Electronische ontsteking A-Corsa geschikt maken voor de Kadett-B
Deze onderdelen moeten uit de A-Corsa genomen worden: de verdeler en de bobine met de aanhangende bedrading en modules

Hier de verdeler, de bobine met er aan vast de module en los de module die bij de carburateur hoort(voorgrond)

De verdeler met stekkeraansluiting voor de bobine-module

Binnenwerk (inductiespoel)+rotor van de verdeler

de stekkeraansluiting op de verdeler komend van de bobine-module

Bobine met links de module+linksonder de stekkeraansluiting hierop.
Bovenop op contact 1(- pool) dop met groene draad en
op contact 15(+) stekker met twee zwarte draden

De module die bij de A-Corsa op de carburateur aangesloten is (Weber).
Deze valt bij de Kadett-B geheel weg.

Stekkerverbinding met inkomend 3 draden; bruin (gaat naar bobinemodule en vandaar naar carb.module), zwart(gaat naar contact 15 op bobine, vandaar naar bobinemodule en vandaar naar carb.module) en licht-groen(gaat naar carb.module, vandaar als donkergroen naar bobinemodule en vandaar als lichtgroen naar contact 1 op de bobine)

dubbel zwart (op contact 15 op bobine) en licht-groen(op contact 1 op bobine)

Voor ik begonnen ben, heb ik voorzichtig de buitenste krimpkous weggesneden.
De ommanteling van de verschillende aftakkingen heb ik zoveel mogelijk heel gelaten
Geel-zwart en rood-zwart, afkomstig van carb.module en aangesloten op ?? ik denk ergens iets i.v.m. de carburateur

Dit is de aansluitstekker op de carburateurmodule; omdat deze helemaal gaat verdwijnen ben ik bij het wegnemen van draden uitgegaan van deze overbodige stekker.
* geel-zwart(op 6) en rood-zwart(op 4) doorgeknipt; stekkers (zie boven) valt weg

overbodig deel met geel-zwart en rood-zwart

Bovenste foto de stekker op de bobinemodule, en onderste foto de stekker op de (overbodige) carburateurmodule
* draad zwart(7 carb) vervalt en is aangesloten op bobinemodule nr.4 (dubbel zwart)
de aansluiting van 7 weggeknipt
* draad bruin(3 carb) loopt naar aansluiting 2 (dubbel bruin) De aansluiting
van 3 komend weggeknipt.
* lichtgroen op 2(carb) komt van de stekkerverbinding, boven reeds genoemd en
volgens mij bedoeld voor een toerenteller(heb ik niet) en dus weggeknipt.
* donkergroen op 3(carb) loopt naar 1 op bobinemodule
4 en 6 (carb) heb ik aan de stekker doorgeknipt en draden +aanhangende stekkers weggenomen.
2, 3 en 7 (carb) heb ik aan de bobine-module doorgeknipt, zodat daar geen restdraden achterblijven.
De module voor de carburateur is nu losgekoppeld.

Dit is de nog eens de eerder genoemde stekkerverbinding; groen is weg.
Zwart is de schakel-plus, en kan van elke geschakelde +draad worden genomen.
Bruin is Aarde -

Dit is de stekker, die aangesloten zit op de zijkant van de verdeler.
De kabel komt van de bobinemodule en bevat de kleuren:
groen-blauw (op6) en wit?-zwart (op 5)
Verder gaat aan de bobinekant van deze kabel een dikkere zwarte draad mee (op 3)
die er aan de verdelerkant niet meer uit komt???
Verder heeft de stekker aan de verdelerkant ook maar twee aansluitingen.
Waar blijft deze draad??; is na te gaan door de ommanteling los te snijden, maar liever niet
Misschien heeft dit iets met ontstoring te maken??

Als al het overbodige weggenomen is, blijft dit over

Twee aansluitdraden bruin (aarde) en zwart (+) (zie in het midden van de foto nr.1),
bruin komt van de bobinemodule op contact 2 en zit op de aarde, zwart gaat eerst van geschakeld+ naar de bobineaansluiting 15(+)
en van daar naar de bobinemodule op contact 4.
Van de bobinemodule op 1 loopt lichtgroen naar de aansluiting boven op de bobine naar contact 1(-pool),
en groen-blauw(op 6) en wit?-zwart(op 5) en de dikke zwarte(op 3) lopen als één kabel naar de stekkeraansluiting op de zijkant van de verdeler

En zo zou het moeten werken; oude verdeler er uit, nieuwe er in.
Oude bobine eraf, nieuwe met module er op.
Zwarte draad schakelplus 12 V, (vervangt de doorzichtige weerstandsdraad, die 9 V. geeft), en bruine draad (aarde) aansluiten (nr.1 op foto)

Grote stekker op module (nr.4 foto) , kleine stekker aan verdeler (nr.3 foto)

boven op bobine zwart(dubbele draad) op de stekker (15 +) en groen op de pen (1 -) steken (nr.2 foto)

-van stekker op module gaat bruin op aarde en zwart op schakelplus 12V (i.p.v. transparante draad)
-van module naar bobine 2xzwart en groen
-van moduleaansluiting naar verdeler kabel+stekker
Het plaatsen van de verdeler in de motor:
Het plaatsen van de verdeler zal misschien verdraaid moeten zijn t.o.v. de originele verdeler.
Als de onderdrukdoos naar achteren wijst, zit de module/stekkeraansluiting aan de zijde van het motorblok, en daar is misschien onvoldoende ruimte voor deze uitstekende stekker
Dus dan maar met de onderdrukdoos opzij en de stekker naar achteren; als de rotor maar wijst naar de aansluiting van de bougiekabel van de eerste cilinder.

Het afstellen van de ontsteking:
Bij de plaatsing moet de rotor naar de bougieaansluiting eerste cilinder wijzen.
De kerf in de rand is de markering van het BDP bij de A-Corsa en de vaste (magnetische) poot daarvoor het ontsteektijdstip van de eerste cilinder (A-Corsa 10 graad voorontsteking).
De Kadett-B ontsteekt op het BDP, dus zal de rotor op een vaste poot moeten staan terwijl dan de markeringen op het V-snaarwiel en het distributiedeksel op 1 lijn staan..
Bij mijn huidige puntjes-ontsteking heb ik de ontsteking ingesteld d.m.v. een proeflampje tussen de laagspanningsaansluiting van de ontsteekspoel en de massa. Verdelerhuis verdraaien en daar waar de puntjes opengaan/het proeflampje gaat branden, ligt het ontsteektijdstip.
In dit geval zorgen dat de rotor boven de ontstekingspoot van de eerste cilinder staat, starten, hopen dat de ontsteking goed genoeg staat, en met de stroboscoop fijn afregelen.
mijn situatie:
Inbouwen moet iets verdraaid omdat anders of de stekkeraansluiting of één van de klembeugels van de verdelerkap tegen het motorblok aan komen te zitten.
Ik heb de nok van de oliepomp met een schroevendraaier zover verdraaid, dat ik de verdeler een graad of 20 met de klok mee verdraaid kan monteren.
De klembeugel en de stekkeraansluiting hebben zo voldoende speling om bij het afstellen van de ontsteking het verdelerhuis voldoende in beide richtingen te kunnen verdraaien.