Holland Kadett B Club Forum
18 Juni 2026, 07:49:43 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kadett en modern verkeer  (gelezen 7449 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
opel-erik
Gast
« Gepost op: 10 November 2009, 19:40:45 »

Hoi, ik ben nieuw hier omdat ik wat meer wil weten over de B-Kadett.

Misschien dat ik in de toekomst een B-Kadett aanschaf als auto voor m'n basis vervoer.
(dus om in het weekend ergens heen te gaan)

Ik heb wel een paar vragen die ik zelf zo snel niet uitgezocht krijg.

- kun je met een 1100/1200 een beetje redelijk 120 km/h rijden? (en wat is eigenlijk de topsnelheid van een sedan)

- wat is het benzine verbruik ongeveer? 1 op 8, of is 1 op 12 ook haalbaar?

- Wat zijn de dure onderdelen?
Ik zag dat je op meetings nog wel een uitlaat kan kopen, maar wat kost dan ongeveer?

Ik heb al gelezen dat spatschermen niet duur hoeven te zijn, maar dat die imitatie schermen slecht passen.

- is er nog wel ander reparatie plaatwerk te krijgen?

- past een versnellingsbak van een C-kadett ook?

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 14 November 2008, 20:10:00 »

Misschien dat ik in de toekomst een B-Kadett aanschaf als auto voor m'n basis vervoer.

- kun je met een 1100/1200 een beetje redelijk 120 km/h rijden? (en wat is eigenlijk de topsnelheid van een sedan)
Ik heb een 1.2N op LPG; top op de vlakke weg zonder veel tegenwind tussen de 130 en 135/140. 120 continu is probleemloos

ligt aan je rijstijl :-)) 1:8 tot 1:10 ??

- Wat zijn de dure onderdelen?
Ik zag dat je op meetings nog wel een uitlaat kan kopen, maar wat kost dan ongeveer?
Uitlaat compleet van voor tot achter 159 Euro

Ik heb al gelezen dat spatschermen niet duur hoeven te zijn, maar dat die imitatie schermen slecht passen.
Spatschermen zijn WEL duur; imitaties passen veelal slecht (behalve hele vroege) en kosten 100-175 Euro, originele zeldzaam en duur; vaak boven de 300

- is er nog wel ander reparatie plaatwerk te krijgen?
Divers "klein-plaatwerk" is nog wel aan te komen.

- past een versnellingsbak van een C-kadett ook?
Ja, als die C-Kadett een OHV motor had.

Al met al is in Nederland+Duitsland een B-Kadett nog aardig goed in stand te houden, ze kunnen goed mee met het moderne verkeer.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 14 November 2008, 21:43:00 »

Gert op jouw antwoordt heb ik een opmerking enwel de spatborden, als je weet hoe je ze moet plaatsen dan passen ze nog beter als nieuw originele spatborden, ik heb vorige week 2 imitatie spatborden geplaats voor een clublid en daar moet je goed kijken om de lijnen / naden die veelal ergens zitten maar hier op zijn plaatst zijn gegoten. hier een foto's hiervan.

het verbruik 1,2S motor bij een sedan met een 3,89 achteras eindoverbrenging bij goede afstelling kan wel 1:15 / 16 halen en een top met de juiste banden keuze van wel >155 km p/u. halen.:{blink}

Chris

ps: Nederland is groot??
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 14 November 2008, 22:10:00 »

Hoi Chris;
niet iedereen kan met blik goochelen zoals jij dat kunt.
Ik neem van je aan, dat met de juiste handigheid ook repro's goed pas zijn te maken, maar ik moet bekennen dat mij dat niet of slechts zeer matig zou lukken.
Dat een 1.2S met de de juiste afstelling sneller is dan mijn 1.2N (op LPG) neem ik aan, maar ook mijn auto vind ik vlot.
Na een langere rit loopt hij vol-gas ruim naar de 140 (echte volgens mijn GPS/TomTom/Mio), en wat het verbruik dan is?? Geen idee eigenlijk en omdat de Kadett m'n hobby is, doet het er voor mij ook niet zoveel toe.
De waarden die ik noemde heb ik zo van horen zeggen; in de praktijk denk ik dat het bij velen ergens en de buurt van 8 ltr. /100 km. zal liggen, maar dat hangt natuurlijk hoofdzakelijk af van de rijstijl.

p.s.    p.s:Nederland is groot  : misschien is er een plaatsnaam "Nederland"?? :{blink}

opel-erik
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 18 November 2008, 19:43:00 »

Hartelijk bedankt voor de antwoorden.

Dit maakt de keus voor een B-Kadett wat helderder.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een goedkope auto om in te rijden, en met een voorkeur voor Opel kom je dan toch snel in de kadettjes terecht.

-apk om de twee jaar
-met lpg kan het goedkoop rijden zijn
-goedkope oldtimer verzekering
-relatief simpele techniek en behoorlijk betrouwbaar
-kun je dus een hoop zelf doen

Nadeel is dat ik geen klusplek of garage heb, en niet lassen kan, maar als de vaste kosten zo laag zijn dan moet je wel wat aan laswerk kunnen uitgeven om de zoveel tijd.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 18 November 2008, 20:53:00 »

Ja, maar alles aan zo'n B-Kadett is wel 35 jaar of ouder; bij gebruik voor alle-dag betekent dit naar mijn mening toch wel dat je de zaak redelijk goed moet onderhouden en bijhouden, met toch altijd het risico dat er wat kapot gaat dat niet 1,2, 3 te verhelpen is. Niet alle onderdelen liggen nog in de voorraadrekken van de onderdelenboer.
Goedkoop en simpel rijden kan ook met een oude justy/charade/swift/corsa/enz.
(m'n dochter kocht net een mooie Justy die er goed uit ziet en een vol jaar APK heeft voor 300 Euro; zoek voor dat geld maar eens een B-Kadett)

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 18 November 2008, 21:12:55 »

Nadeel is dat ik geen klusplek of garage heb, en niet lassen kan, maar als de vaste kosten zo laag zijn dan moet je wel wat aan laswerk kunnen uitgeven om de zoveel tijd.

ikzelf woon in een rijtjeswoning met een klein schuurtje in de tuin en ik sleutel hier gewoon voor de voordeur[/quote]:[barf]
dus dat kan het probleem niet zijn.....

gr Paul
bleu silver
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 10 November 2009, 19:40:45 »

Citaat

Heb zelf een 1100 (met vier versnellingen) deze loopt op top 135, maar ik rijd er liever niet harder mee dan 100-110 (daarboven gaat ie toch echt heftige toeren draaien in mijn beleving)

in 60-80 zone middelkorte afstanden rijd ik 1:14 - 1:15 wat ik erg netjes vind (ik rijd op benzine niet op LPG daar zal je verbruik een stukje hoger liggen)

Mijn vervangingsspatborden (waren al gemonteerd) passen ook van geen kant, doorlopende lijn bij de deur is bedroevend slecht te noemen.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: