Holland Kadett B Club Forum
24 Juni 2026, 18:19:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: voorwiellagers  (gelezen 7074 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
the jackal
Gast
« Gepost op: 21 Juli 2010, 19:59:16 »

volgens de apk keurmeester maken mijn voorwiellagers lawaai.
weet iemand misschien of dit te redden is met schoonmaken en nieuw wiellagervet of leert de ervaaring dat je ze na 42 jaar wel een keertje moet vervangen.
en weet iemand misschien hoe je de achterwiellagers verwijderdcq vervangt .
groet jaco
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juli 2010, 20:14:18 »

Voorwielen demonteren, de lagerschalen/ringen + kogels/rollen goed schoonmaken en controleren op grote slijtage/schade.
Lekker dik in goed kogellagervet zetten, speling correct afstellen en kijken/luisteren wat hij doet.



De achterwiellagers zitten op de steekassen geperst Ik weet het niet
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Juli 2010, 21:33:34 »

Jaco,

zoals Gert al aangaf probeer het eerst is met goed schoonmaken en kogels in het lager controleren op beschadigingen. Zijn deze nog goed, gewoon weer monteren en het lager goed afstellen.
Waarschijnlijk lost dit de ergste ruis wel op.

gr
Wouter
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kadett-doc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 22 Juli 2010, 17:24:06 »

wat hierboven beschreven staat kan ik gewoon beamem, maar zet nooit een gebruikt lager er voor in de plaatst dan is de kans dat deze uitloopt omdat elk kogel of rollager zijn eigen inloop heeft.
Gelogd
the jackal
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Augustus 2010, 17:24:28 »

GEDEMONTEERD. NIEUW VET EN AFGESTELT. BEDANKT VOOR DE TIPS. ALLEEN OF IK ZE GOED HEB AFGESTELT IS DE VRAAG.
 Knipoog Knipoog Knipoog Grijns
Gelogd
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 04 Augustus 2010, 18:16:32 »

Als je het wiel beet pakt en er een beetje aan duwt en trekt en er zit geen speling op kom je een heel eind.
Tevens even checken als je het wiel los hebt hangen (ff op de krik) en je geeft er een zwieper aan moet deze soepel en zonder rare ruis lopen.
Als dit allemaal klopt kun je weer een flink aantal kilometers vooruit.
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines