Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 19:00:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motorproblemen kadett '72  (gelezen 8257 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Evulgo
Gast
« Gepost op: 03 Juni 2013, 09:56:38 »

Hallo

Ik ben nieuw op het forum en bezit op dit moment nog geen kadett.
Normaal zou ik dit weekend de trotse eigenaar geworden zijn maar er was een probleem..
Even via jullie een 4th opinion vragen.

De rechterrem blokkeerde, maar das een snel op te lossen euvel neem ik aan. Leidingen nalopen, trommel losmaken ect..

Het 2e probleem was iets moeilijker. Aangezien ik zelf maar een beperkte motorkennis heb, had ik 2 mensen mee die er meer van kennen dan ikzelf.
Motor start moeilijk, draait stationair niet mooi, schokt bij vertrekken en rijden.

Het "niet mooi" kan ik het beste (naar mijn kennis) omschrijven als proberen naar een goed toerental te gaan maar altijd iets daarvoor weer een dal waarin hij zakt en dan probeert die weer te stijgen, zakt weer.
Een soort golf van normaal naar zakken, naar normaal, zakken.
Ook bij het vertrekken schokt die nogal alsof hij niet volluit kan blijven gaan. Alsof je het gaspedaal induwt en laat schieten om weer in te duwen.
2sec normaal, 2sec zakken, 2sec normaal,..

Wij 3 dachten alle 3 aan iets anders.

1: Slechte afstelling van carbu/ontsteking (dacht ik)
2: tussen de luchtinlaat en het spruitstuk zit een soort verbindingsdarm, die was los.-> Trekt valse lucht (dacht de ander, lijkt ook plausiebel, eventueel een pakking dat lek is)
3: Licht compressieverlies (lijkt me onwaarschijnlijk de oorzaak, omdat ik denk dat het dan met een sneller interval zou zijn dan het zich voordoet. Vermogen verlies maar geen schokken dacht ik?)
Ook een motor van 40jaar, licht compressieverlies is er sowieso wel denk ik.

Kunnen jullie uit deze uitleg een conclussie trekken? Ik begrijp dat het nogal amaturistich omschreven is, maar ik probeer Lachebek
Denken jullie eventueel aan andere problemen?

Ik heb al wa opzoekwerk vericht, ook via dit forum.
Ik las over het stationair afstellen dat iets hoger moet, instellen graden vacuumvervroeging. Deze leken op wat ik omschrijf.

Bedankt alvast!

Jonas

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Juni 2013, 16:00:38 »

Hoi Jonas, heel erg welkom op dit leuke forum.
Wat je omschrijft lijkt mij het meeste op een ontstekings probleem, dus even de verdelerkap er af halen en kijken of de contact puntjes nog een beetje heel zijn en niet helemaal verbrand, als deze inbranden komt er een soort van pitje op te zitten, de puntjes lijken dan netjes open te staan maar komen door het pitje tegen elkaar aan.
Ook even in de verdelerkap kijken of de 4 contacten niet helemaal verbrand zijn een een hele laag oxidatie op zit, als dit zo is krijg je een hele slechte vonk.

Als het aan de carburateur zou liggen kan het zijn dat de axerelatie pomp stuk is, dit is een soort van membraam, deze is dan gescheurd en werkt niet meer, mocht deze stuk zijn moet de auto nog altijd beter lopen als dat je nu omschrijft.

Het compressie verlies kan je ook een beetje optisch testen, laat de motor lopen haal de olie pijlstok er uit, geef nu een beetje gas, komt hier nu allemaal rook uit en soms zelfs olie spetters dan heb je onderdruk, dit wil zeggen dat de zuigers of zuigerveren versleten zijn.
Duw de olie pijlstok terug en haal nu de olie vuldop er vanaf, als er nu een dikke rookpluim uit komt heb je bovendruk, de kleppen of klepstangen of klepzittingen zijn dan zo ver versleten dat de druk langs die dingen omhoog word geduwd.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Evulgo
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Juni 2013, 16:23:43 »

Super reactie!

Ik heb gevraagd voor een 2e maal te gaan kijken.
De ontsteking was ook mijn vermoeden. Dit ga ik zeker nakijken, eventueel trek ik eens wat foto's om jullie voor te leggen.
Ik zal wel even wat opzoekwerk moeten verichten hoe het er goed moet uitzien en hoe niet, maar das het leuke deel van de hobby.

Ik kan ook een compressiemeter lenen van een vriend. (ik heb nog niet gezocht, nominale druk?, te verwachten?, ik zoek zelf ook nog eerst het antwoord)
Zo kan ik ook het compressieprobleem uitsluiten of bewijzen in het slechtste geval.

Bedankt alvast. Hier heb ik al veel aan!

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 03 Juni 2013, 17:05:23 »

Compressie het liefst alle 4 cilinders ongeveer de gelijke waarde; gemeten compressie boven de 10 bar is mooi.
Als het membraan van de acceleratiepomp stuk/verhard is, zou hij bij gas geven in moeten houden, maar bij gelijkblijvend gas en dan op-en neer gaand toerental doet mij aan valse lucht denken.
Slang tussen spruitstuk en luchtfilter is denk ik bedoeld om carterdampen "na te verbranden"; die hoort wel op het spruitstuk en het luchtfilter aangesloten te zijn, maar geeft geen valse lucht (voor zover ik het kan beoordelen.)
Misschien valse lucht tussen carburateur en spruitstuk?? Hoort een rubber O-ring tussen te zitten.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 03 Juni 2013, 21:02:58 »

Misschien valse lucht tussen carburateur en spruitstuk?? Hoort een rubber O-ring tussen te zitten.
Kan je ook heel simpel testen, laat de motor lopen en spuit remreiniger tegen het spruitstuk aan, als deze lek is dan gaat het toerental ineens heel erg omhoog of motor probeerd ineens af te slaan, dit merk je gelijk als je de remreiniger er tegenaan spuit Knipoog

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Evulgo
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Juni 2013, 19:27:30 »

Ok. Morgenavond ga ik gewapend met de compressiemeter (>=10 bar), spanbandjes (voor het verbindingsstuk) en een stuk of 5 bussen remmenreiniger terug.. :p
Daar kijk ik dan ook de pitjes in de verdelerkap na. Rubber ring aanwezig.

Als het geen van die is vrees ik dat de auto sowieso niet voor mij zal zijn met de beperkte kennis dat ik er van heb.. Droevig

Ik hou jullie op de hoogte!

Ps: wat zou voor jullie een goede prijs zijn voor een kadett qua carrosserie degelijk, mits een beetje roest aan de spatborden, geblokkeerde rechterrem, dit motorprobleem?
Evulgo
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Juni 2013, 19:53:07 »

Binnenkort komen de pics Knipoog.

Verdict:
Compressie: we hadden geen bougiesleutel mee.. Dus compressie niet kunnen testen. Maar hij was zeker dat het de compressie niet was.
Dichting: we hebben verschillende keren getest met de remmenreiniger maar dat gaf geen resultaat. Dan ook met de startpiloot zonder resultaat.
Verdelerkapje: hebben we nagekeken en dat was in orde.

Hij dacht, zoals ikzelf ook, dat de ontsteking slecht was afgesteld. Bougiekabels waren ook wat verduurt..
Maar ik denk met wat prutswerk dat het op te lossen is.

Dan moet ik de rechterrem loskrijgen en herstellen/vervangen.
Dan wat carrosseriewerk en we kunnen echt beginnen Lachebek

Bedankt al voor de hulp. Jullie zullen wss nog van me horen, maar het wordt geapprecieerd!!

Ik zoek er eerst zelf nog wat over. Maar ik dacht dat het stationair toerental ook hoger moest afgesteld worden. Want dat leek me te laag.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: