Holland Kadett B Club Forum
05 Juni 2026, 06:01:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verwarming?  (gelezen 34333 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Elkan
Gast
« Gepost op: 16 Augustus 2010, 21:05:40 »

Liefhebbers,

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot de ventilatie/verwarming in mijn B-kadettje uit 1970.

Er zijn denk ik 3 schuifdingen. Knipoog
1 met rood en blauw stipje - dat zal wel de temperatuur zijn.
1 met een pijltje omhoog en omlaag - Gaat naar een klep? en wat regelt dat precies?
en 1 pookje onder het stuur, die kan in 3 standen, waar is die voor?

Aan mijn temp. schuifje zit niks aangeloten, hoort die op de volgende klep:

groetjes..
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 16 Augustus 2010, 22:12:26 »

Ja, die hoort op deze kraan. Het is een stalen schuifdraad in een mantel (als brommer/motor, maar dan een stijve stalen binnendraad)
Pijltje onder/boven=voetenruimte/raamgleuven
Pook onder het stuur:(ook warme) luchttoevoer naar binnenruimte open/half open/dicht
Naar je toe is dacht ik dicht.
Heb ik dus altijd op open staan; kan dicht als je achter een stinkende diesel staat/rijdt.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 16 Augustus 2010, 23:50:12 »

de pook onder het stuur staat bij altijd dicht, alleen als de ruiten willen beslaan zet ik deze open. dan komt er ook vochtige lucht mee naar binnen, is ieder zijn eigen smaak, heb wel altijd de zijruit iets open zodat de vochtige lucht meteen naar buiten kan gaan.
Elkan
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Augustus 2010, 18:35:34 »

:/ ik heb altijd luchttoevoer naar binnen :/
Dus vermoed dat mijn pookje onder het stuur niet is aangesloten.
de koppeling van raam/voeten doet het wel.
Verwarmen daarentegen nog niet.. Lachebek

Bedankt voor de info..
Die stalen schuifdraad in een mantel, zijn die nog ergens te verkrijgen?
Gevlochten kom je ze vaak genoeg tegen.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 17 Augustus 2010, 20:41:07 »

ik heb hier nog wel een kabel liggen voor warm/koud

gr Paul
Elkan
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Augustus 2010, 21:37:31 »

je hebt PM Knipoog
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 18 Augustus 2010, 10:19:20 »

Aan mijn temp. schuifje zit niks aangeloten, hoort die op de volgende klep:

groetjes..
[/quote]

Het zit in ieder geval niet helemaal goed, er zit wel een kabel op de klep als ik het goed zie, deze hoort echter over de klep te lopen waar hij met een beugeltje wordt geklemd.
Wat ook vaak gebeurd is dat het gaatje waar de kabel in zit op het temperatuur schuifje is uitgesleten waardoor de kabel door het gaatje heen en weer gaat inplaats van de kebel door de binnenkabel. Als dit het geval boor ik altijd een nieuw gaarje naast het versleten gaatje.
Elkan
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 21 Augustus 2010, 09:51:52 »

Knipoog neej.. zit nog geen kabeltje op..

Maar kabeltje gaat een dezer dagen op de post..
Dan kan ik mijn kadett klaar maken voor de weer kouder wordende dagen.. Knipoog

Thanx voor de info..
jornvranken
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 26 September 2010, 16:49:59 »

Ook bij mijn kadett heb ik het idee dat de verwarming niet werkt. Ik heb enkele foto's gemaakt en die zal ik spoedig even plaatsen (zodra ik weet hoe het moet). Misschien iemand die dit al eens verholpen heeft??

Groetjes Jorn
Nicole
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 26 September 2010, 17:59:54 »

eens kijken of het bij hetzelfde is. Bij mij zit de schuif voor warm/koud muurvast, in de koude stand Droevig dus binnenkort proberen te repareren voor het echt koud wordt.
Ik heb alleen geen pookje onder het stuur, maar wel een knop om de ventilator aan te zetten. Zal een vorige eigenaar dan wel aangepast hebben. Die doet het gelukkig wel.
Mitch
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 26 September 2010, 22:30:17 »

Nicole,
Weet je zeker dat je geen pookje hebt? hij zit nl. best goed verstopt, rechts naast de stuurkolom. best ver onder het dashboard.
Een schakelaar rechts naast de stuurkolom, onderop het dashboard, voor je ventilator is volgens de handleiding van mijn dett standaard.
In basisuitvoering heeft deze 1 stand en in de luxere uitvoeringen 2 standen. Het betreft een zwarte kiepschakelaar..

Mitch
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 27 September 2010, 07:18:03 »

eens kijken of het bij hetzelfde is. Bij mij zit de schuif voor warm/koud muurvast, in de koude stand Droevig dus binnenkort proberen te repareren voor het echt koud wordt.
Ik heb alleen geen pookje onder het stuur, maar wel een knop om de ventilator aan te zetten. Zal een vorige eigenaar dan wel aangepast hebben. Die doet het gelukkig wel.

Nicole,
Probeer eerst in de motorruimte met de hand de klep (zoals hierboven in de foto is aangegeven) te bewegen. Deze willen nog wel eens vast gaan zitten als ze een lange tijd niet gebruikt zijn. Voorzichtig met de hand proberen er beweging in te krijgen en gelijk het stangetje een beetje smeren met een drupje olie of siliconespray. (desnoods eerst de kabel even loshalen van de klep)

succes
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 27 September 2010, 08:13:27 »

Nicole.

Er zit zeker een hendel om de buitenlucht via het verwarmingselement naar binnen te voeren. Op de hoogte van de schakelaar voor de ventilator moet eens onder het dashboard kijken daar zie hem zitten en zoals gezegd zijn er 3 standen dicht, half open en geheel open, even uitproberen hoe dit werkt. Zonder dat er buitenlucht wordt aangevoerd heb je ook geen warme lucht in de auto. Ook zomers geeft dit een heerlijke verkoeling als je de klep geheel open zet.Een tip misschien gebruik de ventilator alleen als het echt nodig is, laat de rijwind het werk doen.De motoren van de ventilators waren vroeger niet zo slijtvast als nu en vervangen is toch een hele klus.

Wat betreft de 1 stand schakelaar zaten bij mij weten alleen in de budget kadett, deze had ook 1 atand voor de ruitenwissers en 1 zonneklep.

We horen wel of het gelukt is, succes.

Fred
kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 27 September 2010, 10:11:31 »

Hoi Nicole,
Ik wil je wel even helpen, ik woon in Hengelo.
Stuur maar even een berichtje, of bel op 06-22889767.
Het moet wel heel raar zijn als dit niet te verhelpen is.
Mvg,
Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 27 September 2010, 10:30:44 »

De schuif zit vast; 3 mogelijkheden
-De kraan zit vast; als boven beschreven kabel/draad losnemen en de kraan (van messing dacht ik) met WD-40 of silliconenspray inspuiten en handmatig gangbaar maken
-de schuifhendel in de auto zit vast; demonteren dus en smeren/gangbaar maken
-de bedieningskabel is vervuild. staalkabel/draad in mantel. Ophangen en van bovenaf WD-40 of dunne olie langs de draad laten lopen tot het er van onderen weer uit komt.
Soms is ook de kabel ergens zo kort door de bocht gelegd, dat hij gaat klemmen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: