Holland Kadett B Club Forum
19 Juni 2026, 22:01:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: motor loopt slecht  (gelezen 13047 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
diebje
Gast
« Gepost op: 20 September 2014, 15:27:40 »

Hallo

vandaag het slangetje vervangen van de carburateur wat tussen de laatste flens zit en het boven stuk.
ik kwam er achter dat daar ook een pakking tussen moet, er zat nog zo'n half gaar papiertje tussen nou kon ik die niet zo snel krijgen.
heb er nu een wat dikker papier tussen gedaan
MAAR hij loopt nu erg slecht ik heb er een filmpje van gemaakt
stationair doet hij het eigenlijk niet met de choke wel
wat is er aan de hand     
heb op de foto een wit puntje gemaakt waar dat slangetje zit

gr Diebrecht uit Ingen (Tiel)
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 20 September 2014, 16:25:33 »

Eerst even een vraagje, liep de motor ook al zo slecht voor dat je de pakking en slangetje hebt vervangen ?
Als de motor van te voren wel goed liep dan hoeven we namelijk niet te gaan zoeken in de electro gedeeltes  Knipoog

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
diebje
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 20 September 2014, 17:16:40 »

Hoi Martin,

hij liep naar mij ide goed maar hikte een beetje naar de garage geweest die spoot wat op de plekken en hij ging beter lopen
dus daarom het slangetje vervangen was ook uitgedroogd en de pakking tenminste dat dacht ik omdat ik wat papier resten tegen kwam

verder moest ik naar de contact punten kijken in de verdeelkap ik heb daar nog kaas van gegeten moest worden afgesteld op 1/4
dat heb ik nog niet gedaan

hoop dat je zo wat meer weet

verder dacht ik aan het afstellen van de cab rijker of armer in dit geval denk ik rijken

Diebrecht

diebje
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 20 September 2014, 18:48:35 »

net nog weer de cab eraf gehad, bleek dat ik wat gaatjes had overgeslagen met de pakking knippen alles nagekeken.
maar dat mocht  niet baten.

nu denk ik het volgende.

de cab is afgesteld door de vorige eigenaar omdat deze valse lucht zoog, nu is de valse lucht weg en heeft nu de verkeerde afstelling?

ik kan me namelijk niet bedenken dat het met de ontsteking te maken heeft, of zie ik dat verkeerd want als ik de choke of gas geef loopt tie wel mooi, maar natuurlijk te hard in toeren.

hoor graag van jullie

Diebrecht
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 20 September 2014, 19:30:04 »

HaHaHa je was me net voor, wilde net een berichtje sturen of je misschien een paar gaatjes in de pakking was vergeten te maken.
Door de choke er op te trekken gaat het stationaire toerental omhoog en blijft de motor goed lopen, het kan dus goed liggen aan de afstelling van de carburateur.
Voor dat je gaat afstellen voor alle zekerheid even testen of pakkingen en slangen dicht zijn, dit kan je testen door met lopende motor even remreiniger tegen de carburateur en slangen te spuiten, gaat de motor ineens harder of zachter lopen dan heb je nog een lekkage.
Om een carb goed af te stellen moet hier ergens op het forum een uitleg staan, kan hem zo snel niet vinden, moet ik nog even zoeken.

De garage vertelde je dat je de contact puntjes op 1/4 moest afstellen, dit is fout, dit moet 0,4 tot 0,5 mm zijn.
Een contact puntje afstellen is super simpel, verdelerkap los halen, auto in 4e versnelling zetten, bij de verdeler zie je een as zitten met 4 nokken, duw de auto heen en weet tot het nokje van het contactpuntje op de hoogste stand staat van het as nokje, puntjes gaan nu helemaal open, stel de opening van de 2 contact puntjes af met een voelermaatje van 0,4mm, schroefje los draaien en weer vast zetten, voeler maatje moet er nu zonder speling doorheen gaan.

Groetjes Martin.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 21 September 2014, 07:44:33 »

Hier heb je de basis afstellingen hoe je een carburateur moet afstellen, denk dat het hier wel mee gaat lukken Knipoog
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,6923.msg6934.html#msg6934

diebje
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 21 September 2014, 17:58:44 »

Hé Martin

ik heb de carb afgesteld loopt nu normaal maar niet perfect, de contact punten kon ik niet vinden als ik de verdelerkap eraf haal dan zie ik de as, maar zitten de punten nog weer verder in de ontsteking  Ik weet het niet  nog onwetend op dit gebied 

bedankt voor de link
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 21 September 2014, 19:07:53 »

Daar waar de groene en zwarte draad bij elkaar komen zitten de contactpunten.
Het deel dat op de foto boven de groene draad zit is het bewegende deel van de contactpunten en draait om het asje met die koperen ring erom heen.
Waar de groene en zwarte draad bijeen komen kun je nog net een boutkop (ronde kop met sleuf) herkennen waarmee het vaste deel van de contactpunten wordt vastgezet op de grondplaat.
Als je dit boutje iets los draait, kun je dit deel van de contactpuntjes iets verstellen om zo de openingsafstand juist in te stellen.
Voor dit verstellen zit op dit deel van de contactpuntjes een klein nokje zodat je met de schroevendraaier dit deel voorzichtig iets kunt bij draaien.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 21 September 2014, 19:13:18 »

de contact punten kon ik niet vinden als ik de verdelerkap eraf haal dan zie ik de as, maar zitten de punten nog weer verder in de ontsteking  Ik weet het niet  nog onwetend op dit gebied 
Heb even een foto gemaakt.

Mocht het er bij jou heel anders uit zien dan kan het zijn dat de vorige eigenaar er ooit een electronische ontsteking op heeft gezet, er zitten dan geen contactpunten meer in, als dit zo is kan je er dan eens een foto van maken.

diebje
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 21 September 2014, 19:29:25 »

Het ziet er precies zo uit hier kan ik wat mee bedankt
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 21 September 2014, 20:29:22 »

Om het contactpuntje af te stellen is het aan te raden de rotor er van af te trekken, dat is dat rode plastic ding wat op de as geschoven zit, deze past straks maar op 1 manier terug op de as.
Als je namelijk de rotor er af haalt dan zie je goed hoe de nokjes tegenover elkaar staan.

Een opel motor is heel gevoelig voor versleten electronica, het is dus aan te raden om de verdelerkap, rotor en contact puntjes te vernieuwen, dit kost namelijk geen drol, en motor loopt dan veel mooier.

Groejes Martin.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: