Holland Kadett B Club Forum
11 Mei 2026, 22:56:29 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vraagje, verhuizen naar Belgie  (gelezen 7672 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gwen95
Gast
« Gepost op: 24 Oktober 2016, 08:45:22 »

Goedemorgen!

Ik heb een administratief vraagje, wegens wat huisvesting problemen in Nederland, ben ik uitgeweken naar een mooi appartement net over de grens bij Maastricht, hier kan ik mijn dagelijkse auto kwijt, alsook mijn Kadettje. Ik blijf gewoon werken in Nederland, maar zoals ik al gemerkt heb, mijn Nederlandse oldtimer verzekering kan ik niet laten doorlopen als ik in Belgie woon.
Iemand tips/ervaring? Ik wil het liefste het originele kenteken behouden, maar ben ik echt verplicht de Kadett in te laten voeren in Belgie?

Groetjes,

Gwen.
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Oktober 2016, 09:06:46 »

Hey Gwen,

Wettelijk is het verplicht op de auto in te schrijven in het land waar je in woont. In dit geval dus België.
Wat niet wettelijk is kan natuurlijk ook maar dan moet je een adres hebben in Nederland waar je de auto op in kunt schrijven en verzekeren.

Invoeren stelt niet zo veel voor maar je moet inderdaad het kenteken inleveren bij de RDW (Nederland) en export papieren verkrijgen. (€10)
Hierna moet je naar het duane kantoor in België waar ze auto's kunnen invoeren. (Kost minder dan een €1, ik geloof 10 of 20 eurocent)
De volgende stap is naar de Belgische auto keuring, (kost ook iets van €20)
Daarna moet je naar de DIV (Dienst inschrijving voertuigen) die regelen je Belgische nummerplaat (€30). Je krijgt in België maar één officele nummerplaat. de tweede moet je zelf laten bijmaken in een automaterialen zaak (+-€20)

Kortom, totale kosten uitvoeren/invoeren €100.

Het nadeel is dat je dan je Nederlands kenteken kwijt bent. Het terug naar Nederland invoeren is mij onbekend.
Het voordeel is dat een Belgische APK. (Of belgische term ''de keuring'') onbeperkt geldig is. (lekker veilig, maar goed)

Als je nog informatie nodig hebt moet je maar even contact met me opzoeken. Zelf werk ik in Nederland, Is men auto ook Ex-Nederland en woon ik in België

Kleine toevoeging,
Als je dagelijkse auto een privé wagen is moet deze ook worden ingevoerd. Is dit een auto van je werk hoeft dit niet.
Ik betaal €120 euro oldtimer verzekering per jaar voor mijn kadettje.

1973 Kadett b coupé
1971 Kadett b coupé (in onderdelen)
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Oktober 2016, 11:47:08 »

Een auto kan bij herinvoer het oude kenteken terugkrijgen. De auto blijft in principe gewoon in een register, alleen het kenteken wordt uitgeschreven.
Kost een 100-150eu en je moet weer nieuwe kentekenplaten laten maken. De keuring zal opnieuw moeten waarschijnlijk. Ik weet wel dat je de Nederlandse APK bijvoorbeeld mee uit kan voeren naar Duitsland, maar België heb ik geen weet van. Succes!
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Oktober 2016, 13:02:59 »

Nee, uitvoer van APK is niet mogelijk.

APK is gebonden aan de eigenaar en niet aan de auto. Een auto moet bij invoer (en ook bij gewone verkoop binnen België) voorzien worden van nieuwe APK, zonder uitzonderingen.

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
Giannis86
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Oktober 2016, 14:42:16 »

Toevoegend op de vorige reacties, er zal ook een achter-mistlamp gemonteerd moeten worden indien afwezig. Dat is wettelijk verplicht in Belgie zover ik begrepen heb

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
Freek B.
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Oktober 2016, 16:35:32 »

Klopt helemaal. Mistlicht is verplicht, de werking ervan niet.  Grijns
De mijne is goedgekeurd met een mistlamp zonder bedrading. (krijg je wel een opmerking maar geen afkeur)

1973 Kadett b coupé
1986 VW T3 Panel Van
1966 Rekord C Coupe
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Oktober 2016, 21:12:26 »

Weet niet hoe lang je in België blijft

maar je kan overwegen om auto op naam van iemand anders te zetten

bijvoorbeeld familie.

Staat je kadetten België binnen?
Gwen95
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Oktober 2016, 07:38:22 »

@Freek B. @Glannis86 Dat mistlicht zit er toevallig zowel voor als achteren op, en werkt beide. De vorige eigenaar is begin 2000 lid geweest van de Belgische Opel club, en reed regelmatig tourritten in Belgie Lachebek

@Kermitc
Verblijf zal minimaal 3 jaar zijn, ivm de minimale duur van het huurcontract. Allicht besluiten we daarna om te blijven.
De auto zal inderdaad binnen staan, helaas is het contact met mijn ouders/de rest van de familie, op dit moment niet goed genoeg om mijn auto op hun naam te laten zetten, heb ik al geprobeerd.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: