Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 23:28:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: bosch dynamo aansluiten  (gelezen 25809 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
evelijn
Gast
« Gepost op: 16 April 2010, 18:56:41 »

hallo electriciens....
pas geleden kortsluiting in de startmotor gehad met als resultaat een verbrande kabelboom. bij chris een nieuwe gehaald, en erin gelegd. so far so good. alles aangesloten, maar nu blijft bij lopende motor het dynamolampje branden. op de dynamo zitten 3 aansluitingen; B+, D+, +. uit de auto komen maar 2 draden. een dikke rode, en een dunne blauw-witte(controlelamp). de dikke gaat op op B+, de blauw-witte op D+.
hoe wordt nou deze dynamo bekrachtigd? de bl/witte kabel zit rechtstreeks op de controle lamp, dus geeft alleen maar signaal....
vroeger zat er een dynamo met externe spanningregelaar op. deze dynamo heeft een interne.

wat zie ik over het hoofd, of wat doe ik verkeerd?
kadett-doc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 16 April 2010, 19:56:48 »

hallo electriciens....
pas geleden kortsluiting in de startmotor gehad met als resultaat een verbrande kabelboom. bij chris een nieuwe gehaald, en erin gelegd. so far so good. alles aangesloten, maar nu blijft bij lopende motor het dynamolampje branden. op de dynamo zitten 3 aansluitingen; B+, D+, +. uit de auto komen maar 2 draden. een dikke rode, en een dunne blauw-witte(controlelamp). de dikke gaat op op B+, de blauw-witte op D+.
hoe wordt nou deze dynamo bekrachtigd? de bl/witte kabel zit rechtstreeks op de controle lamp, dus geeft alleen maar signaal....
vroeger zat er een dynamo met externe spanningregelaar op. deze dynamo heeft een interne.

wat zie ik over het hoofd, of wat doe ik verkeerd?

de blauw /witte draad is goed beschreven maar er moet nog een kabeltje gemaakt worden van B+ naar +, de dynamo wordt bekrachtigd door de verbinding van de dikke rood naar de +

Chris
evelijn
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 16 April 2010, 20:16:23 »

helaas chris,
geen succes....heb alles doorgemeten, dynamo werkt goed. B+ geeft 14.2 volt D+idem +idem (lopende motor) motor uit B+ 12.8 D+ 0 +0. verschil B+ naar D+ is 0.06 V. loopt bl/w via contact(+15)?
heb al zoveel geprobeerd met aansluitmogelijkheden. naar mijn beste weten moet bl/w spanning hebben als het contact aan gaat, maar waar komt  die spanning vandaan? denk dat ik morgen maar eens een autoelecricien aan z'n jas trek.....kom er zelf niet meer uit......
kabel van + naar D+ zou dat werken?
kadett-doc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 16 April 2010, 20:37:02 »

je hebt de nieuwe kabelboom geplaatst, kijk eens goed naar de zekeringskast of daar alle contacten ook goed zijn.
evelijn
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 16 April 2010, 21:51:05 »

Ik weet het niet zorgen voor morgen...weltrusten.
cluseau
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 16 April 2010, 23:48:37 »

Hi, misschien kan ik een bijdrage leveren. Om te beginnen krijgt het laadstroom lampje aan de ene kant spanning via het contactslot (klem15). De andere kant van het lampje zit aan massa via de bekrachtigingsspoel welke een veel lagere weerstand heeft dan het lampje. Daarom staat er aan deze zijde (blauw/wit) geen spanning en zal het lampje branden. De (lamp)stroom die ook door de veldwikkeling loopt zorgt voor voldoende magnetisch veld in de veldwikkeling om de dynamo te kunnen opstarten.

Check nu eerst het volgende:
Alleen contact aan, je lampje gaat natuurlijk branden.
Trek nu de blauw/witte draad los bij de dynamo. Het lampje moet nu uit gaan.
Is dat niet zo dan heb je ergens een verkeerde aansluiting.

Als de dynamo aansluitingen allemaal 14V= zijn (is in orde) meet je aan beide kanten van het lampje dus 14V= wat wil zeggen "geen spanningsverschil"  met als gevolg een gedooft lampje. Bij draaiende motor kun je de blauw/witte draad gewoon losmaken, lampje moet dan echt uitaan. In de dynamo zitten drie kleine diodes verbonden met de stroom leverende wikkelingen waardoor de dynamo zijn eigen veldspanning gaat opwekken. De stroom door het lampje is dan niet langer nodig. De veldwikkeling blijft namelijk bekrachtigd zolang de dynamo draaid, ook al haal je de blauw/witte draad los.

Ik hoop voor je dat je eruit komt

succes
Frans.
evelijn
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 17 April 2010, 19:01:40 »

nou nou.....het is opgelost.....na alles weer eens nagelopen te zijn(auto-electro zei alleen dat er een storing in de kabel zat.....) het euvel gevonden. alles bleek juist aangesloten te zijn, ware het niet dat er een pin achter op de klok afgebroken was. laat dit nu net de +15 voor de dynamo zijn......had het ook eerder kunnen vinden, op het dashboard werkte ook de meter e.d. niet.....dus logische conclusie was dat er geen spanning op het dashboard stond. kijk in de oude kabelboom, en jawel, daar zat het pinnetje nog. even provisorisch gerepareerd, van de week effe solderen, en klaar.....

iedereen toch bedankt voor het meedenken
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: