Holland Kadett B Club Forum
11 Juni 2026, 11:40:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kadett Rallye 1100  (gelezen 48097 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
dimitrip
Gast
« Gepost op: 07 Maart 2011, 16:01:45 »

Dag allen,

Mijn naam is Dimitri, ben belg, en gezien mijn grootvader die vroeger een opel-garage had (nu mijn hobbyruimte) ben ik een grote liefhebber van de oude opels.
Een paar jaar geleden reed ik met een kadett-b sedan. Ondertussen heb ik hem alweer een 3-tal jaar geleden verkocht. Maar uiteraard krijg ik daar weer spijt van.
Zoveel spijt dat ik mezelf een mooi cadeau heb gedaan. Waarschijnlijk hebben een aantal van jullie afgelopen week de zilvergrijze kadett rallye wel op eBay zien staan in België. Die is nu van mij.

De auto heeft een interessante geschiedenis. Ik heb hem gekocht van een oude garagist die hem in 1968 nieuw heeft verkocht (factuur zit er nog bij) aan een man die er vervolgens een aantal jaren mee reed. Hij verkocht hem door aan zijn zus die er op haar beurt jaren mee reed tot hij voor de laatste keer op de weg heeft gereden in 1981. Vervolgens is de auto gestald waarna hij weer een heleboel jaren later opnieuw gekocht werd door de garagist. Deze heeft hem in de loop van de jaren bijgehouden in de hoop dat zijn zoon ermee wou gaan rijden. Die blijkt niet echt interesse te hebben en nu besloot hij dus om de wagen te verkopen.
Uiteraard heb ik nog héél veel vragen over de kadett, en met name over de Rallye, omdat het voor mij ook allemaal nieuw is.

Een eerste vraag: Ik was gisteren de papieren aan het uitpluizen. Interessant is dat de motor nog het originele blok is (op het verkoopfactuur staat het motornummer én het chassisnummer). Het is trouwens een originele SR-motor. Compleet met originele carburateurs (één filterhuis is niet origineel).
Wat me opviel is dat nergens op de papieren vermeld staat dat het gaat om een Rallye. Er staat overal 'Kadett 1100'. (op inschrijvingsbewijs, aankoopfactuur en laatste keuringsbewijs)
Het gelijkvormigheidsattest moet ik wel even opnieuw aanvragen, misschien dat het daarop wel vermeld staat. Maar ik wil wel absoluut zeker zijn dat het een originele Rallye is. Want daarvoor heb ik (genoeg) betaald.
Ik maak me er niet teveel zorgen over. De verkoper was indertijd ook de verkoper, maar toch. Zijn er mensen die weten of er naast het GVA dingen zijn die uitsluitsel kunnen bieden? Stel dat ik weet dat de sr-motor niet als optie geleverd werd in '68, dan ben ik alvast gerustgesteld.

Verder is de wagen gewoon hard. Op de slechte accubak-reparatie na is er nog geen zichtbare reparatie gedaan.  De bekende plaatsen zijn in prima staat. Chassisbalken heb ik van voor tot achter goed gecontroleerd. Achterschermen, kofferbak,...
Onder de benzinetank zit een rotte plek en het rechterspatbord is slecht. Verder zijn er hier en  daar wat aandachtspuntjes, maar geen grote laswerken.
2 gloednieuwe voorschermen krijg ik er bovendien ook nog bij.

Op het eerste zicht moet ik ook niet op zoek gaan naar veel ontbrekende onderdelen. Op wat kleine dingen na is alles aanwezig. Enkele ontbrekende zaken zijn:
Een 2e origineel filterhuis
Originele verstralers heb ik al gevonden
rubbermat voor de kofferbak (als die er origineel inzit bij de rallye)
chroomstrips achterste wielkastranden (bevestigingsgaatjes zijn aanwezig)

De bedoeling is (aangezien de auto in zijn originele lak zit, en ik niet moet lassen aan de kleurdelen) om hem niet opnieuw te spuiten. Enkel de voorste schermen en de motorkap zullen opnieuw gespoten worden. En verder ook het onderste deel (wat zwart is bij de rallye). Het verschil in glans, daar ga ik wel mee kunnen leven. Ik wil het karakter en de originaliteit van de wagen zo goed mogelijk behouden.
Verder gaat wel heel de onderkant weer nieuw gemaakt worden. Technisch moet de auto betrouwbaar en veilig zijn. En aangezien de onderdelen van de kadettjes niet duur zijn ga ik daar ook niet te hard op besparen.
Voor zover ik kan gaat de auto ook volledig origineel blijven.
Enkele onderdelen ga ik wel vervangen door beter/moderner. Vooral om het intensieve onderhoud wat tegen te gaan. Zo wil ik een rvs uitlaatsysteem men spaghetti spruitstuk. eventueel in combinatie met k&n filters (al zeker als ik geen tweede origineel filterhuis kan vinden). Nieuwe koplampen met bilux>H4 adaptors zijn onderweg. Hotspark ontstekingsset en bobijn.... Maar verder dus niets van visuele veranderingen. Alles moet ook ongedaan gemaakt kunnen worden.

De vorige eigenaar heeft de motor naar eigen zeggen ook compleet gereviseerd, maar toch gaat de kop er even af. Ik wil zien of er SR (hoge compressie) pistons gebruikt zijn, of standaardpistons.
Ook wil ik graag een nieuwe cilinderkop maken. In mijn vorige kadett heb ik met succes een cilinderkop gebruikt uit de corsa A, om loodvrij te kunnen rijden. Nu weet ik niet wat de verschillen zijn in klepgrootte, vorm van de ontbrandingskamer, hoogte van de kop, vorm van de kanalen. Info daarover is welkom. Ik vroeg me ook af of er mensen zijn die bij hun SR-motor de kop weleens 0,5mm vlakken om aan de juiste compressieverhouding te komen bij gebruik van standaard (1,4mm) koppakkingen (ipv 0,9 van de SR)?

Zo, alvast een flinke boterham. Foto's volgen snel!

Groeten,

Dimitri
OlympiaA
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 07 Maart 2011, 16:11:57 »

Welkom !!!
En een foto is ook mooi Grijns
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 07 Maart 2011, 16:33:33 »

De SR-motor zat in de rallye en de Olympia-A, verder niet voor zover ik weet.
Dat met die koppakking is interessant; de dikte van 0,9 mm. is slecht (niet) te verkrijgen.
De kop 0,5 mm. lager maken zou misschien een optie zijn, want nu heb je na demontage van de kop geen nieuwe vervangende koppakking meer.
Ook de S en SR zuigers zijn nieuw een probleem; dat is het nadeel van een speciaal blok Ik weet het niet

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadettje73
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 07 Maart 2011, 16:53:59 »

welkom en ik ben ook benieuwd naar de foto's
dimitrip
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 07 Maart 2011, 17:46:26 »

Hier zijn alvast een paar foto's. Deze had de verkoper op eBay staan, maar toen ik gisteren de Kadett zag was hij netjes gepoetst en zag hij er véél beter uit. Ik was zeer aangenaam verrast.

Als iemand onregelmatigheden ziet... dingen die niet kloppen, niet de juiste kleur hebben of zo. Aarzel zeker niet om het te zeggen!

Dimitri
dimitrip
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 07 Maart 2011, 17:53:18 »

En verder heb ik er trouwens nog een tweede kiemencoupé bijgekregen. Voor onderdelen. De tweede is behoolijk rot (Zo'n wagen waar maar enkele personen aan zouden beginnen). Maar hij lijkt wel redelijk compleet op het eerste zicht. Geen idee wat ik daar mee ga doen. Slopen voor de onderdelen, ruilen voor andere onderdelen, verkopen,.....

Iemand een idee wat een compleet rotte kiemencoupé zoal waard is?
dimitrip
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Maart 2011, 18:14:46 »

En verder heb ik er trouwens nog een tweede kiemencoupé bijgekregen. Voor onderdelen. De tweede is behoolijk rot (Zo'n wagen waar maar enkele personen aan zouden beginnen). Maar hij lijkt wel redelijk compleet op het eerste zicht. Geen idee wat ik daar mee ga doen. Slopen voor de onderdelen, ruilen voor andere onderdelen, verkopen,.....

Iemand een idee wat een compleet rotte kiemencoupé zoal waard is?

Rotte Kadettjes bestaan prakties niet, alles kan gefikst worden, alleen ben je er wat langer mee bezig.
(kijk maar eens bij kadett-Doc zijn project) dan snap je wel wat ik bedoel  Knipoog

Fred

I know, ik ben ooit bij hem geweest voor wat onderdelen. Ondertussen denk ik een jaar of 5 geleden. Toen was die eerste (zilveren) kiemencoupé nog niet zo lang klaar. Vakwerk!
Vandaar dat ik zei dat er maar enkelen aan durven beginnen.

In de realiteit... als je van zo'n rotte basis vertrekt... betwijfel ik of je uiteindelijk goedkoper uitkomt. Zeker als je niet zoveel reserveplaatwerk hebt liggen. De enige reden waarom ik eraan zou willen beginnen is als ik er één spotgoedkoop kon kopen. Of gratis kon krijgen. Vandaar de vraag naar de waarde ervan. Maar de voldoening is natuurlijk eens zo groot. En achteraf wéét je gewoon wat je hebt. geen verborgen roest. Da's ook veel waard.

Zelf ben ik een even grote freak, maar de afgelopen jaren heb ik vooral motoren gerestaureerd. Dus minder met grote stukken carrosserie bezig geweest.
Chippie
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 07 Maart 2011, 19:55:20 »

Welkom!
Erg mooie Kiemen  Geschrokken
Een van de mooiste B Kadetten naar mijn smaak! Wees er maar zuinig op  Knipoog
dimitrip
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Maart 2011, 20:39:58 »

De SR-motor zat in de rallye en de Olympia-A, verder niet voor zover ik weet.
Dat met die koppakking is interessant; de dikte van 0,9 mm. is slecht (niet) te verkrijgen.
De kop 0,5 mm. lager maken zou misschien een optie zijn, want nu heb je na demontage van de kop geen nieuwe vervangende koppakking meer.
Ook de S en SR zuigers zijn nieuw een probleem; dat is het nadeel van een speciaal blok Ik weet het niet

Het zal allemaal wel een kwestie van meten zijn. Ik zie (op een tekening) dat de SR-Zuigers ook plat zijn bovenaan. Tenzij het een foute tekening is. Ook dat zou dus gecompenseerd kunnen worden met vlakken. Ik zou graag wel uitkomen op de originele 9,2:1
En indien mogelijk ook liefst loodvrij kunnen rijden.
kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Maart 2011, 20:45:09 »

Inderdaad een hele mooie basis voor een bijzondere kadett.
ik ben benieuwd hij de auto er real time uitziet.
Misschien binnenkort al op de voorjaarsmeeting?
Mvg,
Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
dimitrip
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Maart 2011, 20:50:23 »

Da's een iets te korte deadline voor mij. Ik ken de wagen nog niet, en wil er eerst voor zorgen dat hij veilig en betrouwbaar is. Maar ik zal zo snel mogelijk alvast goede foto's proberen te plaatsen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 07 Maart 2011, 21:11:56 »

Het zal allemaal wel een kwestie van meten zijn. Ik zie (op een tekening) dat de SR-Zuigers ook plat zijn bovenaan. Tenzij het een foute tekening is. Ook dat zou dus gecompenseerd kunnen worden met vlakken. Ik zou graag wel uitkomen op de originele 9,2:1
En indien mogelijk ook liefst loodvrij kunnen rijden.

Met m'n vorige coupé heb ik jaren loodvrij gereden (LPG) zonder aangepaste kop en zonder problemen.
In m'n huidige 1.1SR tank ik Euro 98, voeg wat loodvervanger bij plus 1:100 tweetakt olie; ik ga er van uit dat dat heel lang goed gaat  Rollende ogen

Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 08 Maart 2011, 09:33:39 »

Mooie kiemen kadett inderdaad.

Als iemand onregelmatigheden ziet... dingen die niet kloppen, niet de juiste kleur hebben of zo. Aarzel zeker niet om het te zeggen!

Dimitri

Tis dat je het vraagt, wat niet orgineel is zijn de console waar de extra meters in zitten, die is van een B1. En hoe de spatborden gespoten zijn bij de raamstijl is ook niet helemaal orgineel.

Zijn maar details natuurlijk..
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 08 Maart 2011, 10:05:26 »

Zou het niet kunnen zijn dat in de Kiemen (vaak B1) in de B2 overgangsperiode nog B1 restbestanden zijn verwerkt?
Heb je/heeft iemand een goede afbeelding van de originele mat-zwarte afwerking van de Rallye (geen resto, die kan afwijkend zijn)
Kloppen de velgen? (lastig te zien op je foto's)

Ik vond dit plaatje nog

Dit is van de B1 (zie boven)

Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 08 Maart 2011, 10:19:01 »

Afwerking van spatbord hoort zo:

Kan zijn dat ze eerst de oude console nog gebruitk hebben, heb ik alleen nog niet eerder gezien.
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: