Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 03:16:21 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ontstekingvolgorde  (gelezen 13779 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 22 Maart 2008, 14:21:00 »

hoi ik ben jeroen 19 jaar oud, en bezig met het laten rijden van een kadett uit 68.
na het schoonmaken van een hoop onderdelen, moesten de bougiekabels er weer op. ik had heel netjes genoteerd hoe het zat, maar dit blijkt niet te kloppen, hij geeft maar op 1 of 2 cilinders een klap. kan iemand mij vertellen hoe de ontstekingsvolgorde van dit blok is?

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 20 Maart 2008, 18:22:00 »

1-3-4-2

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
topcat
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20 Maart 2008, 18:34:00 »

ik neem aan dat het om een 1100 of 1200 gaat
eerst de krukas aan de voorzijde poulie op het merkteken zetten en even de verdeelkap eraf halen op het huis van de onsteking onder de verdeelkap staat ook een merk streepje en daar moet de rotor naar toe wijzen dan staat hij op de eerste cylinder.
vandaar uit ga je tellen rechts om met de klok mee de genoemde volgorde die gert al aan geeft.
succes

kadett caravan 2.4 1969
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Maart 2008, 19:36:00 »

is de 1e cilinder de voorste of de achterste?

topcat
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Maart 2008, 20:36:00 »

de eerste is aan de voorzijde bij de distributie

kadett caravan 2.4 1969
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 20 Maart 2008, 22:43:00 »

Het afstellen van de ontsteking:

De volgorde:
-eerst stel je de contacthoek af; een ietswat verwarrende term.
Draai de motor zover rond dat het hamertje van het contactpuntje maximaal opgetild is.
Verdraai de grondplaat van het vaste contactpunt nu zover, dat de opening 0,4 mm. breed is.
Is deze opening groter dan zullen bij draaiende motor de puntjes langer openstaan (grote contacthoek, meer dan 50 graden), en is deze afstand kleiner dan staan de puntjes korter open (kleine contacthoek, minder dan 50 graden)
Bij maximale opening is de afstand tussen de puntjes nu 0,4 mm.

Nu stel je de ontsteking af; je bepaalt het tijdstip waarop de vonk ontstaat.
Er ontstaat een vonk als bij draaiende motor de puntjes zich openen.
Het is dus van belang, dat de puntjes op het juiste moment van elkaar gaan en wel als de zuiger zich in het bovenste dode punt bevindt. (nul graden vooronsteking bij deze motor)
Dit punt bepaal je door de markering op het V-snaarwiel en de markering op het distributiedeksel precies op elkaar te zetten; dan staat de zuiger in het bovenste dode punt.
Wijst de rotor dan ook nog schuin rechts naar voren dan heb je het BDP van cilinder 1.
Op dat moment moeten bij draaiende motor de contactpuntjes openen.
Dit kun je bij stilstaande motor controleren/instellen m.b.v. een 12V proeflampje.
Één pool van het lampje sluit je aan op bobinecontact nr.1 (de - pool van de bobine, hoort groen te zijn, de bestaande verbinding moet ook gewoon blijven, dus bij elkaar op zetten) en het andere contact ergens aan de massa.
Zet de motor op contact (niet starten), draai de klemband onder aan de voet van de verdeler iets los (lastig bij te komen, 13 mm. ring of steek).
Nu kun je het hele verdelerhuis in het motorblok verdraaien, en door dit verdraaien beïnvloed je het moment van openen van de puntjes.
Verdraai het hele huis nu zodanig, dat je bij voorzichtig heen en weer draaien het proeflampje aan en uit ziet gaan.
Dit is het moment van openen.
Draai de klembeugel van het verdelerhuis weer vast.

Over contact hoek:
met de voelermaat meet je de grootte (in mm.) van de opening tussen de contactpunten bij maximale oplichting door de nok op de as. Deze moet dus 0,4 mm.
Electronisch kun je deze opening ook meten , maar dan in graden.
De as draait rond (1x=360 graden).
De nok tilt de hamer op; heb je de puntjes precies op 0,4 mm. gesteld, dan draait de as precies 50 graden rond tussen het tijdstip van openen tot sluiten.
Heb je een te grote opening ingesteld, dan duurt het langer voor de puntjes weer sluiten en dan draait in die langere tijd de as dus verder rond over een groter aantal graden. Dan is de contacthoek dus groter dan 50 graden, en bij een kleinere opening dus minder dan 50 graden.

Hoogste punt=puntjes maximaal open=0,4 mm. als dat precies zo is, dan moet de contacthoek dus goed zijn.

Nu V-snaarwiel markering en distributiedekselmarkering op elkaar zetten.
Waar wijst de rotor dan heen? Als het goed is zie blauwe pijl.
De rotor op deze foto wijst naar positie cilinder 4.

Wijst de rotor naar de pijl, dan staat hij op het BDP van cilinder 1.
Wijst hij precies de andere kant op (als op de foto), dan het V-snaarwiel 1x ronddraaien.

Nu de motor niet meer verdraaien, maar het verdelerhuis verdraaien tot de puntjes net willen openen(lampje gaat branden).

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Maart 2008, 23:15:00 »

het afstellen is niet zo'n probleem... ik heb een stroboscoop, en contactpunten zijn me niet vreemd(wel bedankt voor de heldere uitleg uiteraard) het ging eigenlijk puur om de volgorde van de bougiekabels...

EDIT: mijn vader heeft nog een cp vervanger liggen(een electronische ontsteling met een schijfje met 4 sleufjes en een lichtsensor)
dus die gaat er nog op komen:cool

Giovanni
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Maart 2008, 09:38:00 »

Ik wil niet vervelend doen, maar de blauwe pijl op de foto wijst volgens mij cilinder 3 aan..
toch? (bij een 1100)
Giovanni
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 21 Maart 2008, 09:40:00 »

En de rotor naar cilinder 2 (bij een 1100)
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 21 Maart 2008, 10:43:00 »

1100 1200 zijn gelijk.
Kerf in het verdelerhuis geeft de positie van cilinder 1 aan.
Draait rechtsom in de volgorde 1-3-4-2.
Blauwe pijl =1 , rotor staat nu op 4.
Zet de kerf op de poelie/v-snaar-wiel maar eens precies op het nokje op het distributiedeksel; dan staat de rotor of op de plek die de blauwe pijl aangeeft of in de huidige rotorpositie(4).

OPMERKING:
dit is een Delco-verdeler, te herkennen aan de condensator die ONDER de verdelerkap zit en die een geschroefde verdelerkap heeft.
De Bosch-verdeler heeft de condensator naast het verdelerhuis zitten en een verdelerkap die geklemd is.
Die zoek ik even op
:{blink}

Sorry voor de vage plaatjes; de originele kopiën zijn zo vaag; na printen wel leesbaar.

De rotor staat wel in dezelfde positie en dat moet ook wel omdat de aandrijving van de verdeler (zie Bild 143) natuurlijk bij inbouw van beide verdelers op dezelfde positie hoort te staan.
De nok (nr.3) staat haaks op de positie van de rotor.

Giovanni
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 21 Maart 2008, 11:22:00 »

De plaatjes zijn inderdaad niet te lezen zo Knipoog
Dan staat mijn ontsteking dus echt anders, want waar hier cilinder 1 wordt aangegeven is bij mij cilinder 3. Ook ik heb een Delco ontsteking. Daarom vind ik het zo vreemd
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 21 Maart 2008, 11:33:00 »

Is wel verklaarbaar dacht ik, maar eerst nog iets. Zit de verdeler zelf wel in dezelfde postie ingebouwd (onderdrukdoos naar achteren) of zit deze ook verdraaid?

Giovanni
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 21 Maart 2008, 11:45:00 »

De positie van de verdeler is identiek, alleen is dan de blauwe pijl op de foto bij mij cilinder 3 en wat hier cilinder 2 is, is bij mij de eerste cilinder.
Maar jij hebt het over nokjes in de verdeler, dan zou het dus beteken dat mijn ontstekingsvolgorde niet goed zou zijn?
De ontstekingsvolgorde is hetzelfde namelijk 1 3 4 2
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 21 Maart 2008, 12:01:00 »

De volgorde moet het zelfde zijn, want anders loopt hij niet (of zeer slecht???)

blauwe pijl op de foto bij mij cilinder 3 en wat hier cilinder 2 is, is bij mij de eerste cilinder.

bij mij:  blauw=1   en dan 3   4    2
bij jou:  blauw=3   en dan 4   2    1
De tegenover elkaar liggende cilinders zijn samen 5: 1 en 4, 2 en 3.
Klopt dus.

Bij het inbouwen van jou verdeler heeft de nok in de oliepomp (plaatje 143, nr.3) niet in de juiste positie gestaan (deze kun je met een grote schroevendraaier verdraaien).
Om de gleuf in de voet van de verdeleras toch op de nok in de oliepomp te krijgen heeft men de verdeleras verdraaid i.p.v. de nok op de goede stand te zetten.
Het enige nadeel is, dat je bij de grove afstelling de kerf op het verdelerhuis niet als grove positie voor cilinder 1 kunt gebruiken en een nieuwe sleutelaar aan je auto zivh in eerste instantie achter de oren zal krabben (en dat met z'n smerige handen :{blink}  )

Giovanni
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 21 Maart 2008, 12:09:00 »

Ah vandaar.. Ik snapte het al niet, want de mijne loopt prima!
Dan zal het idd een kwestie zijn geweest van een onjuiste stand van de verdeleras. De ontstekingsvolgorde klopt namelijk wel anders zou ie ook niet lopen.
Dank voor de uitleg Gert!
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: