Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 11:30:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vooras correct gemonteerd????  (gelezen 15450 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 27 Juli 2010, 20:33:46 »

Een maand of 2 geleden heb ik mijn hele vooras, nadat alles gestraald en gespoten was, helemaal in elkaar gezet.
Nu twijfel ik of de bladveer wel juist is opgespannen. Het is nu namelijk zo, dat de wielophanging bij onbelaste as niet zo ver meer kan inveren. Tussen de onderste draagarmen en de stootrubbers zit nog circa 2,5 cm. Ik ben bang dat er van die 2,5cm niets overblijft zodra de carrosserie en motor op de as rusten.
Tevens was het ook geen probleem om de schokdempers te monteren, deze kon ik er zo tussen schuiven.... wat ik gelezen heb in een ander topic zou dit niet moeten kunnen.

Ik vermoed dat de geleiderubbers van de bladveer niet juist gemonteerd zijn, waardoor de bladveer te strak is ingespannen.
Kan iemand mij aangeven hoe die geleiderubbers geplaatst moeten worden?  VerbaasdVerbaasd

Groet,
Wouter

Ik vrees al met grote vrezen dat ik de halve vooras weer kan demonteren   Boos

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Juli 2010, 05:31:52 »

ik durf het niet zeker te zeggen maar heb wel ooit gehoord dat je de ''rek" uit een bladveer kunt stralen?

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Juli 2010, 21:38:20 »

Hmmm het zou mischien kunnen als er echt met zwaar geweld gestraald wordt Paul.
Maar ik geloof, tenminste ik hoop, niet dat dat bij mij het geval is.
Ik heb het idee dat de bladveer te strak is opgespannen..... en mijns inziens kan dat enkel als de geleiderubbers niet juist geplaatst zijn......
Maarja ik het zelf geen beschrijving hoe die geleiderubbers gemonteerd moeten worden....heb bij de demontage overal foto's van gemaakt als geheugensteun..... (en als ik zover ben om er een mooi albumpje van te maken)

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

kadett-doc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 28 Juli 2010, 21:54:14 »

ik durf het niet zeker te zeggen maar heb wel ooit gehoord dat je de ''rek" uit een bladveer kunt stralen?

gr Paul

je hebt gelijk Paul, de koolstof wordt eruit gehaald en de veerkracht gaat achteruit, heb zelf ook deze ervaring gehad. maar ideaal als je de auto wil verlagen, dan zakt ie zowiezo al verder door. Knipoog
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Juli 2010, 07:28:47 »

volgens mijn materiaal kundige kennis, kan het volgende gebeuren bij het stralen. Er wordt lokaal een grote hoeveelheid warmte in het materiaal gebracht. Hierdoor kan inderdaad koolstof uit het ijzer migreren waardoor de samenstelling veranderd. Een lager koolstofgehalte zorgt ervoor dat het staal wat taaier/zachter wordt. Echter dat is zo gering dat dit bij een onbelaste vooras geen invloed op de ruststand kan hebben....wellicht dat dit bij volle belasting inderdaad wat invloed heeft.

Maar om terug te komen op mijn vraag,
Kan iemand mij helpen aan een duidelijk foto of beschrijving hoe die geleiderubber geplaatst moeten worden.... het vermoede is dat ik deze verkeerd om heb gemonteerd.

groet,
Wouter

kadett-doc
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 29 Juli 2010, 16:42:54 »

ik heb gewoon geschreven wat er was gebeurt na het stralen van de veren. uit mijn kennis weet ik dat je verenstaal zo lam krijgt op deze manier. Knipoog
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 29 Juli 2010, 17:56:11 »

Hoi Wouter, om op je vraag terug te komen, misschien heb je wat aan deze foto's.

Over de linker draagarm heen gezien tegen de as, met hopelijk een beetje een beeld van het rubber.

onderkant linker draagarm, de bout in het oog van het veerblad zit in het onderste gat van de draagarm.

foto vanaf onder de motor tegen het schanierpunt van de draagarm en bladveer gezien linker zijde.

Ik hoop dat deze foto's je wat verder helpen.
Groeten,
Reinier.

kadett-doc
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 29 Juli 2010, 18:06:46 »

hoi Renier, kun je van de derde foto iets meer details maken, ik denk dat Wouter deze ook bedoeld.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 29 Juli 2010, 22:15:56 »

Tanx Reinier,
Het gaat mij inderdaad net om die 3e foto.
Je ziet daar nog net dat 3-hoekige flapje rechts bovenin, een stukje van het geleiderubber (ten minste zo noem ik het maar even voor het gemak).
Het geleiderubber zit vast gevulcaniseerd op een stalen plaatje met 2 gaten aan weerszijde. Hierdoor gaan de bouten waarmee de onderste draagarm vast zit. Nu is ook de vraag moet dit rubber zo ver mogelijk naar binnen (richting de motor) of naar buiten (wiel) worden geplaatst???
Er zijn namelijk 2 standen mogelijk...

Ik ga morgen in ieder geval eens even in detail ook mijn foto's ernaast houden... want volgens mij zitten de rubbers bij mij zoiezo 180o gedraaid..
Het zou dus kunnen zijn dat daardoor de bladveer strakker wordt opgespannen... en dus platter wordt.

Wordt een leuk klusje om dit aan te passen  Boos

@ Chris.... was van mijn kant niet lullig bedoel hoor. Ik heb er zelf niet bij stilgestaan toen ik het heb laten stralen. Nu ik er zo bij stil sta geloof ik je graag dat na het stralen de rek uit de bladveer kan verdwijnen.... Mijn issue nu zit toch echt nog in het opspannen.... als dat goed zit en de veer weer goed kan bewegen wordt het duimen dat er nog voldoende rek in zit  Ik weet het niet

Vast dank voor jullie input
Wouter

Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 30 Juli 2010, 17:42:13 »

Hoi Wouter, het grootste deel van het rubber zit richting midden van de as. Je ziet tegen de as nog een stukje van de plaat waarop het rubber vastzit op de eerste foto, de tweede is gezien vanaf de wielkant over de draagarm en bladveer.

Het donkere deel is de as, het roestige de bladveer.

Boven het rubber de as, waar deze naar boven buigt, onder het rubber de bladveer. De korte kant van het rubber eindigt waar de as afbuigt naar boven.

Groeten,
Reinier.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 31 Juli 2010, 10:49:13 »

Helemaal super Reinier.

Met een beetje kunst en vliegwerk weet ik in welke positie de rubbers moeten komen te zitten.
Binnenkort ga ik aan de slag om mijn as weer deels te demonteren om de rubbers in de juiste stand terug te plaatsen

ik houd jullie op de hoogte

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 11 Augustus 2010, 20:00:30 »

ik heb foto's van de vooras met geleiderubbers Grijns (maar zonder vooras) voor het betere zichtwerk Lachen Grijns Lachen hoop je hier mede geholpen te hebben.....

gr Paul

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 11 Augustus 2010, 21:46:13 »

Yep.. dat zijn ze Paul.
En in de positie zo als jij ze neergelegd hebt zouden ze ook op de as moeten zitten....(ik heb ze dus 180o gedraaid  Boos
stom... doe ik ook nooit meer fout!!  Grijns

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 12 Augustus 2010, 05:38:36 »

hoop je er mee van dienst te zijn geweest Grijns

succes met verbouwen maar weer..

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 17 Augustus 2010, 19:28:06 »

Hierbij mijn dank aan ieder die info heeft verschaft.
Vandaag dit leuke klusje samen met mijn vader onder handen genomen.
Dit is toch wel even handiger met zijn tweeën.

Ik heb veel gehad aan alle foto's.
Het bleek dat ik de geleiderubber volledig verkeerd gemonteerd had.... Lippen verzegeld... had ze zelfs aan de verkeerde zijde van de bladveer geplaatst Beschaamd
Na bijna 14 jaar eigenaar van het autootje te zijn, dacht ik dat ik ondertussen wel wist hoe alles in elkaar hoorde te zitten... mooi niet dus..

De rustpositie van de hele voortrein klopt nu weer als een bus...(blitz)

Wouter

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: