Hallo allemaal,
Ik wil nog even een oud topic afstoffen want ik begon toch een beetje te twijfelen dus ik ben de schuur maar eens ingedoken.
allemaal leuk en wel maaarre die "extra moer" past niet in de aansluiting van een schijfremhoofdcilinder?!?!?
je kunt deze eventueel wel opboren en nieuwe draad in tappen
gr Paul
Wat Paul geschreven heeft klopt! De extra moeren van een hoofdremcilinder voor trommels passen dus niet in de hoofdremcilinder voor schijven.
Jaren geleden (iets van 10 jaar) heb ik dit ook al eens op een kadett gebouwd. Je neemt dan de hoofdremcilinder met bekrachtiger van een B-kadett met schijfremmen (of eentje van een A-Corsa, dit heb ik toen gedaan) en hier moet je de restdrukventielen voor de trommelremmen in draaien.
Ik heb nog eens heel diep nagedacht hoe ik het toen gedaan heb, volgens mij heb ik ze toen gewoon weg gelaten! Schijfremmen plaatsen en dan de hoofdremcilinder voor trommelremmen gebruiken kan dus niet, andersom wel. Hier heb ik toen helemaal geen problemen mee gehad (toen wist ik de achtergrond kennis ervan nog niet). Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de remschoenen altijd goed afgesteld heb. Helaas bestaat de kadett waarmee ik dit gedaan heb niet meer.
En dan nog een stukje over de zin en onzin van deze restdrukventielen, hiervoor zijn meerdere uitleggen over te vinden op het internet:
1. Ze zorgen ervoor dat als je hoofdremcilinder erg laag zit (zoals bij die Engelse kitcars) de remolie door de zwaartekracht niet allemaal naar beneden loopt.
2. De remcupjes zouden door dit kleine beetje restdruk langer mee gaan.
3. De restdruk is ongeveer net zo groot als de kracht van de veren die de remschoenen terug trekken, dus door slijtage "pakt" de rem sneller op omdat ie nog niet helemaal terug getrokken is. Of dit precies zo is durf ik niet te zeggen.
Verder kun je deze restdrukventielen ook los kopen, in Amerika worden ze veelvuldig toegepast bij hotrods omdat deze vaak zo flink verlaagd zijn dat de hoofdremcilinder lager zitten dan de remklauwen.

Hopelijk hebben jullie er wat aan en mocht je nog meer info hebben laat het dan weten.
Groeten Olaf