowel de deksel als het ondergedeelte.
ook de pakkingen hebben bij mij daar wel een sleuf zitten
gr Paul
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Maart 2013, 13:50:31 »

nog een keer 

ik heb 2 setjes van 2x 35PDSI-2 en 1 setje van 2x 35PDSI maar de setjes hebben alle met de voorste carb een extra boring.
de 35PDSI carbs zijn misschien de eerste modellen.

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Maart 2013, 14:06:34 »

Dank je, de extra boring is dus normaal; reden  Verbaasd

Dan PDSI en PDSI-2.
Volgens mij is de carb. waar PDSI opstaat een PDSI-2.
Om te beginnen staat de opdruk SOLEX en PDSI scheef onder elkaar/niet gecentreerd; het lijkt of de twee er nog achter zou moeten.
Belangrijker is, dat de PDSI-2 anders is opgebouwd m.b.t. de vollastsproeier.
De PDSI heeft hiervoor een kogelklepje achter het acceleratiepomp mebraan en de PDSI-2 heeft daarvoor onderin de vlotterkamer een regelklepje (een opstaand, verend pinnetje) dat ingedrukt kan worden door een onderdrukzuigertje in deksel , waaraan een stukje stang (met veer) zit dat dit regelklepje kan bedienen.

Op de doorsnedetekeningen is het onderscheid zeer duidelijk.

Alle 4 carburateurdeksels die op de foto's staan, hebben deze vollastonderdelen en zijn dus PDSI-2 deksels en beide vlotterkamers hebben dit vollastregeklepje en zijn dus PDSI-2 vlotterkamers.

Probleem dus opgelost; alleen vreemd dat de 2 van PDSI-2 ontbreekt, want het ziet er niet uit alsof de twee later verwijderd is  Verbaasd

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Maart 2013, 16:37:47 »

Gert, ik heb nogmaals gekeken alleen kan helaas geen foto's op de computer krijgen daar deze wat probleempjes vertoont Ik weet het niet

Bij mij zijn alle 3 de setjes kwa bezetting en uitvoering precies het zelfde.  op de 35PDSI carbs hebben een soort "stempel" waar PDSI mee is ingegoten in de mal (deze zit idd een beetje scheef en lijkt willekeurig geplaatst te zijn)

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Maart 2013, 09:00:36 »

Als je een enkel (niet van een goede set) tussenstuk (met het vlotterkamergedeelte) hebt, dat zeker bij een dubbele set heeft gehoord en die van het type 35 PDSI-2 is, dan houd ik mij aanbevolen. Het gaat mij zeker storen, als ik een set klaar heb met twee verschillende aanduidingen, ook al zijn ze inwendig voor zover ik het kan zien volledig gelijk.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Maart 2013, 09:12:41 »

Gert, ik zal even kijken of ik je er mee kan helpen
hetzijn 3 setjes origineel waarvan 1setje als nieuw gereviseerd en de andere setjes zijn wat onderdeeltjes kwijt geraakt door de tijd heen .
ook heb ik een gasklep die valse lucht aanzuigt en zo hebben ze wat meer kwaaltjes. ook zijn de 2 incomplete setjes onderling iets anders: namelijk in de venturi ruimte zit een vaste sproeier bij de ene set is deze 110 en de andere 140 (is wel ene set van 35PDSI-2 en andere 35PDSI).
ik zal even voor je mee zoeken om een mooi setje te krijgen Cool

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 25 Maart 2013, 09:44:09 »

Het lastige is, dat ik aan dit gedeelte van de carburateur niet kan zien of het er één is van de dubbele set of dat het deel gewoon bij een enkele carburateur hoort.
De aanduiding 35PDSI of 35PDSI-2 zegt daar niets over .
Ook ik weet dus niet zeker met welk deel van mijn set in de jaren 60/70 wel of niet geknutseld is Ik weet het niet
In ieder geval moet er 110 ingeslagen staan naast dat kleine ronde messing plaatje en staat er op dat sluitplaatje 0,50 .
Steek er geen zoektijd in, want het heeft geen hoge prioriteit. Ik zet hem eerst in elkaar, en daarna zie ik wel verder.
Alvast dank voor het meedenken.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 25 Maart 2013, 15:12:16 »

Gert, ik kom zo nu en dan wel eens onderdelen tegen van 1.1sr blokjes hier in de omgeving en meestal denk ik dan van "laat maar liggen want ik heb er al genoeg" Grijns
ik weet zowieso nog 2 incomplete sr carb setjes in de omgeving dus zal eens mee rondneuzen. en dan kun je zelf nog altijd beslissen wat je er mee wil...

gr Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Maart 2013, 15:49:57 »

Prima, bovenste delen heb ik genoeg; 2x een setje van twee en ook heb ik twee setjes met smoorkleppen (al deze delen horen op en onder de DPSI-2)
Het gaat me dus om het deel waar SOLEX 35DPSI (-2) ingegoten staat, het vlotterkamer en venturi gedeelte dus.
Mocht ergens iets bruikbaars en origineels rondslingeren, ..... Rollende ogen

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 27 Maart 2013, 09:16:59 »

Er zijn 2 uitvoeringen van de 2-carburateursset  voor de handgeschakelde motor.
Beiden hebben de nummers 2891643 (de voorste) en2891644 (de achterste); ze hebben kalibreringsletter A ( periode?) en B (1.67-8.71)
Ik zit in 1969 en zou dus de B-versie moeten hebben.
Mijn achterste carb. is 2891644B (lichtblauw vaantje), maar m'n voorste is 2891643A (donkerblauw vaantje).

Op zich geen ramp, want ze geven aan dat kalibrering A alleen de dichtring (onder vlotterventiel) en de stationairsproeier anders heeft dan kalibrering B.
Die heb ik nu beiden aangepast aan kalibrering B

jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 27 Maart 2013, 13:54:51 »

Mooi overzichtje!
Schakel en automaat heeft ook het eea verschillend zie ik.....

grtzz
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 27 Maart 2013, 14:32:14 »

Ja, de brandstofvoorziening zal wel op de één of andere manier rekening houden met de karakteristiek van een automaat.
Is ook zo bij de enkele carburateurs; zijn niet (zomaar) uitwisselbaar.

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: