Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 09:54:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dynamo doormeten  (gelezen 25366 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroen B
Gast
« Gepost op: 11 September 2013, 08:35:44 »

Heren,

Ik rijd inmiddels alweer meer dan anderhalf jaar met deze kadett. Elke dag 100 km.

Sinds een paar weken met een dingetje bezig waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb jullie expertise nodig.  Verbaasd

Het begon met startproblemen. Auto startte steeds slechter, en vooral als deze warm was. Als ik de auto dan liet afkoelen, kon ik gewoon weer starten, zonder problemen. Tot op een dag niet meer.

Leek me dus een probleem, bij de accu, dynamo, of startmotor.

Accu gaf 11.9 V spanning, dus deze was niet goed. Eruit gehaald en met een boost opgeladen, bleek wel goed te zijn. Bleef constant op 12.8 V.

Uiteindelijk bij de spanningsregelaar na de dynamo terecht gekomen, deze bleek rot, ik dacht bingo! (zie 1e foto)

heb trouwens ook een verbruiken van 0.02 A. (de klusdraadjes op mn accu zijn van de radio, zie 2e foto)  Cool

Nieuwe regelaar besteld in Duitsland, ondertussen na het parkeren de afsluit-draaiknop op m'n accu gebruikt om iig genoeg startcapaciteit te hebben. Gebruik de auto natuurlijk gewoon voor mn werk. Kadett moet natuurlijk rijden.

Gisteren de nieuwe regelaar geinstalleerd. Accu geeft met motor uit 12.62 V. (=OK)
En met motor aan 13.01 V. Lijkt me ook OK
Met gas vervolgens 13.10 V

Dat laatste lijkt me niet helemaal IO. Aangezien een 6 cellen accu idealiter 2.4 V per cel nodig heeft om goed te laden, dus 14.4V

Met gas lijkt me dat de dynamo en de regelaar dus 14.41 V moeten leveren en ik dus bij gas zeker naar de 14 V moet gaan. Helemaal met de nieuwe regelaar.

Volgende stap lijkt me het doormeten van de dynamo omdat ik nog steeds bang ben dat mijn accu niet goed laadt. Hoe doe ik dit precies?

Of maak ik ergens een denkfout?

Alvast hartstikke bedankt,

Jeroen B

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 11 September 2013, 10:35:56 »

Jeroen,

Heb je een gelijkstroom of een wisselstroomdynamo?

Een gelijkstroom levert pas bij een hoger toerental voldoende volts om je dynamo op te laden.

Laat eerst weten welke je hebt dan zijn er in het forum gerichtte antwoorden.

Succes Fred Uut Huuessen.
Jeroen B
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 11 September 2013, 10:50:48 »

Ik zal zo in de pauze nog even kijken. Maar lijkt me een gelijkstroom dynamo.

Een wisselstroom dynamo, zou toch ook 14.4V moeten leveren? Ongeacht het toerental.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 11 September 2013, 11:06:04 »

Jeroen,

Ook een wisseldynamo geeft meer volt bij een hoger toerental, alleen geeft het maximale eerder dan bij een gelijkstroom dynamo.

Weet niet waar je woont maar in Oosterbeek zit een goede reparateur.

Groeten Fred Uut Huuessen.
Jeroen B
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 11 September 2013, 13:58:49 »

Ok, bedankt voor de tip. Ik woon in Rotterdam.

Nog niet gekeken.... het regende.

Maar je bent het wel met me eens dat 13.1 V gemeten op de accu met motor aan en gas aan te weinig is om te laden? (ongeacht het nu een gelijkstroom of een wisselstroom dynamo is)?

Thx

Jeroen
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 11 September 2013, 14:59:01 »

Laadstroom op de accu met verhoogde toeren hoort ongeveer 14,4V te zijn.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 11 September 2013, 17:13:48 »

de dynamo moet minimaal 14volt opbrengen bij verhoogd toerental. maximum ligt op 14,4. daarboven gaat de accu aan de kook.
dus alles tussen 14 en 14.4 is goed.
naast versleten koolborstels of een kapotte regelaar is het ook verstandig de kabels na te lopen op slechte contacten/beschadigingen.
verder is het handig om te weten wat de spanning op de dynamo zelf is. als deze veel hoger is dan die op de accu is er ook een bedradingprobleem.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Jeroen B
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 12 September 2013, 09:27:15 »

Ok, duidelijk antwoord. Bedankt jongens.

Bijgevoegd wat foto's van mijn dynamo. Het stickertje is aardig vergaan. Ook zijn de kabeltjes niet meer 'je van het'

Ga het weekend alles maar eens nalopen.

Herkent iemand het type dynamo? (gelijkstroom / wisselstroom)

Het lijkt mee een gelijkstroom imho. En hoe kan ik meten of deze genoeg voltage levert?

Bedankt,

Jeroen B
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 12 September 2013, 09:33:20 »

het is een wisselspanning dynamo.
als je meet op de bout van die rode kabel heb je de spanning van de dynamo.(ook de massa van de dynamo pakken)

Jeroen B
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 12 September 2013, 12:06:20 »

het is een wisselspanning dynamo.
als je meet op de bout van die rode kabel heb je de spanning van de dynamo.(ook de massa van de dynamo pakken)

Ok, gemeten, het was een beetje gehannes in de pauze met de contactpunten van mn meter. (heb geen krokodillebekjes hier) maar meette uiteindelijk 14V.

Lijkt me dan dus OK. Volgende verdachte zijn de kabels dus.

Vanavond even bij mijn oom langs om nog eens opnieuw te meten. En naar de kabels te kijken.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 12 September 2013, 12:21:41 »

nog een meettip:
je geeft aan dat je 13.10 meet op de accu maar 14 op de dynamo. nu wil je natuurlijk graag weten waar deze 0,9volt verloren gaat. in de spanning kant of de massa.
meet tussen de pluspool van de accu en de dynamo plus. doe dit ook tussen de massa van de dynamo en de minpool van de accu. hoe hoger deze spanning is hoe meer er verloren gaat dus als er een 0,8 is en de ander 0,1 dan is de 0,8 het probleem.

bij mij was het probleem de link tussen de kabelboom en de startmotor. hierdoor loopt de stroom van en naar de accu. ik heb om dit te verhelpen een dikke kabel van de dynamo naar de accu getrokken.

Jeroen B
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 12 September 2013, 14:26:59 »

nog een meettip:
je geeft aan dat je 13.10 meet op de accu maar 14 op de dynamo. nu wil je natuurlijk graag weten waar deze 0,9volt verloren gaat. in de spanning kant of de massa.
meet tussen de pluspool van de accu en de dynamo plus. doe dit ook tussen de massa van de dynamo en de minpool van de accu. hoe hoger deze spanning is hoe meer er verloren gaat dus als er een 0,8 is en de ander 0,1 dan is de 0,8 het probleem.

bij mij was het probleem de link tussen de kabelboom en de startmotor. hierdoor loopt de spanning van en naar de accu. ik heb om dit te verhelpen een dikke kabel van de dynamo naar de accu getrokken.

Koning! Dit zijn goede tips man. Ik laat nog wel weten wat er uit rolt. Leuke puzzel met deze hulp  Cool

hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 17 April 2014, 08:46:40 »

Ik lees hier dat bij een laadstroom die hoger is als 14,4 v de accu aan de kook gaat!
Bij mij is de laadstroom 14.9 V.
Kan dit kwaad???

Gr. Erik
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 17 April 2014, 21:02:50 »

Ik lees hier dat bij een laadstroom die hoger is als 14,4 v de accu aan de kook gaat!
Bij mij is de laadstroom 14.9 V.
Kan dit kwaad???

Gr. Erik
ja dit is niet goed voor je accu, hij zal op den duur droogkoken en dan doet ie niets meer. beter even een nieuwe spanningsregelaar monteren.

hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 17 April 2014, 21:09:03 »

Hoe ziet de spanningsregelaar er uit en waar zit hij???(zit die niet allen bij een gelijkstroom dynamo??)

Gr. Erik
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: