Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 09:11:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor terug opstarten  (gelezen 40224 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 28 Januari 2015, 11:19:03 »

Hoi Didier,

Ontsteking stellen doe je met en proeflampje aansluiten aan de bobine, merktekens poelie en motorblok gelijk zetten verdelerhuis losschroeven (alleen om hem te verdraaien). Bout zet onderaan en aan de kant van het schutbord.Onsteking staat goed als het lampje net aangaat.

Het kan ook de condensator zijn die geeft ook veel problemen, ook vervangen, kosten bijna niks.`

4e cilinder kun je de compressie meten weet je dat de inlaat klep goed staat.

Je motor moet sowieso lopen al is het op 3 cilinders.

Als je denkt dat alles goed staat en aangesloten is kun je een beetje benzine of remmenreiniger in je carburateur doen en dan met volgas starten.

Maak ook eens foto zoals je de bougiekabels hebt aangesloten, kunnen we meekijken of alles goed zit.

Succes Fred Uut Huuessen.

Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #31 Gepost op: 28 Januari 2015, 14:06:26 »

Ja alshij aan wil springen met remmen reiniger in carborateur spuiten dan weet je dat onsteking en kleppen goed zijn/staan en moet je het in de brandsofvoorzienig zoeken.
didierleclair
Gast
« Antwoord #32 Gepost op: 29 Januari 2015, 17:11:06 »

OK straks MOET hij gewoon draaien.
Ik controleerde ondertussen nog eens de ontsteking, natuurlijk wist ik niet dat als je 'm op BDP zet aan poulie en krukas dat de contacten gesloten kunnen staan voor cil 4!

Contactpunten gaan open in BDP voor cil 1 OP 10u!

Dus :
Cil1 10u
Cil2 2u
Cil3 8u
Cil4 4u

Ik heb wel het blokkeerpennetje verloren van de choke hendel, voorlopig vastgezet met duimspijker...
Wat zou ik beter kunnen gebruiken?
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #33 Gepost op: 29 Januari 2015, 20:30:53 »

Didier

Ik zie dat je online bent. Het uitgangs punt is nu verandert naar 10 uur. Weet je dit zeker. op de foto staat die op 4 uur.

Als je dit zeker weet laat het me even weten. dan kijk ik in mijn notities hoe de rest moet zijn. Staat de auto in de buurt bij je misschien kan ik je telefonisch helpen.

Zal dan even pm sturen.

Fred uut Huuessen.

didierleclair
Gast
« Antwoord #34 Gepost op: 29 Januari 2015, 22:01:00 »

Sorry, berichtje te laat gezien...
Deze avond verliep alweer niet zonder weer extra problemen, plots zat de motor vast, dus weer alles open.
in cil 4 zat een boutje :-s geen idee hoe het daar terecht gekomen is en vanwaar het kwam!

Ik heb m nu draaiende gekregen, bougiekabels zoals hierboven aangesloten op verdeler
Maar ik krijg geen vermogen, veel ploffen (niet echt meer backfire) blijft niet stationair draaien, moet echt vol gas...
Heb een filmpje gemaakt en nog wa foto's, ik post ze straks
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 29 Januari 2015, 22:02:10 »

natuurlijk wist ik niet dat als je 'm op BDP zet aan poulie en krukas dat de contacten gesloten kunnen staan voor cil 4!

Contactpunten gaan open in BDP voor cil 1 OP 10u!
Als je de poelie op BDP hebt gezet en de ontsteking gaat dan open op 10uur dan moet je de poelie verder draaien tot deze weer op BDP komt te staan, je zal zien dat de ontsteking nu wel ineens op 4uur  open gaat.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 29 Januari 2015, 22:09:54 »

Even terug naar het begin , deze foto

Jouw verdeler is iets tegen de klok in verdraaid ingebouwd. Maakt op zich niets uit, mits je er maar rekening mee houdt.
Om te beginnen nu de merktekens op de poeli en het distributiedeksel tegenover elkaar zetten (motor met steek/ringsleutel met de klok mee ronddraaien) en controleren of je nu echt op het ontsteekmoment  van cilinder 1 zit door te controleren of de twee tuimelaars van cilinder 1 vrij bewegen (kun je doen door de olievuldop los te nemen; zo kun je net met je vinger bij deze tuimelaars komen) Als beide tuimelaars niet vrij bewegen zit je in de uitlaatslag van cilinder 1 en moet je de motor nog 1x ronddraaien. Nu moeten beide tuimelaars vrij staan.
De positie die de rotor nu aanwijst, is het ontsteekmoment van cilinder 1.
Motor niet verder verdraaien, maar zoals boven al eerder beschreven een proeflampje aansluiten
Één pool van het lampje sluit je aan op bobinecontact nr.1 (de - pool van de bobine, hoort groen te zijn, de bestaande verbinding moet ook gewoon blijven, dus bij elkaar op zetten) en het andere contact ergens aan de massa.
Zet de motor op contact (niet starten), draai de klemband onder aan de voet van de verdeler iets los (lastig bij te komen, 13 mm. ring of steek).
Nu kun je het hele verdelerhuis in het motorblok verdraaien, en door dit verdraaien beïnvloed je het moment van openen van de puntjes.
Verdraai het hele huis nu zodanig, dat je bij voorzichtig heen en weer draaien het proeflampje aan en uit ziet gaan.
Dit is het moment van openen c.q. ontsteken (van cilinder 1)
Draai de klembeugel van het verdelerhuis weer vast.
Verdelerkap er op. Bougiekabel cilinder 1 op de positie die de rotor aanwijst, en dan met de klok mee volgende aansluiting naar cilinder3, volgende naar 4 en de laatste naar 2.

Als alle onderdelen goed zijn, zou je nu een werkende ontsteking moeten hebben.
Waarschijnlijk is alles wat ik net schreef al eerder ter sprake gekomen, maar op mij kwam het wel wat verwarrend over.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
didierleclair
Gast
« Antwoord #37 Gepost op: 29 Januari 2015, 22:48:19 »

Gert, Wienf390

even op een rijtje:
tot nu toe heb ik altijd de aansluitingen tegen de klok in gedaan volgens 1 3 4 2
Cil1 ontsteekt echt op 10 uur, mooi op BDP dus het huis zit goed, blijf ik voorlopig van. hoewel ik geneigd ben dit toch eens zoals de meeste te plaatsen, maar ik wacht er nog even mee zodat ik niets extra kan fout doen)

bougiekabels dus als volgt:

Ik heb hem daarnet kunnen starten maar zoals beschreven heel lastig... (ik had de indruk dat hij maar op 2 cylinders draaide)
Dus nu denk ik dat Gert gelijk heeft en dat het met de klok mee moet?
in beide gevallen heb ik cil1 en cil4 correct zitten, maar in geval van tegen de klok zitten gewoon cil3 en cil2 omgekeerd. (kan dit de ploffen veroorzaken?)

hier het filmpje van de startpoging: View My Video
is blijkbaar helemaal scheefgetrokken maar goed...

en dan dit ter aanvulling van het boutje in cylinder 4:

Lelijk hé? bah waarschijnlijk via bougieopening erin geraakt of het zat misschien vast tussen 1 van de kleppen ofzo? weet echt niet wat het is...
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: 29 Januari 2015, 23:05:25 »

Didier,

Ik ben op een verkeerd been gezet door de foto. als kabel 3 en 2 wisselt van positie dan zal hij in principe moeten lopen.

Hij heeft op 2 cilinders gelopen, vandaar het stotteren en niet stationair lopen.

Gelukkig heeft Gert een goede beschrijving gegeven, zelf vind ik .het moeilijk iets op deze manier duidelijk te maken

Hopelijk nu succes,

Fred Uut Huuessen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #39 Gepost op: 29 Januari 2015, 23:26:59 »

Hier een plaatje uit het GM-werkplaatshandboek: de nummers staan op de doppen van de kabels.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #40 Gepost op: 29 Januari 2015, 23:42:31 »

Gert,

Wat ik bedoelde is als de 1e cilinder op 4 uur stond moet je de kabels 1 keer opschuiven tegen de klok in.

Maar nu staat 1e cilinder op 10 uur dan moet je de kabels 1 keer opschuiven met de klok mee.

Zo zag ik het.

Groeten Fred Uut Huuessen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 30 Januari 2015, 00:03:37 »

Ja, verdraaid inbouwen geeft vaak verwarring. Het eenvoudigst is in de originele stand.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 30 Januari 2015, 11:53:27 »

Hier nog de juiste inbouwpositie

Bij de Delco-Remy verdeler zit er geen kerf in de rand maar is de schroef van de massadraad de positie van cilinder 1 (tek.07717)

constantine1988
Gast
« Antwoord #43 Gepost op: 30 Januari 2015, 13:38:18 »

Ter info heb je misschien wat aan dit linkje?
http://1drv.ms/161si3Z
didierleclair
Gast
« Antwoord #44 Gepost op: 31 Januari 2015, 10:25:55 »

Ok, Bougiekabels gewisseld 3-2
ontsteking klinkt nu ok, carburateur afstellen komt in orde, maar had gisteren maar 5 minuten tijd.

toch vrees ik dat het nog niet 100% in orde komt door dat vijsje wat in cil4 gevallen was...

ik denk dat dit een vijsje of boutje is van m'n carburateur, maar ik heb geen idee wat het doet
zie hier nr. 37 en 38:
http://sowirdsgemacht.com/band29/Opel-Kadett.html#!45
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: