|
Lisa94
Gast
|
 |
« Gepost op: 01 December 2016, 12:03:50 » |
|
Hallo! Ik ben Lisa en trotse eigenaresse van mijn blauwe B Kadett uit 72. Ik sleutel er graag zelf aan maar ik heb nu jullie hulp nodig bij het uitzoeken waar het probleem ligt. Gisteren hield hij er al rijdend mee op, ineens uitgevallen en druk eraf. Krijg hem nu ook niet meer gestart. Draait wel rond als ik dat probeer maar daar blijft het bij. Alle overige elektronica werkt wel. Geprobeerd erachter te komen wat er mis ging, en zoals het er naar uit ziet, geven de bougies geen vonk meer. Hoe kan ik er achter komen waar dit aan ligt? Is het de bobine (die ik sowieso al ga vervangen want dat is hard nodig) of bougiekabels? Hoe kijk ik alle relevante bekabeling na? Ik ben in bezit van een vraagbaak boekje. Alvast hartelijk dank, hopelijk rijdt ie snel weer.  
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 01 December 2016, 12:12:24 » |
|
Haal de verdelerkap er eens af en kijk of de rotor in orde is, of de rotor en de 4 messing plaatjes in de kap niet verbrand/ingebrand zijn en of de contactpuntjes correct werken. Openen ze normaal bij het ronddraaien van de motor (kan handmatig met ringsleutel op de poelie) en zijn de contactvlakjes niet ingebrand. Soms zit daar een "pareltje"/verbrand stukje metaal tussen, waardoor ze niet meer echt openen en er geen vonk getrokken kan worden.
|
|
|
|
|
|
Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
|
|
|
|
mcc_807
Gast
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 01 December 2016, 21:41:50 » |
|
begin eerst simpel krijgt de carb nog benzine? ja/nee Haal er een bougie uit en sluit de bougiekabel aan, starten wel/geen vonk.
Vanuit deze dingen ga je verder borduren. Met deze info kunnen we je verder helpen, anders wordt het ook maar gissen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 01 December 2016, 21:58:53 » |
|
Volgens mij schreef ze: Geprobeerd erachter te komen wat er mis ging, en zoals het er naar uit ziet, geven de bougies geen vonk meer.
De verdelerkap lichten valt volgens mij onder "simpel"; 2 boutjes of 2 klemmetjes los en kijken of de puntjes hun werk nog doen, want bij geen vonk meer, moet je daar lijkt mij in eerste instantie de fout zoeken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kermitc
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 02 December 2016, 06:07:45 » |
|
Ook even in verdeel kap kijken of contact stift in midden goed is
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 02 December 2016, 11:06:49 » |
|
Ja, en het verende contact boven op de rotor. Ik had eens iets vergelijkbaars; onder het rijden op de snelweg uitval van de ontsteking. Bleek dat het metaalstripje op de rotorkop los in het verdelerhuis lag; einde feest dus. Gelukkig had ik een reserve rotor in de kofferbak liggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1967Kadett
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 04 December 2016, 10:23:12 » |
|
contactpuntjes eens opschuren
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mcc_807
Gast
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 04 December 2016, 12:45:18 » |
|
Je kan eens testen door de bougiekabel die tussen je verderkap en je bobine, van de verdelerkap af te halen, hier een bougie op stoppen en tegen massa houden en starten.
Geen vonk dan contactpunten verschonen/vernieuwen of bobine vervangen controleren. wel vonk dan verderkap probleem, opschuren/nakijken/vervangen.
Laat eens weten hoe de zaken er voor staan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freek B.
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 05 December 2016, 22:38:34 » |
|
Je hebt 2 mogelijkheden
Elektisch of mechanisch. als er niets opmerkelijk is gebeurt en het om een plotse uitval gaat, gaat mijn vermoeden uit naar elektrisch.
zelf zou ik het als volgt aanpakken: - meet of je spanning hebt op de ingaande kant van de bobine (tussen de 9v en de 12v) - controller visueel de bougie kabels (oud rubber betekend doorslaan) - controleer de vonk van de bougie. - controller de verdeelkap en inhoud (deze zit, afhankelijk vast van type, vast met 2 schroeven of 2 klemmen) - zien de contactpunten er nog goed uit (en zit de basisplaat vast, los zitten betekend slechte timing) - schroef alles terug
Je kunt een bobine laten testen bij de garage.
|
|
|
|
|
|
1973 Kadett b coupé 1971 Kadett b coupé (in onderdelen) 1986 VW T3 Panel Van 1966 Rekord C Coupe
|
|
|
|
Gert
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 06 December 2016, 08:34:20 » |
|
Paarlen voor de zwijnen  Lisa94 is in rook opgegaan 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter96
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 06 December 2016, 10:55:25 » |
|
Ach die komt wel weer te voorschijn zodra er weer een probleempje is. Huidige mentaliteit, eenrichtingdenken..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ockdet
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 06 December 2016, 21:43:41 » |
|
ja jammer dat het probleem mischien wel is opgelost maar niet wordt vermeld
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeroenvans
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 07 December 2016, 00:32:29 » |
|
Ach die komt wel weer te voorschijn zodra er weer een probleempje is. Huidige mentaliteit, eenrichtingdenken...
ja jammer dat het probleem mischien wel is opgelost maar niet wordt vermeld jongens niet te snel oordelen he. haar eerste post was al netjes met voorstellen en een foto. dus geef het wat tijd. niet iedereen is dag en nacht bezig met de kadett, daar kan rustig een paar dagen overheen gaan.
|
|
|
|
|
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
|
Lisa94
Gast
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 10 December 2016, 14:28:25 » |
|
Bedankt voor alle tips! Ik ben ondertussen inderdaad ook nog aan het afstuderen, dus niet dagelijks bezig met de kadett. Vandaag en morgen wel tijd, ik hou jullie op de hoogte. Hartstikke bedankt en ik geef morgenavond een update 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Freek B.
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 11 December 2016, 23:24:00 » |
|
|
|
|
|
|
|
1973 Kadett b coupé 1971 Kadett b coupé (in onderdelen) 1986 VW T3 Panel Van 1966 Rekord C Coupe
|
|
|
|