Aansluitend op dit al wat oudere thema.
Ook mijn Olympia-A start na langere tijd stilstaan (paar weken) zeer moeizaam. Klinkt naar brandstoftekort.
Nu, na 2-2,5 maand stilstaan is de vlotterkamer leeg en ook de benzinefilter halverwege mechanische pomp-carburateur staat leeg.
Zou kunnen duiden op lekkage maar ik zie /zag geen lekkage, rook wel regelmatig benzinelucht.
De motorolie is op normale dikte en ruikt naar olie; het lijkt mij niet dat er benzine vanuit de pomp+filter in het carter lekt.
Mijn idee is de benzine middels een elektrisch pompje aan te voeren (goede pomp, geen herrieschopper) en dit pompje niet via de contactsleutel aan te zetten, maar met een niet in het oog liggende extra schakelaar (diefstalpreventie)
Om het origineel beeld te behouden, zou ik de mechanische pomp willen laten zitten en het in-en uitgaand slangetje koppelen. "Pompt" hij lucht rond en kan er ook geen vuil in komen.
Is zo'n pompje voorzien van een drukgevoelig element dat de pomp uitschakelt zo gauw de vlotterkamer vol is en de vlotternaald de instroomopening afsluit?
De meeste elektrische benzinepompjes voor carburateur motoren leveren tussen de 0,3 en 0,6 bar en kunnen gewoon in serie met de bestaande brandstofpomp worden gemonteerd. de originele mechanische brandstofpompen persen in het algemeen ook tussen de 0,2 en 0,7 bar.
(dit type zou kunnen en is het klik type voor kleine motoren
http://www.hoogstra-autosport.nl/index.php?route=product/product&path=94_57_140&product_id=176)
deze soort pompjes heb ik vaker gebruikt op kevers en zijn lekker klein en mits goed gemonteerd hoor je ze niet of amper met de motor uit.
Ze leveren zat volume zo'n 90ltr/uur.
je hoort ze klikken tot je carb vol zit en slaan dan af. Het gaat met het contact aan van toketoketoketok....dan is het stil en weet je dat je vlotter vol zit en dan start je
en zal hij zo af en toe een tokje doen om je carb op peil te houden.
mocht je dan toch nog te veel druk hebben zodat je carb gaat overflowen dan kan er heel simpel een draai druk-regelaartje tussen zetten.
(dit type zou ertussen kunnen 1-5 psi is 0,07bar tot 0,35bar http://www.hoogstra-autosport.nl/index.php?route=product/product&path=94_105&product_id=1173)
de linkjes zijn enkel als voorbeeld bedoeld