Holland Kadett B Club Forum
25 April 2026, 08:30:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Gewicht voor as kadett-b Coupe  (gelezen 13710 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 03 Januari 2016, 19:35:23 »

Hey,

ik had een kort vraagje maar misschien is er wel iemand die het weet.
Weet iemand toevallig hoeveel kg de voorkant van de kadett weegt?

dus als je zeg maar de voorste wielen op de weegschaal zet. Ben een beetje aan het rekenen van vering en demping en ik ben benieuwd welke vering/demping ideaal zou zijn voor het kadettje. (theoretisch dan toch)

M.v.g. Freek

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Januari 2016, 20:45:17 »

Wat wil je daar aan uitrekenen als ik vragen mag?
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 04 Januari 2016, 11:32:55 »

In het gewone verkeer zal de "ideale" afstelling een compromis zijn tussen wegligging en comfort, dit is gevoelsmatig te bepalen.
Onder race omstandigheden [circuit] is alleen de wegligging van belang en word bepaalt door gevoel en ervaring van de coureur.
Daarom zou ik ook graag willen weten wat je wilt berekenen en waarom.

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 04 Januari 2016, 12:08:13 »

Niets bijzonder eigenlijk, Heb ooit theorie gehad over het berekenen van massa-veer systemen en zou het wel eens willen berekenen voor een kadettje.

dus als ik het gewicht weet kan ik een veringscoefficient en dempingscoeffcient uitrekeken en simuleren via software.

kortom gewoon uit interesse.

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Januari 2016, 12:21:07 »

Omdat een andere hobby het restaureren en het bouwen van replica's van klassieke racemotoren is, ben ik best wel nieuwsgierig naar de berekeningen en de software.
Uit eigen ervaring, gevoel en de kennis van conculega's kom ik er vaak wel uit maar het lijkt me verschrikkelijk interessant om het eens via een berekening te checken.

kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Januari 2016, 12:54:06 »

Wat voor fietsen moeten we aan denken?

Bij hmv?

John
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 04 Januari 2016, 13:10:15 »

Weet iemand toevallig hoeveel kg de voorkant van de kadett weegt?

Hoeveel de kadett precies weegt durf ik niet te zeggen maar als je er van uit gaat dat ongeveer 55% tot 65% van het gewicht op de vooras ligt en dat het totaal gewicht van een kadett ongeveer 850 kg is inclusief bestuurder en bepakking dan varieert het gewicht op de vooras tussen de 468 kg en 553 kg.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 04 Januari 2016, 13:19:30 »

Wat voor fietsen moeten we aan denken?

Bij hmv?

John

Het rijden doe ik al een paar jaar niet meer maar zijn bezig met een fiets voor mijn zoon voor CRT, SAM, RMM en/of HMV.
Ook actief geweest in de classic baansport bij Classic Speedway Holland,  welke helaas ter ziele is gegaan en waar ik zelfs nog eens Nederlands kampioen ben geweest.  [maar gezien de concurentie kon dat ook wel]
Bij deze laatste was het echt racen, die andere clubjes zijn meer een circus voorstelling en gaat het om de regelmatigheid.

Maar nu weer terug naar de veerdeij, het zal minder om de geveerde massa gaan dan om de verende massa, hoewel dit wel weer met elkaar verband houd.
Freek B zal ook het gewicht moeten weten van de as en wielen dit zit namelijk aan de andere kant van de veer.

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 04 Januari 2016, 18:29:15 »

Ooit..... wil ik nog een keer een lichte F coupe bouwen met coilovers voor. In Engeland kun je ze van GAZ bestellen als een afzonderlijke combinatie van een schokbreker en een veer. De veer kan naar gewicht besteld worden. Kortom ook hiervoor is dit een interessant onderwerp.

gr Henk.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 04 Januari 2016, 18:41:31 »

Laten ze bij GAZ eerst maar een goede spullen leren maken. Massa berekenen is mede afhankelijk van afgeveerd gewicht/lengte draagarmen, rollcenter ect Dus met alleen gewichten voorkant kom je er niet mee.
Maar spelen met software is altijd leuk.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 04 Januari 2016, 20:13:27 »

Ik kende GAZ alleen van de Russische [vracht] wagens en van het camping gasstelletje.
Maar na enig zoeken weet ik nu dus ook dat ze in de veer en schokbrekerij zitten, en het komt uit de UK.
Uit ervaring uit de racerij en van mijn eigen Engelse autootje weet ik dat er technische kennis genoeg is in dit land.
Ze zetten het alleen altijd zo verrot in elkaar.  Lachen

Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 04 Januari 2016, 21:02:10 »

Blijkbaar toch heel wat interesse in het onderwerp.

inderdaad moet er met veel zaken reken mee gehouden worden. Zo speelt onder andere (wat peter96 al noemde) de lengte van de de draagarmen, De hoek waar onder de veer en schokdemper op deze as zijn gemonteerd enz enz.

Deze zaken kan ik eventueel meten bij mijn eigen kadettje. Echter is de motor er op dit moment uit en is wegen van het voertuig niet bepaald correcte weergave van het gewicht.

al komt het niet op enkele kg aan (daar ga ik vanuit maar zal kunnen worden aangetoond door een eventuele berekening)

ook zal er bij het berekenen van bijvoorbeeld coilover rekening gehouden moeten worden van het wegvallen van het gewicht van de bladveer en het eventueel verstevigen van de vooras. (ooit gelezen hier: http://members.home.nl/f.vandernaald/Anglia-Pop.htm).

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 04 Januari 2016, 22:17:30 »

Ik heb er een veel zwaardere CIH in liggen, kan je dus geen goede waarde geven. Als ik coilover ga doen wil ik ook de onderste draagarmen anders doen. Je kunt natuurlijk niet exact je uitgerekende veer qua veerkracht bestellen waardoor je berekening niet heel precies hoeft te zijn. 

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 04 Januari 2016, 23:36:28 »

ik heb al eens wat mail contact met gaz gehad

is zeker een mooie optie
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 05 Januari 2016, 00:25:24 »

@:Freek, ik ben wel benieuwd naar welke berekeningen je hanteren gaat. Heb je voor mij een linkje dat ik er eens overheen kijken kan? Winst wat je halen kan met de standaard draagarmen is ook maar zeer beperkt door hun lengte en vorm.Ook zijn de fusee stukken, stuurhuis van dien aard dat ook daar veel beperkingen aan zitten. Komt gewoon dat men in de jaren van de B-Kadett gewoon niet zo ver met de geometrie waren als tegenwoordig.
Vraag is gewoon voor jezelf wat wil je de auto laten doen en daar dus alles op af stemmen.

Gaz is voor het geld wat ze kosten goed genoeg maar kwaliteit is van dien aard dat je niet ze er voor jaren onder moet zetten. Het is mogelijk om ze specifiek naar je wensen te laten maken daar. Probleem is eigenlijk dat er geen losse zuigerbussen inzitten waardoor ze bij slijtage weggegooid kunnen worden. Als je ze nieuw koopt zijn ze ook allemaal getest maar ik heb ze ook al gehad met de teststickers er op terwijl de olie er al uit lekte.
In die prijsklasse wel de beste koop.

Erg leuke materie waar alle plusjes bij elkaar best een min kunnen zijn.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: