Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 18:56:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor 1200N  (gelezen 13070 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
stephan65
Gast
« Gepost op: 19 Mei 2014, 11:56:49 »

Beste Opel vrienden, eindelijk een Kadett B uit 1973 weten aan te schaffen. Hij is waarschijnlijk wel bekend hier ( 17-AK-01 ). Maar nu is de motor waarschijnlijk overleden ( dit was mij al verteld door de vorige eigenaar ) en wil ik deze gaan vervangen. Het probleem is dat wanneer ik de peilstok eruit haalt het net een uitlaat lijkt en zelfs de olie uit het luchtfilter komt. Toch deed het motortje het voorheen goed alleen heeft hij de laatste 3 jaar amper gereden. Heeft iemand een motor in goede staat en het liefst in regio Zoetermeer/ Den Haag? Ook zoek ik iemand in deze regio die mij helpen met wat advies. Alvast bedankt!
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Mei 2014, 12:32:00 »

hallo,

misschien zitten de zuigerveren vast en kun je nog proberen deze los te krijgen?!? als het blokje mooi loopt en er verder netjes uitziet zou ik eerst kijken wat er met het blokje aan de hand is en deze op knappen.

gr Paul
stephan65
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 19 Mei 2014, 15:49:40 »

Ja maar hoe ga ik de zuigerveren proberen los te krijgen?
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Mei 2014, 16:15:06 »

door bv een reinigingsmiddel via de bougie gaten in de cilinders te brengen en een tijdje in te laten trekken.
je kunt ook nog wat dingen controleren bv ; lengtespeling op de krukas (veel speling lagerschalen versleten)
                                                            keringen lek / zweten is niet erg maar wel een teken van slijtage / ouderdom / weinig onderhoud
                                                            hoe loopt het motortje verder? netjes / ruw / slecht
zo kun je redelijk aflezen of je het blokje nog kunt "redden" of dat je er een ruilblokje in legt waarvan je het verleden ook niet weet?!?

gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 Mei 2014, 18:26:16 »

Hoi Stephan, als eerste welkom op het leuke opel forum.
Als het motortje loopt en uit de oliepijlstok opening rook komt en olie uit het luchtfilter dan heb je last van heel veel onderdruk, dit wil zeggen dat de zuigers en de zuigerveren zo ver zijn versleten dat de uitlaatgassen en olie langs de zuiger en zuigerveren in de cilinder omhoog worden geperst.
Helaas is het motorblokje dan echt overleden, en helaas is repareren een kostbare reparatie omdat je de cilinders moet honen en overmaat zuigers moet plaatsen.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om een ander blokje te kopen, ik zie dat je op LPG rijd dus kan je kijken voor een 1200 blokje van een Opel Kadett-C, deze hebben gelijk geharde kleppen om op LPG te laten lopen, en deze blokjes kosten op marktplaats tussen de €50 en €150
Met een 2e hands blokje weet je vaak niet wat je koopt omdat deze meestal gedemonteerd ergens in de schuur liggen, een goede tip is ter plaatse de bougies er 1 voor 1 uit te draaien en te bekijken, een bougie verraad meestal de staat van het blok  Knipoog en draai de poelie van de krukas een keertje met de hand rond, dan weet je of de zuigers niet vast zitten.

Bij een 2e hands blokje heb je dan de keuze om deze gelijk in de opel te monteren en te rijden, of eerst even een koppakking setje er op te zetten en het blokje een mini revisie te geven, dit stelt niets voor, en tips om dit zelf te doen krijg je hier op het forum van de jongens Grijns

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
stephan65
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 19 Mei 2014, 21:35:59 »

Hoi Marin, bedankt voor je advies. Ik heb net de cilinders behoorlijk ingespoten met WD40 ( op advies ) en nu even een dag of twee laten staan. Volgens de vorige eigenaar liep het blokje nog goed 1,5 jaar geleden toen hij er het laatst mee reed. Maar een goed c-kadett blokje vinden kan geen kwaad en ik weet niet of ik dan ook gelijk de bak eruit moet halen maar dat lijkt mijn niet. Ik hoop dat iemand mij een goed C-blok weet aan te bieden zodat ik verder kan. En dat er een kadett liefhebber in deze regio ( Zoetermeer ) is die mij kan helpen. Maar ik kan niet wachten om lekker met mijn kadettje te rijden! Nogmaals bedankt voor je advies!
stephan65
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 22 Mei 2014, 19:30:36 »

Vandaag maar weer even de Kadett laten lopen na 3 dagen maar helaas. De auto start direct maar staat nog steeds te horten en te stoten al lijkt het wat minder. Misschien nog even de klepspeling na kijken al lijkt mij niet dat je daardoor zoveel onderdruk krijgt! Ik hoop dat er een Kadett liefhebber uit de regio komt die mij een beetje kan helpen. Eerst maar een goede motor zien te vinden!
stephan65
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 27 Mei 2014, 12:29:20 »

Gister een motor gekocht en ik hoop het weekend te kunnen beginnen. Nu het spruitstuk los zien te krijgen Huilen. Ik wil de bak laten zitten want dat lijkt mij makkelijker en die is gewoon goed. Nu maar hopen dat het lukt allemaal en of het motortje goed is!
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Mei 2014, 18:26:19 »

Bij mij ging het niet met de bak er nog onder. Mischien als je de motor steunen van het blok los haalt dat je het blok wel laag genoeg krijgt om hem in de bak te schuiven.
 Ik heb toen besloten om de bak er weer onderuit te halen, is niet veel werk, ik had alleen wel het voordeel dat er nog geen olie op de bak zat.

Succes
Gr. Erik
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 27 Mei 2014, 20:30:47 »

Voordat je het spruitstuk los gaat halen, de bouten een dag van te voren inspuiten met WD40, de bouten kan je dan zonder probleem los draaien, gebruik hiervoor geen imbusbit maar de juiste sterbit, anders draai je de bouten dol en krijg je ze niet meer los Grijns

Ik weet niet hoe je het blok uit en in de auto wilt halen, maar als je hem er uit wilt takelen is het aan te raden het spruitstuk te laten zitten omdat je de hijsstrop aan het spruitstuk kan binden.
Ik heb persoonlijk de versnellingsbak eerst los gehaald, weet niet of het lukt met de bak nog vast aan de motor ?

Mocht je vragen hebben gewoon vragen, dan gaat het wel lukken met de motor  Knipoog

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Rebel
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 27 Mei 2014, 22:03:16 »

Of de voorkant op liften en je voortrein er onder vandaan rollen en/of eronder rollen.
Voordeel = je hoeft niet apart de versnellingsbak te demonteren cq later en je kan dan overal en makkelijker erbij.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GXKCAIRS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QGYKYHKX.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AADZMMMW.jpg

Alvast suc6
stephan65
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Mei 2014, 12:19:14 »

Heb inmiddels een paar keer de bouten van het spruitstuk ingespoten met WD40. Net geprobeerd met de juiste nieuwe sterbit van Hazet maar helaas ze zitten zo muurvast dat ze zelfs doldraaien. Ik wil het spruitstuk alleen maar vervangen omdat er geen aansluiting voor mijn rembekrachtiger op zit. Eerst morgen maar beginnen met de motor uitbouwen en dan zie ik wel verder. Hou jullie op de hoogte!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Mei 2014, 12:43:58 »

Remkrachtversterker zit toch aangesloten op de onderdruk van het inlaatspruitstuk Verbaasd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
zomer72
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 28 Mei 2014, 13:09:25 »

Turbo Verbaasd  Verbaasd ...  Knipoog

wat betreft die sterbit... wat is de gebruikelijke benaming hiervoor. ik wil namelijk ook de gebruikelijke  maten aanschaffen ,maar bij de diverse automateriaalzaken zie ik vaagtekens bij de medewerkers.
is volgens mij geen meervoudig torx.

indien je de uitlaatbouten gaat vervangen gebruik dan de koperen versie , en als je makelijk wil blijven zeskant. (let wel op de juiste draad van de bouten)
CarAvan USA
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Mei 2014, 14:58:44 »

•Inbus - zeskant
De standaard inbusleutel is een eenvoudig zeskantig sleuteltje. Iedereen die wel eens een IKEA meubel in elkaar heeft gezet kent hem wel ..... Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Inbus

•Torx - een variant op de inbus is de TORX sleutel. Dit is een zestandige aandrijving met of zonder gat in het midden.Torx sleutels geven een betere grip op de schroef.  Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Torx

•XZN - (veeltand, spline) is een soort Torx maar dan met 12 tanden. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/XZN

•Ribe - dit is weer een andere variant op de simpele inbus. Ook hier een speciale vertanding met zes sleuven. Het doel is een maximum aan overdracht van de krachten.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: