Holland Kadett B Club Forum
12 Augustus 2026, 16:46:06 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Mistachterlicht rechts of links.  (gelezen 9748 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 20 Januari 2016, 22:15:29 »

Misschien een vreemde vraag, mag een mistachterlicht ook rechts achter zitten inplaats van links.
Ik kan hierover nergens iets vinden bij bijvoorbeeld een RDW, en ben dus heel benieuwd of dit mag bij een oldtimer ??

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Sideburn
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Januari 2016, 14:11:24 »

Volgens mij niet, ik dacht dat dit te maken heeft met het feit dat je dan in dichte mist aangezien kunt worden voor een motorrijder en er zo bij inhaal/uitwijkacties gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

'72 Kadett B 12S Automatic  --  '65 Rekord A 1700 L --  '68 Diplomat A 4.6 V8  --  '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800  --  '98 Jaguar XK8 Coupé
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Januari 2016, 19:41:48 »

Hoi Martin,

Mistachterlicht is per 1 - 1 - 1997 verplicht en moet links uit het midden zitten en zo laag mogelijk.

Wat ik weet dat als er in zestiger of zeventiger jaren een mistachterlicht werd geplaatst deze links uit het midden en onder de bumper werden gemonteerd. Ook op het paneel links van de kentekenplaat konden zo,n vierkante mistachterlicht gemonteert worden. Maar de meeste werd met een beugel onder de bumper gezet.

Zelfde gold ook voor een achteruitrijlamp. Bij  beiden kwam mistachterlicht links en achteruitrijlamp rechts.

Er is geen regelgeving , maar een bepaalde logica die pas in 1997 wet wordt.

Horen wel waar die komt en als het rechts is, waarom dit jou keuze is.Ben benieuwd.

Mvg. Fred Uut Huuessen.

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Januari 2016, 12:48:04 »

Mistachterlicht moet midden of links uit het midden. Kijk in dit geval naar de Peugeot 206, die heeft 'm midden in de achterbumper zitten. Menig Astra heeft een extra lampje in het linker achterlicht. Het moet - om verwarring met remlicht te voorkomen - één lamp zijn.
Bij diverse auto's is het een remlicht, maar die zijn allemaal van een derde remlicht voorzien, dus dat is voor onze Kadettjes niet aan te raden.

een voorbeeldje, deze is achteraf geplaatst Knipoog
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 22 Januari 2016, 21:47:32 »

Er is geen regelgeving , maar een bepaalde logica die pas in 1997 wet wordt.
Horen wel waar die komt en als het rechts is, waarom dit jou keuze is.Ben benieuwd.
Mijn keuze voor rechts was eigenlijk omdat ik aan de linkerkant een NL sticker met bouwjaar heb zitten, deze sticker heb ik ooit van iemand gehad en heeft voor mij een emotionele waarde, wil daarom de sticker er niet meer afhalen.
Probleem was dat ik een chrome hella mistachterlicht heb (begin jare 70) die boven op de bumper geplaatst moet worden, als ik deze links plaats komt deze voor de NL sticker te zitten, en dat wil ik dus niet  Droevig

Als ik het dus goed begrijp was er in 1971 nog helemaal geen wetgeving voor de plaats van het mistachterlicht.
Ik vraag mij dus af wat er gebeurd als ik het mistachterlicht aan de rechterkant er op zet, zou mijn auto dan bij een APK worden afgekeurd ??

Alvast weer super bedankt voor de andwoorden.
Groetjes Martin.

pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Januari 2016, 08:47:13 »

ik ga bij mijn kadettje het linker achteruitrijlicht niet meer aansluiten als achteruitrijlicht maar hier de kabel voor het mistlicht op aansluiten.
het witte lampje vervang ik door een rood . zo hoef ik ook geen gaten te boren en de nieuwe lak en heb ik niet zo lelijk ding op men koffer staan
mss is dit ook een optie voor jou

je kan natuurlijk ook je mistlicht onder je bumper hangen in plaat van er boven op dan hangt die ook niet voor je sticker

groeten peter

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Januari 2016, 09:25:50 »

en heb ik niet zo lelijk ding op men koffer staan
mss is dit ook een optie voor jou

je kan natuurlijk ook je mistlicht onder je bumper hangen in plaat van er boven op dan hangt die ook niet voor je sticker
Dat ze vroeger van die foeilelijke dingen op de kadett zette zoals mistachterlichten en wc rol houders op de hoedenplank vind ik juist leuk, en wil die dingen juist om die rede terug zetten op de kadett  Grijns

Het mistachterlicht is gemaakt voor bovenop de bumper en heeft een waterafvoer aan de onderkant zitten, als ik de lamp aan de onderkant zou zetten moet ik de lamp omdraaien en loopt deze vol water.
Ga toch eens proberen of ik hem aan de onderkant kan monteren en de waterafvoer in de lamp kan aanpassen.

Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 23 Januari 2016, 09:37:25 »

Een mistachterlicht moet links van het midden zitten, hoeft het niet daadwerkelijk te doen en is voor onze gebakjes niet verplicht.
Hoe het zit met de werking bij een apk weet ik niet maar de politie kan je geen bekeuring geven voor een defect mistachterlicht, verplicht of niet.
Oja, ook moet er een waarschuwingslampje branden in de auto als mistachterlicht is ingeschakeld.

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 23 Januari 2016, 15:10:59 »

Ik zou het dinsdag even aan de heren keurmeesters van mijn garage kunnen vragen.
Als het gaat om symmetrische verlichting dan moet het in ieder geval volledig werken als het aanwezig is maar niet verplicht (dus verstralers mogen niet half werken of verschillend licht geven. Ze mogen wel losgekoppeld zijn).
Je mistlicht is in het verlengde daarvan niet verplicht, maar moet zich mits aanwezig wel op de juiste plek bevinden. Ik denk niet dat ze moet werken, maar als ze werkt wel vanaf de juiste plaats.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: