Holland Kadett B Club Forum
21 April 2026, 12:39:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: hoe maak ik mijn kadett-b sneller, welke bak bij welke achteras?  (gelezen 22455 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadett-doc
Gast
« Gepost op: 17 Februari 2007, 21:34:00 »

wil men het kadettje beter of sneller laten optrekken, hogere eindsnelheid maken, of wil je een sprint kanon maken met een 1100 of 1200 motor, alles is mogelijk. deze rubriek mis ik nog eigenlijk. gooi jullie ervaringen eens in deze rubriek. de antwoorden heb ik al klaar, maar ben van mening om eens afwachtend eens toe te kijken wat jullie er van weten.:{blink}{clover}
Opelix
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 09 Februari 2007, 20:43:00 »

je kan in een kadett 1200 een nokkenas van een 1100 cc steken . die zijn scherper .

een cilinderkop van een  e kadett 1200 ofzo nemen voor op loodvrij te rijden en grotere kleppen te hebben .
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 09 Februari 2007, 21:25:00 »

hallo david, het thema motor wil ik nog niet aankaarten. de versnellingsbak met achteras is het thema. de grote kleppen van de kadett-D/E zijn alleen nodig omdat de motor geheel is gemaakt voor loodvrije benzine en als de kleppen niet groter waren haalde een 1200 S motor nog geen 56 pk er is verlies met die loodvrije blokjes.

kadett-doc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Februari 2007, 21:13:00 »

het antwoordt blijft uit:
dan zelf maar eens beginnen met de basis voor iedereen hopelijk begrijpelijk {clover}

we gaan nu niet van voor naar achteren werken maar nu andersom,

verschillende achterassen met diverse overbrengingen;
3,89:1  is 35 tanden op het grote tandwiel en 9 op het kleine tandwiel dat wat van de aandrijfas komt.

4,11:1  is 37 tanden op het grote tandwiel en 9 op het kleine tandwiel dat wat van de aandrijfas komt.

4,375:1 is 35 tanden op het grote tandwiel en 8 op het kleine tandwiel dat wat van de aandrijfas komt.

de eerste as is voor normaal optrekken en een hoge topsnelheid, sedan, kiemen, fastback.

de tweede as is voor snelle optrekken, beduidend lagere topsnelheid, coupe-f, rally uitvoeringen en div. olympia's.

de derde as is voor de automaat bakken.

dit is alleen betreffend op de ohv motoren.

Chris :{blink}
kadett-doc
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Februari 2007, 21:19:00 »

nu het aanbod versnellingsbakken voor de ohv motoren:

vele denken dat de versnellingsbakken van Kadett-B / C gelijk zijn :shocked uiterlijk wel maar binnen in een dag en nacht verschil:

overbrengingen:      
kadett-B versnellingsbak      

1e versnelling... 3,867 : 1      
2e versnelling... 2,215 : 1      
3e versnelling... 1,432 : 1      
4e versnelling... 1,000 : 1      
achteruit.......... 3,900 : 1      

kadett-C versnellingsbak
1e versnelling... 3,733 : 1
2e versnelling... 2,243 : 1
3e versnelling... 1,432 : 1      
4e versnelling... 1,000 : 1      
achteruit.......... 3,900 : 1      

er zijn dus verschillen dat mede door de 1e en 2e versnelling, voor de rest niks afgezien van de bovenkant voor te schakelen.

chris :{blink}
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Februari 2007, 10:28:00 »

Het vershil in as is dat aan de buitenkant ook te herkennen? Nummers of iets dergelijks?
Of als je 1 wiel van de grond krikt en dan het wiel 1 x ronddraaien en dan tellen hoeveel keer de aandrijfas rond gaat is dat ook een mogelijkheid?

Paul
kadett-doc
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Februari 2007, 10:36:04 »

Citaat
 Het vershil in as is dat aan de buitenkant ook te herkennen? Nummers of iets dergelijks?
Of als je 1 wiel van de grond krikt en dan het wiel 1 x ronddraaien en dan tellen hoeveel keer de aandrijfas rond gaat is dat ook een mogelijkheid?

Paul

hallo Paul, het verschil is met ronddraaien van de as slecht waarneembaar. gewoon effe de deksel van de klok eraf pakken en de tandwielen tellen zoals ik ze hierboven heb beschreven. dat is de enige safe manier om er achter tekomen welke eindoverbrenging in de as zit.
kadett-doc
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Februari 2007, 10:52:00 »

wil men een sprint kanon maken van de 1100 en 1200 motor met een lage topsnelheid, dan heb je de mogelijkheid om de achteras te pakken van een automaat omdat deze de lichtste overbrenging heeft het minste nodig om het koppel van de motor over te brengen. wil men nog sneller optrekken dan moet je overstappen op de Kadett-C bak (wel iets aanpassen aan de ophanging), deze bak heeft een korte 1 ( 3,733:1 ), dat wil zeggen dat ie ook vlug op toeren  is als tegen over onze B-tjes ( 3,867:1 ). het betekent ook vlug schakelen en nog vlugger met een automaat as.:{blink}

Chris
wienf380
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Februari 2007, 11:08:00 »

Ik heb waarschijnlijk een versnellingsbaksteunrubber van een c kadett en op het eerste gezicht lijkt hij op een rubber van de b-kadett. Mijn vraag is is dit zo en wat zou je aan moeten passen voor een b kadett

Fred
kadett-doc
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Februari 2007, 11:10:00 »

het zelfde als hierboven vermelde stuk met de automaat as kun je de 4,11 of de 3,89 achteras gebruiken waarbij de topsnelheid alleen maar hoger wordt. wil men met deze assen rijden en je hebt de kennis om de eerste versnelling van de kadett-C bak in de B bak te plaatsen dan heeft men een korte 1 die snell trekt en een langere 2 om daarmee door te trekken 3e en 4e versnelling blijven gelijk. :{blink}

Chris
kadett-doc
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Februari 2007, 11:15:53 »

Citaat
 Ik heb waarschijnlijk een versnellingsbaksteunrubber van een c kadett en op het eerste gezicht lijkt hij op een rubber van de b-kadett. Mijn vraag is is dit zo en wat zou je aan moeten passen voor een b kadett

Fred

hallo Fred, beide versnellingsbak rubbers verschillen behoorlijk, die van de C is rond met aan beide zijden de ophangvleugels eraan en bij die van B-tje is die rechthoekig en smal en daarbij zijn de ophang punten aan de carrosserie korter bij mekaar als die van de C. je kan die van de C wel gebruiken maar je moet een beetje creatief zijn.

Chris
kadett-doc
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 11 Februari 2007, 11:30:21 »

Citaat
 het zelfde als hierboven vermelde stuk met de automaat as kun je de 4,11 of de 3,89 achteras gebruiken waarbij de topsnelheid alleen maar hoger wordt. wil men met deze assen rijden en je hebt de kennis om de eerste versnelling van de kadett-C bak in de B bak te plaatsen dan heeft men een korte 1 die snell trekt en een langere 2 om daarmee door te trekken 3e en 4e versnelling blijven gelijk. :{blink}

Chris

wil men het nog extremer maken dan moet je de keuze gaan maken in de banden soort, de standaard banden die erop zitten af fabriek 155-13 of huidige 175-70-13 deze te veruilen in de de 175-50-13 mits als de velg dit toelaat. het voordeel is dat de afrolafstand vele male kleiner is als de gewone band en daardoor nog vlugger in de hogere toeren komt, het nadeel hiervan is; er is een hele grote afwijking op de kilometerteller. voor de zelfde afstand af te leggen gebruikt de auto veel meer en rij je samen met meerdere auto's, dan komt het verschil nog duidelijker naar voren. :[barf]

Chris
kadett-doc
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 11 Februari 2007, 22:43:00 »

zo dit was de basis; voor diegene die het echte werk willen, moet het zoeken in de motor met bijbehorende toeters en bellen ;

de carburateur is het hart van de motor en daar zijn meerdere mogelijkheden bij. :{blink}

wil men in het lage toerental bereik al trekkracht hebben dan is bij de top minder aanwezig. andere mogelijkheid is normale trekkracht, maar in de top meer aanwezig hebben. dit is allemaal mogelijk.

in onze Solex carburateur zitten tal van onderdelen die je elkaar kunt uitwisselen en of aanpassen.

bij onderin meer daar te hebben gebruik je een kleinere venturi maat 26 en andersom in de hogere toeren/ snelheid gebruik je een venturi van 28 naar gelang kun je de sproeiers hierop aanpassen. als voorbeeld heb ik bij de grijze Kiemen de bezetting van een 1700 gedeeltelijk overgezet zoals hoofdsproeier van 155 ipv. 130, venturi 28, stationairsproeier 75 ipv 55 dit zijn een paar voorbeelden die het rijgedrag behoorlijk beinvloeden.   :{blink}

Chris
Chippie
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 11 Februari 2007, 22:45:00 »

Als de mijne klaar is moet ik maar eens een ritje naar het zuiden maken Knipoog Knipoog Knipoog
kadett-doc
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 11 Februari 2007, 22:53:44 »

Citaat
 Als de mijne klaar is moet ik maar eens een ritje naar het zuiden maken Knipoog Knipoog Knipoog

zelf kun je al veel huiswerk terplekke al maken door de topic door te nemen. op de eerste meeting ergens in het land zullen we ons wel eens treffen.:{blink}
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: