Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 14:41:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bosch verdeler geplaatst, start niet  (gelezen 33485 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 22 Mei 2015, 08:18:24 »

Goed idee Paul, zou kunnen. Ik had eens een rotor waar dat messing stripje uitgebroken was. Motor stopt er mee, maar voor je de oorzaak hebt  Rollende ogen
Rotor, verdelerkap en de kabelaansluitingen op de bosch verdelers controleren. Lijkt me sterk dat ze beide kapot zijn.

Verder, als de verdeler ingebouwd is, even (laten) starten (starmotor laten draaien) terwijl de verdelerkap er af is. Kijk dan even of hij goed draait en of de contactpuntjes goed openen en sluiten.
Ook contactpuntjes goed controleren; mooi glad of ingebrand met een "pukkel" er op. Kan dan zijn, dat hij door zo'n "pukkel" lijkt te openen maar het niet doet.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
RockabillyRebel
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 01 Juni 2015, 10:28:33 »

Hallo Gert en apex4x4,

Ik heb jullie beide opstellingen geprobeerd(verschillen namelijk iets), maar geen resultaat....... Wat doe ik fout?!
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 01 Juni 2015, 10:38:49 »

Wil jou kadett niet lopen of heeft hij helemaal geen vonk.

Als er wel een vonk is dan is het een afstellingskwestie is er geen vonk kan het een electrisch probleem zijn, vergemakelijkt het zoeken misschien.

Succes fred uut Huuessen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 01 Juni 2015, 10:51:26 »

Aansluitend op Fred.
A: Pompt hij benzine?
B: Heb je vonk?

A+B ja, dan afstel c.q. inbouwfout.
A en/of B nee, de oorzaak daarvan eerst oplossen.

m.b.t. de verdeler:  eigenlijk zou elke verdeler vonk moeten geven omdat hij in dat opzicht eigenlijk niet kapot kan zijn.
De stroom in de primaire wikkeling in de bobine moet onderbroken worden (daarvoor zorgen de zich openende contactpuntjes) waardoor er een hoge spanning in de secundaire spoel ontstaat, die naar de bougies wordt geleid (daarvoor zorgt de verdelerkap+rotor)
De bobine die je gebruikt zou wel kapot kunnen zijn.
Al een andere bobine geprobeerd?

RockabillyRebel
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 01 Juni 2015, 11:10:02 »

Heb een vonk, verdeler en bobine zijn goed. Werkte voor uitbouwen(om Bosch in te bouwen) ook goed.kabels ook. Rij op gas en ook dat werkt....dus dan toch een inbouw fout.kan dat de cilinders niet goed staan bij inbouwen.straks(accu eerst FF laden) nogmaals kijken.
RockabillyRebel
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 01 Juni 2015, 11:12:02 »

Misschien een stomme vraag, maar dat stukje van Gert over het nok je van de oliepomp.is dat het nok je waar de verdeler op vast komt te zitten?
En als de rotor volgens dat schema richting de 1e cilinder staat, worden de kabels dan 1342 aangesloten vanaf de aansluiting die het dichts bij het motorblok zit(dus op de kap richting cilinder 1 kabel 1, enzovoort)?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 01 Juni 2015, 12:42:14 »

Ja, de nok van de oliepomp valt onderin de verdeler in die gleuf; eerst zit daar die vertanding, daaronder een glad stuk. In de onderzijde daarvan zit een gleuf, die over de nok van de oliepomp valt.

Hierbij verdeler van A-corsa maar zelfde opbouw:

Als je die nok dus handmatig (met bijv. een lange schroevendraaier) ongeveer in de stand hebt gezet zoals boven eerder is aangegeven, kan de verdeler maar op 1 manier over deze nok vallen. Dat is dus nogal een gepier om hem precies goed in te stellen.
Je zet de nok in de positie van tek.07636. De rotor van de verdeler zet je 20 graden voorbij de markeringskerf in de rand en houdt de verdeler boven zijn inbouwopening als in tek. 07716.
Nu laat je de verdeler zakken waarbij door het tandwiel onderaan de verdeler de as tegen de klok in verdraait (die 20 graden die je hem vooruit hebt gezet).
Als de nok van de oliepomp goed staat, valt de verdelervoet hier precies overheen. Zo niet, de verdeler uitnemen en de nok ietsjes verdraaien en opnieuw proberen.
Als het gelukt is, staat de rotor nu richting kerf en wijst de onderdrukdoos naar achteren (in deze stand heb je links-en rechtsom de meeste ruimte om de verdeler goed af te stellen.). Dit alles terwijl de motor op nul graden (markeringen pouliewiel en distributiedeksel op 1 lijn) cilinder 1 staat (kun je voelen door de olievulopening, beide tuimelaars zitten "los" , kleppen cilinder 1 gesloten).
Bougiekabel cilinder 1 op de aansluiting waar de rotor nu op staat en dan rechtsom, met de klok mee, cilinders 3, 4 en 2 aansluiten.
Nu kun je grof afstellen met een proeflampje waarna hij zou moeten kunnen starten. Eventueel verder afstellen met stroboscooplamp.

RockabillyRebel
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 01 Juni 2015, 12:50:28 »

Thanks, dat is duidelijk.alleen een vraag:bij de zwart wit afbeeldingen staat de rotor richting de motor(naar rechts voor), bij de foto's die gestuurd zijn staat de rotor richting kerf je in de verdeler....zijn 2 verschillende kanten.welke moet ik nou aanhouden?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 01 Juni 2015, 13:05:42 »

De verdeler van de foto's is een Delco en die van van tek. 07716 is een Bosch. De delco heeft de condensator op de grondplaat zitten (net te zien op de foto achter de as/rotor) en bij de Bosch zit de condensator aan de buitenzijde geschroeft   Bij de Delco kijk je helemaal niet naar kerven in de buitenzijde, maar naar de aanluitschroef van de aardedraad (zie tek. 07717).
De rotor moet dus staan als in tek. 07716, in rijrichting gezien schuin rechts naar voren op de kerf.

p.s.
De instelling van die Delco op de foto's klopt wel. Hij is afgesteld op die nok (met pijl er onder) en als de verdelerkap er op zit, zit cilinder 1 dus boven die pijl en daar zit de kabel naar cilinder dan weer op. Op zich maakt het niet uit welke positie je kiest als cilinder 1, zolang de aansluiting van cilinder 1 maar precies boven die positie zit.
Nadeel is wel, dat iemand die niet weet, dat de ontsteking verdraaid is afgesteld, in eerste instantie vreemd zal opkijken, omdat het LIJKT of de ontsteking fout is afgesteld.

RockabillyRebel
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 01 Juni 2015, 14:02:40 »

Bedankt Gert, dit zal het proces bespoedigen denk ik!
Als zo mn accutje vol is weer eens proberen denk ik.moest toch lukken.onderdelen die er nu in zitten heeft mijn kadettje het op gedaan.....

De kabels sluit ik dan vanaf de dop waar de rotor heen staat 1342 aan toch? Dus de dop die rechtsvoor staat is 1.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 01 Juni 2015, 14:10:20 »

Onderdelen van nu?
De delco verdeler?  Dan natuurlijk kijken naar het plaatje uit het werkplaatshandboek van de delco. (ik schreef vanuit de bosch-gedachte, maar het verschil is streepje op de rand of schroefje van de aarde draad)

RockabillyRebel
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 01 Juni 2015, 14:13:32 »

Dus bij delco rotor richting schroefje aardedraad begrijp ik?
En de kabels zoals ik daarnet aan gaf?
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 01 Juni 2015, 15:24:40 »

Voor het inbouwen 20 graden voorbij dat schroefje; bij het inbouwen draait de rotor weer terug en moet ongeveer op dat schroefje staan.
Als je de verdelerkap erop zet, zit de aansluiting voor cilinder 1 boven dat schroefje. Dan verder rechtsom 3-4-2

RockabillyRebel
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 01 Juni 2015, 21:21:29 »

Hallo allemaal,
Na veel gehannes en gepiel is mijn trouwe kadettje weer levend!

Bedankt voor alle support!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 01 Juni 2015, 21:34:41 »

Hieperdehiep Lachen

Kun je aangeven waar het mis zat; kan een ander weer van leren.

Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: