Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 15:48:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kabinet wil oldtimer belasting invoeren.  (gelezen 67124 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 15 April 2013, 18:44:47 »

Nah... lekker dan.   Boos Boos

Zoals het eruitziet blijven de dagelijkse gebruikers nog een groot voordeel houden en is de echte oldtimer liefhebber de duppe...
Zonde voor bedrijven die bijvoorbeeld trouwauto's verhuren. Die hebben het de laatste jaren al zwaar en dit kan voor vele wel een nekslag zijn.

Laten we duimen dat dit toch met een sisser gaat aflopen.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #61 Gepost op: 16 April 2013, 16:30:37 »

Dit ziet er inderdaad erg slecht uit.
Is er iets bekend over de tegenargumenten van Weekers?
Hij vind in ieder geval dat alles belast moet worden, wat al behoorlijk pittig is.

(Ik geloof dat een bepaald sociaal akkoord niet zoveel bezuinigingen opleverde als de bedoeling was. Zou dat geld nu ergens anders vandaan moeten komen?)

Daarnaast moet Weekers er wellicht van op de hoogte gesteld worden dat met een auto van 30 - 40 jaar oud het ontduiken van de wegenbelasting wel een héél pittige klus wordt aangezien hobbyisten het onderhoud wel haast (grotendeels) zelf moeten doen of flink wat centen moeten hebben.

Dit gaat niet om wel of geen hobby en wel of niet ontduiken van wegenbelasting.  Boos
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #62 Gepost op: 16 April 2013, 21:40:22 »

Lees hier de brief van Weekers:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/15/afschaffing-vrijstelling-motorrijtuigenbelasting-voor-oldtimers.html

Zijn voorkeur is optie 3 of 5 en in mindere mate optie 4. Het ziet er slecht uit voor de oldtimer liefhebber.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 16 April 2013, 22:03:41 »

Ik vind de belasting die Weekers nu wil invoeren nog helemaal niet zo slecht uitkomen voor mijn kadettje.
Normaal als ik vol belasting zou betalen zou dit €15 per maand zijn, de kadett is ouder als 40 jaar en rijd op benzine, Weekers wil nu dat er een MRB tarief van ¼ betaalt zou moeten worden, dit komt dan uit op €3,75 per maand.
Als ik dus dagelijks rond mag gaan rijden in mijn kadett wil ik dat best doen voor €3,75 per maand  Lachen

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #64 Gepost op: 16 April 2013, 22:34:33 »

Het had erger gekund, maar gezien het feit dat schorsen geen zin heeft om eraan te ontkomen laat Weekers zich wel een beetje kennen. Hij wil ordinair centen zien.

Hij windt daar ook geen doekjes om.

Een kwarttarief is nog altijd beter dan de voorgestelde 30-dagen kaart - in ieder geval voor benzine rijders - omdat een wagen anders jaarlijks geschorst moet worden en er een kaart van 100 euro (3 euro per rij-dag) gekocht moet worden. Dan liever een flatrate van ongeveer 50 euro per jaar in plaats van ongeveer 130 euro per jaar om 30 dagen te mogen rijden.
Wat wel betekent dat stilstaande Kadettjes zo'n 75 euro per jaar gaan kosten als dit niet te schorsen is.
(En als je denkt dat je dan beter niet kunt schorsen: dan is daar de verzekeringsplicht. Daar niet aan voldoen kost je 400 euro.  Boos)

Ik hoop heel hard dat variant 1 (30 jaar voor benzine, 40 jaar voor diesel en LPG) er doorheen komt. Alle belangrijke ontduiking wordt dan aangepakt. En een enkele liefhebber die echt graag dagelijks wil rijden moet goed van de auto houden om dat vol te kunnen houden.
We zullen zien...
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #65 Gepost op: 17 April 2013, 06:21:37 »

Voor een kadett op benzine gaat het nog wel, maar voor mijn Opel Blitz waar ik hooguit 10 dagen per jaar mee rij?

Zie hier een overzicht van mijn wagenpark:

TypeBouwjaarBrandstofGewichtP/jaarP/Kwartaal
Opel Blitz1955LPG2134 kg€ 2.552,00€ 638,00
Opel Kadett1968Benzine800 kg€ 232,00€ 58,00
Opel Kadett1969LPG808 kg€ 700,00€ 175,00
Opel Kadett1970LPG988 kg€ 960,00€ 240,00
Condor A5801953Benzinenvt€ 116,00€ 29,00
Totaal: € 4.560,00€ 1.140,00

Dus puur voor mijn plezier ga ik straks met een kwart tarief altijd nog € 1.140,00 betalen per jaar. Dat vind ik nog steeds veel. Als ze alles naar 40 jaar doen zou het mij nog wel goed uitkomen. Dan heb je alle brood rijders er wel tussen uit, want wie gaat er nou dagelijks met een 40 jaar oude auto rijden?  Knipoog

Groeten Olaf

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #66 Gepost op: 17 April 2013, 07:13:24 »

Het ziet er naar uit dat het er inderdaad niet om te doen is, de dagelijkse rijder in een oude wagen aan te pakken.
Maar om de gehele liefhebberij aan banden te leggen.
Dat is toch erg jammer zeker als ik kijk wat wat ik de afgelopen jaren heb gespendeerd om mijn kadettje op te knappen, als dat geen poging is geweest om geld in de economie te pompen, dan weet ik het ook niet meer.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...

kwadettilac
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #67 Gepost op: 17 April 2013, 10:29:33 »

Inderdaad,
Restaureren is dan helemaal niet meer economisch verantwoord.... Droevig
Erwin

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #68 Gepost op: 17 April 2013, 10:36:15 »

Hoi Erwin,

Wat denk je dan van jouw Cadillac? Dat is net zo'n probleem als mijn Blitz.

Groetjes Olaf

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 17 April 2013, 10:51:09 »

Inderdaad,
Restaureren is dan helemaal niet meer economisch verantwoord.... Droevig
Erwin

haha... alsof dat nu al economisch verantwoordt was....   Tong Tong

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #70 Gepost op: 17 April 2013, 11:32:56 »

Ik heb nog een kruiwagen staan; ik hoop dat ze die onbelast laten  Ik weet het niet

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #71 Gepost op: 17 April 2013, 11:42:15 »

In Amsterdam zijn er al balletjes opgegooid voor een fietskenteken.
http://www.at5.nl/artikelen/93111/fietskenteken-tegen-fietschaos

Kan niet anders dan me voorstellen dat die kruiwagen van jou dan binnenkort ook wel aan de beurt zal zijn.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #72 Gepost op: 17 April 2013, 12:01:24 »

ik ben heel erg tegen optie 5. dan moet hij namelijk ook van de weg af.(hij is immers geschorst.) dus dat loopt ook uit de hand qua kosten. daarbij word een dagje toeren dan wel heel omslachtig.
optie 3 zou in mijn ogen alleen kunnen werken als er een limiet is aan het aantal auto's waarover belasting moet worden betaald. anders zijn mensen als olaf de sjaak, en gaat het "echte erfgoed" zoals de blitz waarschijnlijk verloren of komt het nooit meer buiten.
verder hoopt ik natuurlijk ook op optie 2 of 4. zijn we gelijk van de stinkende mercs af.
1 zal het toch nooit worden.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #73 Gepost op: 17 April 2013, 12:43:56 »

Het overleg is geweest in de 2e kamer. Hier een korte samenvatting:

Debat financiën moties en toezeggingen oldtimers

debat-financienVandaag was het commissieoverleg van financiën. Hierbij was er direct ruimte voor kamerleden om vragen te stellen aan staatssecretaris Weekers van financiën. Hierbij kwam het voorstel voor oldtimers in de vorm van de brief die naar de kamer is gestuurd uitgebreid aan bod.

Met betrekking tot dit voorstel werden de volgende standpunten ingenomen:

Neppérus (VVD)
De VVD heeft de voorkeur voor een regeling waarbij je de echte erfstukken gewoon zou kunnen vrijstellen en mevrouw Neppérus geeft aan dan bij een dagkaart uit te komen, maar stelt gelijk de vraag of het uitvoerbaar is. Kwart tarief zou ook nog kunnen wat haar betreft en ook optie 4, de grens naar 40 jaar is voor haar bespreekbaar.

Groot (PvdA)
Dankt voor de inspanningen van Weekers en geeft aan de 30-dagenkaart geen goed idee te vinden omdat dit een bewerkelijke optie is qua uitvoering en het zonde vind dat er dan veel geld naar uitvoeringskosten gaat. Hij komt uit op varianten 3 (kwarttarief) en 4 (grens naar 40 jaar). Hij vind optie 3 elegant omdat dan iedereen iets betaald. Hij geeft aan dat hij vind dat optie 4 het meest recht doet aan de motie van Dhr. Bashir en je het echte culturele erfgoed vrijstelt en de auto’s tussen de 30 en 40 jaar die vervuilend zijn wel degelijk aanpakt.

Bashir (SP)
Ziet niets in optie 3, het kwarttarief omdat voor bijvoorbeeld zware oude legertrucks het dan nog steeds om veel geld gaat. Bashir is dan ook benieuwd naar de reacties uit het veld. Hij geeft aan dat met name deze optie niet zal leiden tot extra belastinginkomsten omdat veel auto’s dan geëxporteerd zullen worden.

Van Vliet (PVV)
Hij bedankt de staatssecretaris voor de genomen moeite voor het overleg met sector. Hij vraagt zich af of het mogelijk is om toch nog een keer in overleg te treden en te kijken of het mogelijk is om een combinatie van voorgestelde regelingen toe te passen. Van Vliet geeft aan dat het een mooie oplossing zou zijn als mensen zelf mogen kiezen tussen het betalen van een kwarttarief of een 30-dagenkaart en geeft aan dat hij vindt dat auto’s ouder dan 50 jaar volledig vrijgesteld zouden moeten worden.
De reactie van staatssecretaris Frans Weekers

Dhr. Weekers heeft aan dat hij uitvoerige gesprekken heeft gevoerd met koepelorganisaties, een aantal ambtelijke gesprekken en persoonlijk heeft gesproken. Hij vindt het jammer dat ze niet tot overeenstemming zijn gekomen. Voor het weekend heeft hij enkele opties voorgelegd zodat de koepelorganisaties deze met hun achterban konden bespreken en dit overleg ging maandag verder.

Koepelorganisaties vasthoudend
De koepelorganisaties kwamen tot de conclusie:

Wij willen een vrijstelling voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en dieselauto’s van 40 jaar en ouder.

Weekers concludeert dat je daarmee op een kostenplaatje komt wat buiten de kaders valt van de moties die zijn ingediend en helemaal buiten de kaders van het regeerakkoord. Ook de keuzeoptie die Van Vliet suggereert heeft Weekers voorgelegd, maar ook dat wilden clubs niet.

Waar Weekers wel begrip voor heeft is dat voor een auto van de jaren 1940 of 1950 het kwarttarief misschien ook niet fair is. Dus hij kan zich indenken dat een auto die vrijgesteld is van APK, ook vrijgesteld wordt van belastingen. Het budgetaire impact is dan nog beperkt.

Volgens hem zit de moeilijkheid in de jaren daarna en zeker bij auto’s nieuwer dan 1970 omdat dan het onderscheid tussen hobby gebruik en dagelijks gebruik moeilijk te maken is.

Hij schetst dat in zijn beleving auto’s die gekoesterd worden en op zekere leeftijd zijn, niet op straat staan en voor hen zou een 30-dagenkaart een prima oplossing zijn. Maar iedereen die geen garage of stalling heeft kan daar niet mee uit de voeten en dan past het kwarttarief weer goed.

Echte rijdend cultureel erfgoed
Weekers is bereid een ultieme poging te wagen om een combinatie van maatregelen 3, 4, 5 (kwarttarief, grens naar 40 jaar, 30-dagenkaart) te maken. Hij geeft aan dat het niet meer dan 20 miljoen +/- enkelen miljoenen mag kosten, en dat richting of boven 30 miljoen wat hem betreft echt geen optie is omdat het dekkingsvraagstuk dan ook een stuk moeilijker wordt.

Voorzitter vraagt wanneer deze ultieme poging volgt: Weekers geeft aan binnen een week, langer onduidelijkheid laten bestaan is niet goed.

Uitkomst debat
Begin volgende week (22/23 april) komt Dhr. Weekers met een concreet voorstel die zal bestaan uit een combinatie van maatregelen, liefst gesteund door de branche. De kamer kan er dan nog voor het mei reces met hem over spreken en dan is er voor 1 mei duidelijkheid.

Dus in de loop van volgende week weten we meer.

Groeten Olaf

P.s. bedankt voor je steun Jeroen!

Citaat
anders zijn mensen als olaf de sjaak, en gaat het "echte erfgoed" zoals de blitz waarschijnlijk verloren of komt het nooit meer buiten.

Als ik het kwart tarief moet betalen ga ik de Blitz schorsen, wat ik er in de toekomst mee ga doen weet ik nog niet. In ieder geval ga ik er niet meer met de complete familie mee naar de pannekoekerie!

topcat
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #74 Gepost op: 18 April 2013, 17:43:19 »

MRB

wie mailt er mee naar den haag , ik heb al een net mailtje gestuurd

1 mei gaat de tweede kamer een definitief voorstel doen over de vrijstelling MRB op oldtimers. We weten allemaal dat het er niet goed uitziet voor ons oldtimerbezitters. Helaas blijkt de minister ‘doof’ voor alle argumenten en wil hij kostte wat kost de beoogde 156 miljoen euro binnenharken, die hij zonder nadenken op de begroting heeft gezet.

Het mag niet gebeuren dat dit plan doorgaat. Het voorstel is om minister Weekers massaal te mailen. Geen haat- of dreigmails, daar schieten we niets mee op. Wel verhalen vol passie, emotie en verdriet. Wat betekent jouw oldtimer voor je? Wat is de situatie en wat gebeurt er als er MRB betaald moet worden? Moet je de auto dan verkopen? Is hij dan nog wel te verkopen? Wat betekent het voor jouw bedrijf? Laat hem weten wat er gebeurt als dit ondoordachte plan doorgaat. En wel voor komende maandag 22 april wegens komende ontwikkelingen.

Mail hem naar: f.weekers@tweedekamer.nl Cc deze mail naar Farshad Bashir van de SP, woordvoerder fiscale zaken en verkeer. Hij heeft al een aantal malen laten zien dat hij voor het belang van de oldtimerliefhebber opkomt. fbashir@sp.nl

kadett caravan 2.4 1969
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omhoog
  Print  

Ga naar: