Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 10:24:24 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: sputterende motor  (gelezen 17245 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
30-50-JK
Gast
« Gepost op: 01 September 2012, 16:55:09 »

Een vraag over de Opel bij warme motor gaat de auto stevig horten en stoten en sputteren als je vanuit lage toeren gaat optrekken heb jij enig idee. De motor slaat dan bij stationair draaien ook snel af. Groet. Arne

Euvel was een defecte rotor en verdeelkap + een ingebrand \ afgebroken contactpunt.

Alle onderdelen vervangen en carburateur laten afstellen. Auto rijdt weer prinsheerlijk,
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 01 September 2012, 18:34:01 »

Het kan meerdere oorzaken hebben.
Maar zoals ik het kort bekijk zal je motor goed afgesteld moeten worden.
Zorg in 1e instantie dat je ontsteking 100% in orde is. Alle onderdelen puntjes, rotor, verdelerkap etc en zet de timing goed met een stroboscoop (controleer dan ook of decentrifugaal- en vacuumvervroeger werken).

Als dat goed is zul je de carburateur af moeten stellen.

Wat ik vermoed is dat bij jou het acceleratiepompje niet goed staat. Als deze niet goed staat zal de motor bij het gasgeven afslaan doordat er te veel lucht wordt doorgelaten.
Op de foto zit de acceleratiepomp aan de rechter kant achter het dekseltje met de 4 schroefjes
Je kunt deze afstellen door het warteltje helemaal rechtsonder op de foto.

Succes
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
diplo-driver
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 02 September 2012, 08:03:24 »

kijk ook even je bougies na en je bougie kabels .
30-50-JK
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 02 September 2012, 08:23:42 »

Hé, hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

Ziet er iemand van jullie kans om mij daarbij te helpen? Met name de oplossing van Wouter gaat mij technisch even te ver.

Hoor het graag, andere forumleden die oorzaak en oplossing weten en willen helpen zijn van harte welkom.

Willen jullie eventueel ook reageren op a.zwier@tele2.nl

Bedankt

Arne
diplo-driver
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 02 September 2012, 08:38:01 »

woon je in de buurt van enschede ?
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 02 September 2012, 09:18:30 »

Inderdaad....
Als je wilt dat wij je komen helpen is het wel handig om een plaatsnaam te vermelden waar je te vinden bent.
Je bent welkom om even langs te komen, dan kan ik je uitleggen en laten zien hoe je de carburateur afsteld.
Ik zit in de omgeving van Leiden.

Groet,
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
30-50-JK
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 02 September 2012, 10:21:53 »

Hoi,

Ja dat is inderdaad wel handig he. Ik woon zelf in Middelburg, dus Leiden is wel aan te rijden.

Weten jullie of er ook sleuteldagen of i.d. georganiseerd worden?

Bougies etc. vervangen is het moeilijkste niet, maar afstellen van de carburateur zou ik graag willen leren.

Groeten,

Arne
diplo-driver
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 02 September 2012, 11:15:04 »

basisinstelling bij warme motor:
de carburator kun je alleen goed afstellen als klepspeling en ontsteking goed staan afgesteld!!
De benzinemengselregelschroef (die grote,uitstekende) helemaal indraaien (zonder geweld) en dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
De CO-schroef (de kleine verstopte met pijl, =stationairmengselstelschroef) ook helemaal indraaien en dan 3,5 slag uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.

Nu de grote schroef zover uitdraaien, tot het toerental niet meer hoger wordt.
Nu met de gasklepaanslagschroef de klep zo instellen dat het toerental in de buurt van 800-850 ligt.
De CO-schroef nu zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk draait.
Je hebt hiervoor niet persé een CO-meter nodig.
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 02 September 2012, 22:43:01 »

voel even aan je bobijn als hij de symptomen vertoont. Hij mag warm zijn maar niet heet. Is hij heet, dan is hij wellicht kapot en zal hij de problemen veroorzaken. (je bobijn warmt wat trager op, vandaar da't bobijn problemen meestal zich pas voor doen als de motor warm is)

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 02 September 2012, 23:22:55 »

voel even aan je bobijn als hij de symptomen vertoont. Hij mag warm zijn maar niet heet. Is hij heet, dan is hij wellicht kapot en zal hij de problemen veroorzaken. (je bobijn warmt wat trager op, vandaar da't bobijn problemen meestal zich pas voor doen als de motor warm is)
als hij te heet is kan het zijn dat hij een voorschakelweerstand nodig heeft... deze weerstand is alleen ingeschakeld op contact. niet tijdens het starten. dit zorgt ervoor dat de vonk sterker is tijdens het starten.
als je bobine zo'n weerstand nodig heeft moet het erop staan.

Kadett B L "super" 1968 LPG
30-50-JK
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 03 September 2012, 18:22:04 »

Hoi,

Bedankt voor de tips, ik zal de bobine controleren zodra de symptomen zich weer voordoen.

Is er iemand die mij kan helpen aan een vraagbaak of werkplaatsboek zodat ik ook wat naslagwerk heb.

Vast bedankt.

Arne
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 03 September 2012, 18:35:01 »

http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,802.msg19238.html#new

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
30-50-JK
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 04 September 2012, 17:43:52 »

Mogelijke oorzaak gevonden, er zat een gaatje in mijn vacuumslang. Deze vervangen + carburateurreiniger bij de benzine gedaan. Mogelijk zal het nu al beter gaan.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: