Holland Kadett B Club Forum
02 Mei 2026, 12:05:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Koppeling  (gelezen 15847 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
egbert
Gast
« Gepost op: 05 November 2013, 16:05:22 »

Een vraag is hier iemand bekend met een schuurend geluid bij de koppeling in 1  2 en 3 niet in de 4 ik denk aan druklager maar kan hem nu niet vervangen heb al wel een nieuwe ik hoor graag
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 05 November 2013, 18:08:05 »

wordt het erger als je meer toeren gaat maken?
dan is het waarschijnlijk de beschermplaat aan de versnellingsbak die tegen het vliegwiel aan komt. dan is het een kwestie van een beetje verbuigen.
meestal komt dit als een blokje wat meer speling gaat krijgen in de lengterichting van de krukas.

gr Paul
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 05 November 2013, 19:29:48 »

in principe doet je druklager niets als je de koppeling niet bedient. dus dat zal niet de oorzaak zijn van je storing.
zoek het eerder in de bak maar check eerst wat paul suggereerde.

Kadett B L "super" 1968 LPG
egbert
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 05 November 2013, 23:04:42 »

Als ik de koppeling in trap dan in het geluid weg ik ga morgen kijken naar de beschermplaat bedankt voor de tip
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 06 November 2013, 10:02:21 »

als je de koppeling bediend druk je het vliegwiel een weinig (althans als je in de lengterichting speling hebt op je krukas) naar achter is maar een enkele milimeter maar net genoeg om van de beschermplaat vrij te komen (deze zit met 4 boutjes sleutel 10 vast).
dit alles is als gevolg dat er in het verleden veel met ingetrapte koppeling is gereden/stil gestaan en je middelste krukaslager aan het slijten is (maar misschien nog wel jaren mee kan) maar dat ligt aan de gehele staat van het blokje;-) aangezien dat het toch ongeveer 40 jaar oud is Knipoog

ben benieuwd naar je bevindingen..

gr Paul
egbert
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 06 November 2013, 13:41:53 »

ik heb de plaat los gehad en er veranderde niks nou heb ik gehoord dat het het naald lager of een lager in de versnelingsbak kan zijn  nou krijg ik het vermoeden dat het de bak is is daar nog aan te komen de lange pook en wat mag zo iets dan kosten het liefst in de buurt van zwolle
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 06 November 2013, 14:11:28 »

C-bak past ook(van de kleine/OHV-motor dan) (=gelijk aan B-bak)
De versnellingspook van de B (de lange en de korte) en de pook van de C zijn alle drie verschillend, maar passen alle drie boven op de bak.
Het verwisselen ervan is eenvoudig en kan eigenlijk geen problemen opleveren.
De bak onder de auto weghalen is ook niet moeilijk maar wel een klereklus (vind ik)

Als ze met "naaldlager" het toplager/priselager bedoelen, deze zit niet in de versnellingsbak maar aan de achterzijde van de motor, daar waar de ingaande as van de versnellingsbak in de motor rust (in het hart van het vliegwiel)

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 06 November 2013, 14:20:18 »

wat mag zo iets dan kosten het liefst in de buurt van zwolle

Hoi Egbert,

Ik heb nog wel een goede bak liggen, voor € 15,- mag je die bij me ophalen. Ik woon in Goor en werk in Almelo.

In mijn profiel staat mijn mailadres wel.

Groetjes Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 06 November 2013, 14:28:57 »

Zo wissel je van bak:
Versnellingsbak uitbouwen/koppeling wisselen.

-versnellingspook demonteren. Manchet los maken; bij korte pook zit de pook geborgd met een borgring, bij de lange pook zit er een soort van banjonetsluiting op de sluitring.

-Carburateurbedieningsstangen zover losmaken, dat de verbindening carburateur-frontscherm verwijderd is. Bij het uitnemen van de versnellingsbak moet de motor naar achteren gekanteld worden, en deze stangen komen dan in de verdrukking.

-Om de motor goed te kunnen kantelen moet de uitlaat uit z'n rubbers genomen worden en op de achteras rusten. Hiertoe ook de bedieningskabels van de handrem losnemen.
Ik zelf demonteer de laatste demper, zodat de motor vrij kan kantelen.

-Kardanas losschroeven. 4 bouten (vast met 18Nm). Achter deze schroeven horen halve-maan vormige borgplaten met borglipjes. Denk om de drukveer in de voorzijde van de kardanas en de inbouwrichting ervan; spitse kant naar voren.

-2 draden achteruitlamp los

-snelheidsmeterkabel los

-koppelingskabel los

-halfrond blik om vuil uit de koppelings-klok te houden verwijderen (3 boutjes)

-steunlager van versnellingsbak losschroeven van de bodemplaat (2 bouten, vast 30Nm)

-Versnellingsbak losschroeven. 6 bouten, 2 links, 2 rechts en 2 boven.
Links en rechts zijn goed bereikbaar. 2 boven kom je moeilijk bij met sleutels.
Neem een 13 mm. dop en steek daar zoveel verlengstukken op, dat je tussen de bak en de bodemplaat/tunnel door kunt steken. Samen heb je een lengte van ongeveer halve meter nodig.

-Nu zou je de motor kunnen kantelen (krik of hulp duwt de voorzijde omhoog) en de bak naar achteren kunnen uitnemen (gaat soms erg krap in de tunnel), maar dan loopt de versnellingsbak olie je uit de kardansasaansluiting in de nek.
Ik sluit deze opening af met het afgezaagde eindstuk van een oude as. Dicht moet dit in ieder geval omdat het anders een puinzooi wordt.

-Aan het vliegwiel zie je nu de drukgroep met de koppelingsplaat zitten.
Druk groep 4 bouten (vast 35 Nm). Drukgroep losnemen en koppelingsplaat afnemen.
Denk om inbouwrichting koppelingsplaat (uitstekende deel naar je toe)

Inbouwen gaat in omgekeerde richting, waarbij het probleem is de koppelingsplaat precies in één lijn met de uitgaande as van de motor te zetten.
Staan ze niet precies in één lijn. dan krijg de de bak er niet achter omdat de as van de bak dan niet in koppelingsplaat en motoras past.
Daartoe heb ik een centreerdoorn laten draaien, die er voor zorgt, dat bij montage alles in één lijn ligt.
Een oude as uit een sloopbak kun je hier ook goed voor gebruiken, maar die moet je dan maar net hebben.

-Aandrijfas 4 boutjes 18Nm  denk om drukveer+motagerichting!!
-Versnellingsbak aan motor  6 bouten 40 Nm
-Versnellingsbaksteun bout lager-versn.bak 40Nm, bouten lager-carrosserie 30Nm)
-Vliegwiel 35 Nm
-Drukgroep: 4 bouten 35 Nm

egbert
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 06 November 2013, 15:19:27 »

top dank je wel voor zoon uitgebruide uileg geweldig en dat zo snel als de bak wissel ook zo snel gaat doe ik het er voor maar iets langzamer gaat ook goed komen supper
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 06 November 2013, 16:25:39 »

Het kan op straat met een goede krik+assteunen maar op een brug gaat het wel veel comfortabeler; succes Knipoog

zomer72
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 06 November 2013, 17:18:55 »

Aan de straat sleutelen. Verbaasd   Bij mij in het dorp mag ik dan wel iemand op de uitkijk zetten , de pas opgeleide BOA's geven er hier een fikse bekeuring voor. (Milieudelict)
Ik kon deze zomer gelukkig de beste man overtuigen dat bij het wisselen van bumpers geen olie vrijkomt.  Grijns.   

Hou in ieder geval kattebakgrit in de buurt, mocht je wat morsen.... Knipoog

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 06 November 2013, 17:31:09 »

Sluit vooral de ingangsopening aandrijfas-versnellingsbak goed af; de eerste keer dat ik de bak wilde uitbouwen was ik goed in de olie Ik weet het niet  (ik dacht, ik red het wel zonder te morsen)

Dat verwisselen van een bumper vind ik toch wel een criminele daad Grijns wie weet welk onheil je daarmee wel niet over de mensheid afroept Rollende ogen  FOEI!!!!!

egbert
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 06 November 2013, 18:29:17 »

Ja dat is toch een misdaad bumper wissel. Maar ik doe het voor me deur op de straat echt wel erg he vind ik gewoon leuk maar hier kan dat in zwolle waar ik woon
egbert
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 08 November 2013, 16:47:00 »

Vandaag de bak opgehaald bij olaf top na het weekend de klus klaren Olaf bedankt
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: