Holland Kadett B Club Forum
17 April 2026, 20:22:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: voortrein vervangen.  (gelezen 13391 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wooty22
Gast
« Gepost op: 16 Maart 2010, 12:54:33 »

geachte forummers,

Mijn kadett was aan de voorkant nogal doorgezakt en staat best scheef... ook de banden slijten flink schuinaf.

Dus ben ik even langs een bevriende garage houder gereden, om de auto even op de brug te zetten en eronder te kijken.
De monteur vertellde mij dat er iets was afgebroken en dat de bladveer daarom was doorgezakt etc. De velg raakte ook een deel van mijn auto zelf. er er was nog een scheurtje zichtbaar.

kort weg slechte zaak.

Monteur kon het wel gaan lassen vertellde hij mij echter gaat dat veel tijd en dus geld kosten. Ook kunnen bij het demonteren van het voortrein nog meer gebreken opduiken.

Nu dacht ik: Ik vervang gewoon het gehele voortrein!

Dus ga op zoek naar een nieuwe.

Nu is mijn vraag heeft iemand dit als eens gedaan? zijn er nog tips en tricks? speciale dingen om aan te denken?
Ik kon met de zoekfunctie niet een dergelijk topic vinden.

gr wouter
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Maart 2010, 13:09:13 »

Ik neem aan, dat je een nieuwe (complete) vooras zoekt? Daar zal aan te komen zijn.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wooty22
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Maart 2010, 13:46:23 »

ja inderdaad.
zoals op volgende foto

Iemand ervaring met het geheel verwijderen en plaatsen van het groene apparaat op de foto?  Grijns

En wat zou het ongeveer moeten kosten zon gehele vooras alles erop en eraan?

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Maart 2010, 14:07:00 »

prijs hangt van de kwaliteit af, en of en wat er aan vernieuwd is.
50 tot 100 voor een as die zo onder een "sloper" wegkomt en 250-500
voor een as met nieuwe rubbers, fusee-kogels, remmerij en lak?
Voor deze betaalde ik 175

Geen roest, moet nog wel gelakt worden. Rubbers en kogels gebruikt maar o.k.
Remklauwen moeten gereviseerd worden.

Met enige sleutelervaring is vervangen wel te doen: dit heb ik al eens op een rijtje gezet
(indien nodig zelf vertalen)

Vooras met motor en versnellingsbak uitbouwen:

Achse komplett mit Motor ausbauen; Front heben und Achse mit Motor entfernen.
Dazu Folgendes:
-2 Bolzen Langsträger links und 2 rechts
-2 Bolzen Federbeine links und 2 rechts
-Auspuff
-Gestänge Vergaser
-Getriebelager+Kardan
-Anschluss Lenknabe auf Achse
-Wasserschläuche
-Kleinkram
-Bremsleitungen
-Kupplungszug und Benzinleitung

Wenn das Getriebe am Motor bleibt kippt der motor mit Achse nicht um, dann noch den
-Schalthebel ausbauen!
-Tachowelle nicht vergessen!
-Auspuff hochbinden!
-Kühlerwasser ablassen und Schläuche kpl abbauen.
-Kühler ausbauen, dann kannst du die Karosse mit einem Seil um den Querträger hochheben.
Damit es keine Scheuerspuren am oberen Luftleitblech gibt, etwas zum polstern dazwischen legen.
-Wenn du den Vergaser noch abbaust, mußt du die Karosse nicht soweit anheben um die Achse heraus zu rollen.
-Nicht vergessen die Bremsanlage leer zu pumpen bevor du die Leitungen löst.
-Außerdem einen passenden Stopfen für die Bezinleitung parat haben, die hat 6mm Innendurchmesser, kannst du z. Bsp. einen entsprechenden Bohrer nehmen!

(zum Ausbau der Achse (rest ist ja schon klar) muß ja die Lenkstange aus dem Gelenk des Lenkgetriebes.
Kannst Du entweder irgendwie herausfädeln, wenn die ganze Mimikl Motor/Achse sonst schon los ist, oder du löst im Innenrau unten am Lenkradzusammenbau so eine Sechskantschraube (binkt i.d.R. silbrig und ist mit einem Sicherungsblch gesichert).
Nun noch der ganze Kabelage vom Blinkerschalter etwas Luft verschaffen (so weit in die Platic-Ummantelung wie möglich schieben).
Wenn Du nun schon die Schraube am Gelenk zum Lenkgetriebe herausgebaut hast (nur lösen reicht nicht) kannst Du die gesamte Lenkstange mit Lenkrad so weit zurückziehen, da´das Teil frei wird. Achtung nicht zuuuuu heftig reißen, sonst könnten die Blinkerrückstellgeschichten Schaden nehmen...)  Verbaasd?

opmerking 1:

davon kann ich nur abraten!
Warum löst du nicht einfach die vier Schrauben vom Lenkgetriebe und ziehst es etwas nach vorne, schon muß nicht mehr gefädelt werden
siehst du die Bildnr. 5, davon gibt es zwei.
Diese Bügel halten gemeinsam das Lenkgetriebe an der Achse fest.
Sie sind mit je zwei Schrauben befestigt
Du benötigst Schlüsselweite "13" um sie zu lösen.
Oftmals ist die Lenkstange (Bildnr. 16) in der Führung der Dämpfungsscheibe (Bildnr. 28 ) etwas festgerostet, Rostlöser und angemessene Gewalt helfen diese Hürde zu überwinden!
!!! Nicht vergessen die Schraube (zu Bildnr. 32) aus der Schelle zu entfernen, da diese zusätzlich die Lenkstange sichert, die für diesen Zweck extra eine Nut hat.!!!
Hoffe, dir damit eine erschöpfende Antwort gegeben zu haben

opmerking2:

........ meint sicher die vier Schrauben,die das Lenkgetriebe halten.Die Halteschellen(5) halten das komplette Lenkgetriebe an dem Achskörper - mittels eben diesen 4 Schrauben(eine davon sieht man rechts neben der Schelle(5)
- und eigentlich hatte ....... es schon ganz gut beschrieben(besser als ich)

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Maart 2010, 14:34:06 »

Ik heb nu net mijn gehele voortrein gereviseerd.
Voor het stralen en spuiten van alle losse onderdelen was ik al een slordige 300,- kwijt (had helaas niet de faciliteiten om het zelf te doen anders was dat een stuk goedkoper geweest)
Verder bijna alle rubbers moeten vernieuwd kosten circa 80,-
Nieuwe schokdempers (als je nog nieuwe kunt vinden) is nog de grootste kostenpost.

De kosten kunnen zo hoog oplopen als je zelf wilt.
Wil je alles weer netje hebben of is het gewoon voor functioneel gebruik.....

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
wooty22
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Maart 2010, 14:38:55 »

Hai bedankt voor de uitgebreide beschrijving qua duits zal ik even mijn best moeten gaan doen vanavond  Knipoog

Maar ik had het even snel door gekeken,  begrijp ik goed dat iig de motor eruit moet wil je de vooras vervangen?
Ik had zelf in geschat... ( en gehoopt) dat ik deze gewoon los kon maken en van onderen kon verwijderen.

ik heb wel aardig wat sleutelervaring. en er is waarschijlijk hulp in de buurt Knipoog moet lukken.

Het is bij aanschaf van een nieuwe as zaak om vooral op de rubbers en kogels te letten? anders nog iets?

thanx
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Maart 2010, 14:52:24 »

Motor kan wel blijven zitten (hangen), maar dan moet je hem met een takel of zo'n dwarsbalk met kettingen
en spindel hoog houden.
voorbeeld:

wooty22
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Maart 2010, 14:59:27 »

@ wgortenmulder

Het is gewoon fuctioneel, hoeft er niet blinkend uit te zien of iets dergelijks.

ik neem aan dat jij gestraald en gespoten hebt om het heel strak te krijgen en te weren tegen roest??
wooty22
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 16 Maart 2010, 15:02:08 »

@ gert.
Natuuurlijk omdat de moter aan de voorkant rust op de vooras  Knipoog

Een takel is aanwezig dus geen probleem.

Is het eignelijk wel mogelijk om te zien aan de buitenkant van een vooras of hij wel of niet goed is?
Ik bedoel gescheurde rubbers is natuurlijk te zien.. maar of de auto gaat scheefhangen na bevestiging omdat de bladveer niet goed meer is lijkt me nogal moeilijk aan te zien.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 16 Maart 2010, 15:41:33 »

Als hij er normaal netjes uitziet, nergens breuken, laswerk o.i.d. te vinden is en hij gewoon recht op de banden staat (eventueel velgen+banden meenemen/monteren) enz. dan is de bladveer denk ik normaal gesproken in orde.

Michielh
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 16 Maart 2010, 16:37:13 »

Om het iets leesbaarder te maken en je misschien flink wat tijd te besparen heb ik de Duitse uitleg even in google translate gestopt:

Axis uitbreiden compleet met motor, een lift en verwijder de vooras met de motor.
Daartoe het volgende:
-2 Bolt vervoerder Lang links en 2 rechts
-2 Pin voorjaar benen links en 2 rechts
Uitlaat
-Carburateur Koppeling
Lager + cardan versnelling
Port Lenknabe on the Road
Waterslangen
-Trivia
Remleidingen
-Koppeling, en brandstofleiding

Indien de overdracht blijft de motor van de motor met de as kantelen door het niet, dan is de
Expand shifter!
Vergeet niet speedo kabel!
Uitlaat-koppelverkoop!
Kühlerwasser-onthouden en verwijder slang compl.
Expand koeler, dan kunt u de auto lichaam kan lift met een touw rond het kruis bar.
Dus er zijn geen sporen van slijtage op de bovenste baffle om iets te zetten tussen het kussen.
Als u roll-het opheffen van de carburateur abbaust nog, als je niet voor het vervoer over de as hebben uit.
-Vergeet niet om de remmen pomp leeg te zijn voordat je de lijnen op te lossen.
Daarnaast is een geschikte plug voor de Bezinleitung waardevolle functie, die 6mm binnendiameter heeft, voor bijvoorbeeld kunt u een geschikte boor!

(voor de uitbreiding van de as (is rest inderdaad moeten) hebben een duidelijk ja het stuur van de gezamenlijke van de stuurinrichting.
Kunt u een of andere manier herausfädeln hetzij wanneer de hele Mimikl motor / as reeds gaande is elders, of heb je de oplossing van het Innenrau neer op het stuurwiel samenstel van dergelijke een zeshoek (binkt meestal zilverachtig en wordt beveiligd door een Sicherungsblch).
Nu voor het geheel van KABELAGE knipperlichtschakelaar wat lucht schaffen (tot dusver in de coating mogelijk Platic glijbaan).
Als u al herausgebaut de schroef op de gezamenlijke aan de stuurinrichting (niet genoeg om alleen op te lossen) U kunt alle stuur vinden met het stuur te trekken tot dusver is onderdeel da'das gratis. Oeps zuuuuu niet heftig scheuren, die anders zouden kunnen worden beschadigd richtingaanwijzer reset verhalen ...) verbaasd?

opmerking 1:

Ik kan alleen maar adviseren ze!
Waarom doe je niet zomaar oplossen van de vier schroeven van de stuurinrichting en stuurt trek het een beetje, moet niet al schroefdraad
zie je de Imagenumber. 5, waarvan er twee.
Deze beugels houden gezamenlijk de stuurinrichting aan de as.
Ze worden bevestigd met twee schroeven
U moet hex "13 tot" op te lossen zijn.
Vaak is het stuur (Bildnr. 16) in de leiding van de demping plaat (Bildnr. is verroest 28) iets, roest verwijderaar en juiste kracht te helpen overwinnen van deze hindernis!
! Vergeet niet om de schroef te verwijderen (om Imagenumber. 32) uit de klem, omdat dit ook het stuur, die een groef voor dit doel extra heeft bespaart.!
Ik hoop dat ik u heb gegeven een uitputtend antwoord op

opmerking2:

........ zeker: de vier schroeven houden dat het stuur klem halten.Die Holding (5) de complete stuurinrichting aan de as beam - met behulp van deze zelfde 4 schroeven (een ziet eruit als een rechts naast de clip (5)
- En eigenlijk was ....... Het beschrijft heel goed (beter dan ik)
Achse komplett mit Motor ausbauen; Front heben und Achse mit Motor entfernen.
Dazu Folgendes:
-2 Bolzen Langsträger links und 2 rechts
-2 Bolzen Federbeine links und 2 rechts
-Auspuff
-Gestänge Vergaser
-Getriebelager+Kardan
-Anschluss Lenknabe auf Achse
-Wasserschläuche
-Kleinkram
-Bremsleitungen
-Kupplungszug und Benzinleitung

Wenn das Getriebe am Motor bleibt kippt der motor mit Achse nicht um, dann noch den
-Schalthebel ausbauen!
-Tachowelle nicht vergessen!
-Auspuff hochbinden!
-Kühlerwasser ablassen und Schläuche kpl abbauen.
-Kühler ausbauen, dann kannst du die Karosse mit einem Seil um den Querträger hochheben.
Damit es keine Scheuerspuren am oberen Luftleitblech gibt, etwas zum polstern dazwischen legen.
-Wenn du den Vergaser noch abbaust, mußt du die Karosse nicht soweit anheben um die Achse heraus zu rollen.
-Nicht vergessen die Bremsanlage leer zu pumpen bevor du die Leitungen löst.
-Außerdem einen passenden Stopfen für die Bezinleitung parat haben, die hat 6mm Innendurchmesser, kannst du z. Bsp. einen entsprechenden Bohrer nehmen!

(zum Ausbau der Achse (rest ist ja schon klar) muß ja die Lenkstange aus dem Gelenk des Lenkgetriebes.
Kannst Du entweder irgendwie herausfädeln, wenn die ganze Mimikl Motor/Achse sonst schon los ist, oder du löst im Innenrau unten am Lenkradzusammenbau so eine Sechskantschraube (binkt i.d.R. silbrig und ist mit einem Sicherungsblch gesichert).
Nun noch der ganze Kabelage vom Blinkerschalter etwas Luft verschaffen (so weit in die Platic-Ummantelung wie möglich schieben).
Wenn Du nun schon die Schraube am Gelenk zum Lenkgetriebe herausgebaut hast (nur lösen reicht nicht) kannst Du die gesamte Lenkstange mit Lenkrad so weit zurückziehen, da´das Teil frei wird. Achtung nicht zuuuuu heftig reißen, sonst könnten die Blinkerrückstellgeschichten Schaden nehmen...)  Verbaasd?

opmerking 1:

davon kann ich nur abraten!
Warum löst du nicht einfach die vier Schrauben vom Lenkgetriebe und ziehst es etwas nach vorne, schon muß nicht mehr gefädelt werden
siehst du die Bildnr. 5, davon gibt es zwei.
Diese Bügel halten gemeinsam das Lenkgetriebe an der Achse fest.
Sie sind mit je zwei Schrauben befestigt
Du benötigst Schlüsselweite "13" um sie zu lösen.
Oftmals ist die Lenkstange (Bildnr. 16) in der Führung der Dämpfungsscheibe (Bildnr. 28 ) etwas festgerostet, Rostlöser und angemessene Gewalt helfen diese Hürde zu überwinden!
!!! Nicht vergessen die Schraube (zu Bildnr. 32) aus der Schelle zu entfernen, da diese zusätzlich die Lenkstange sichert, die für diesen Zweck extra eine Nut hat.!!!
Hoffe, dir damit eine erschöpfende Antwort gegeben zu haben

opmerking2:

........ meint sicher die vier Schrauben,die das Lenkgetriebe halten.Die Halteschellen(5) halten das komplette Lenkgetriebe an dem Achskörper - mittels eben diesen 4 Schrauben(eine davon sieht man rechts neben der Schelle(5)
- und eigentlich hatte ....... es schon ganz gut beschrieben(besser als ich)

Succes ermee!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 16 Maart 2010, 16:56:59 »

Ik lees het Duits makkelijker dan het Googles Knipoog
Meneer Google heeft moeite met technische woorden en hij slaat de plank vaak flink mis Verbaasd , maar leuk is het wel  Grijns

kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 16 Maart 2010, 17:54:22 »

Hoi Gert,
Wij hebben het ook een stuk gemakkelijker.
Duitsland is vlakbij en Googlerije kan ik niet vinden op de wereldbol.
Groet,
Erwin Knipoog

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 16 Maart 2010, 18:32:24 »

Hallo Allemaal,

Zoals iedereen weet zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. De eerste vraag die je jezelf moet stellen is:

Wat is precies aan vervanging toe?

1. De complete as?
2. Alleen de draagarmen met kogels e.d.?

In het geval van 1 kun je twee dingen doen:

a. Vooras met motor en versnellingsbak uitbouwen
b. Carrosserie stutten en de motor "ophangen" waardoor je minder hoeft los te halen (bedrading, aandrijfas, koppelingskabel, koelwater aftappen, enz).

In geval van 2 wordt het een stuk simpeler. De motor blijft zitten en je kunt alles doen zonder kraan e.d. omdat het frame blijft zitten. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat het frame nog goed is.

Zelf heb ik al meerdere keren de complete vooras met motor vervangen. Je kunt de vooras met motor opbouwen op een karretje en daarna kun je de carrosserie er overheen takelen.

Succes ermee.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
roestkadet
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 16 Maart 2010, 21:27:22 »

De vooras van 175 eu heeft wel een stabilasatorset
en schrijfremmen. Heeft zijn prijs.
Kom je niet vaak  tegen.

Voor woody:22  Helaas.
De oude vooras is verrot. Niet meer lassen. Einde verhaal.
De staander is doorgeroest en zakt naar binnen en wiel gaat aanlopen.
Had dit 3 jaar geleden ook. Aanlopen wiel e.d.
De genadeklap viel toen ik 20 gipsplaten 12,5mm x 122 x 260.  Op imperiaal.
Eventjes  ophalen met de Tractor-Kadet.   Vast.    Einde verhaal.
Na onderzoek van vooras, doorgerot. Krokant.
Zonder roest kan de as het wel hebben.
ruud
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: