Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 15:34:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kabinet wil oldtimer belasting invoeren.  (gelezen 67089 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
buzz_4stroke
Gast
« Antwoord #75 Gepost op: 19 April 2013, 21:08:50 »

Ooit al eens een mail gestuurd naar Farshad Bashir.

Met de volgende stelling:

1. Voor de auto (of het voertuig), is minimaal 25/30 jaar belasting betaald. Hierdoor wordt er niet gekeken naar datum eerste toelating (deze is immers internationaal), maar naar datum eerste toelating IN NEDERLAND.
Door deze regel worden alle jaren 80 importbakken direct aangepakt

2. Voertuigen ouder dan 40/45/50 jaar zijn zowiezo vrijgesteld.
Zo geef je de trouwautobranche, legervoertuigen, brandweer en andere klassiekers geen nekslag

3. Bij particulier bezit moet er een "normale" auto voor dagelijks gebruik naast staan, dwz houderschapsbelasting betalend,
voor bedrijven zal er een standaard ontwikkeld worden.

gr Chris
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #76 Gepost op: 24 April 2013, 10:38:54 »

Dhr Weekers komt er niet uit, hij heeft de hulp ingeroepen van oud-minister de Jager.

http://www.bnr.nl/nieuws/traffic/389289-1304/voormalig-minister-de-jager-moet-weekers-helpen-in-oldtimer-conflict?s_cid=HUD

Afwachten wat hier uit gaat komen.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #77 Gepost op: 24 April 2013, 12:33:12 »

Ik ben blij dat er zo goed naar de oldtimerbranche geluisterd wordt door Weekers, al weet ik niet of ik het zie zitten dat het kabinet straks gaat beslissen wanneer ik wel en niet met mijn auto mag rijden.
Het is zo jammer dat het milieu - de aangevoerde hoofdreden - die knakkers eigenlijk geen klap kan schelen. Anders was iets tegen de recentelijk geïmporteerde dieselbakken voldoende.
Alleen een rijkaard of een liefhebber die het zelf kan, kan met een 40 jaar oude auto meer dan hobbymatig rondrijden en dat zijn er gewoon niet veel.

Als ze dan toch geld willen zien, waarom laten ze dan per oldtimerkenteken dan niet een vast bedrag aftikken?
Voor lichte auto's wellicht een kwarttarief, maar voor zware auto's - waarbij de eigenaar ziek in het hoofd moet zijn er dagelijks mee te willen rijden omwille van onderhoud/waarde/verbruik - een bedrag dat maximaal even hoog is als het kwarttarief voor personenauto's.

Het resultaat van een wetswijziging betekent toch geen structurele hoeveelheid inkomsten voor de staat.
Alle 80's Mercedes diesels zullen geëxporteerd of opgereden en gesloopt worden dunkt me. Dan blijft de hobbyist/liefhebber met de gebakken peren zitten.
jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #78 Gepost op: 24 April 2013, 18:23:31 »

http://www.autoblog.nl/nieuws/brekend-akkoord-inzake-mrb-confict-oldtimers-bereikt-58659

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #79 Gepost op: 24 April 2013, 18:42:05 »

Dit had slechter gekund. Ik hoop dat de bron van BNR een beetje goed is. En het is nog steeds een forse klap voor een hoop minder oude klassiekers...

Onder wat voor categorie valt jouw Blitz, Olaf?

Het is me niet helemaal duidelijk of bedrijfswagens (wat bedoelen ze daar precies mee?) en motorfietsen tot 40 jaar of blijvend onder het kwarttarief vallen.
zomer72
Gast
« Antwoord #80 Gepost op: 24 April 2013, 19:35:42 »

Nu heb ik zeker spijt dat ik mijn ls fastback uit 1969 verkocht heb, inmiddels heb ik twee C kadett Coupe uit 1978........   Voor mensen met (meerdere) zware oldtimers wordt het toch nog een dure hobby....

Ben benieuwd of er veel LPG wagens weer op benzine gaan rijden, leuk voor het milieu...... Want daar was de discussie toch om begonnen.

Tja het had erger kunnen uitpakken.

Zomer69

Zelfde nieuws andere bron http://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale-autoshow/130339-1304/weekers-sluit-akkoord-met-oldtimerbranche
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #81 Gepost op: 24 April 2013, 20:55:07 »

Onder wat voor categorie valt jouw Blitz, Olaf?

Mijn Blitz is teruggekeurd naar een personenauto, dus ik hoef hier ook geen belasting voor te betalen.  Knipoog

Voor mensen met (meerdere) zware oldtimers wordt het toch nog een dure hobby....

Bedrijfswagen (ongeacht brandstofsoort) en personenauto's op benzine kunnen gebruik maken van het "Kwartstarief" met als maximum € 120,-. Echter als beperking dat je dan in de maanden december, januari en februari er niet mee mag rijden. Dus hiermee "ontzien" ze nog een beetje de oldtimer liefhebber.

Mijn verwachting is wel dat er in januari 2014 enkele tientallen zeeschepen klaar zullen liggen in Rotterdam om alle jaren 80 diesels te kunnen vervoeren naar Afrika. Wel zuur als je net een Mercedes Diesel hebt gekocht voor veel geld.

Als alles goed gaat worden onze kadettjes gespaard.

Groeten Olaf

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #82 Gepost op: 24 April 2013, 21:05:05 »

Hier de link naar de brief die Weekers naar de Tweede Kamer heeft gestuurd:

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/24/kamerbrief-alternatieven-afschaffing-vrijstelling-mrb-oldtimers.html

Strekking: Alles ouder dan 40 jaar is belastingvrij.

Groeten Olaf

buzz_4stroke
Gast
« Antwoord #83 Gepost op: 24 April 2013, 21:21:38 »

Ik heb maar één zegje te doen, DANK U!!!!

Dett 1971 (LPG) en Dett 1972 in bezit, geen zorgen dus.
LittleKadettje
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #84 Gepost op: 24 April 2013, 21:27:19 »

Akkoord over wegenbelasting voor oldtimers

DEN HAAG -
De afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren vertegenwoordigen.

Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving daarover bij BNR. De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en lpg-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief.
Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto's die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto's ouder dan 26 jaar.

Overleg over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers was een opdracht van de Tweede Kamer, die de maatregel uit het regeerakkoord om oldtimers niet langer vrij te stellen van wegenbelasting te ver vond gaan. De Kamer vreest dat veel liefhebbers die op zondag met hun oldtimer een ritje maken gedwongen worden door de hoge kosten hun 'rijdend cultureel erfgoed' te verkopen.

Oud-minister Jan Kees de Jager van Financiën speelde de afgelopen dagen nog een bemiddelende rol in het overleg tussen Weekers en de 'oldtimeralliantie'.
Weekers is verheugd dat er uit het overleg een voor iedereen acceptabel alternatief is gerold. „Dit is uiteindelijk de meest eenvoudige oplossing binnen de door de Tweede Kamer gestelde voorwaarden, en een die de minste rompslomp betekent voor de rijders.”

De maatregel uit het regeerakkoord moest de schatkist 153 miljoen euro opleveren; het eerste voorstel van de brancheverenigingen zou Weekers 126 miljoen euro per jaar kosten. In de uiteindelijke deal haalt Weekers 125 miljoen op voor de schatkist. De Kamer spreekt donderdag over het oldtimerakkoord.

© De Telegraaf
Nicole
Gast
« Antwoord #85 Gepost op: 24 April 2013, 22:02:32 »

Kolere, dus als ik met mijn oldtimer wil rijden in december, januari of februari moet ik de volle mep aan belasting betalen. Op het laatste moment besluiten wel of niet te gaan rijden zit er dan niet meer in. Dat vind ik de vreemdste regel die er in staat.
Moet je trouwens niet je apk-datum in die maanden hebben  Boos
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #86 Gepost op: 24 April 2013, 23:44:23 »

met max 120 euro per jaar belasting zullen ook de minder oude oldtimers het wel overleven. de enige doelgroep die nog enigszins de sjaak is zijn diesels...(maarja daar was het nou juist om te doen)

ik ben in ieder geval blij dat er voor mij niets veranderd...

Kadett B L "super" 1968 LPG
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #87 Gepost op: 25 April 2013, 04:27:46 »

Ben op zich ook tevreden.
helaas heb ik ook nog een c kadett.1978

en een paar motorfietsen meeste vroeg 80er jaren.

word dat kwart voor motorfietsen?

ben nu voor dagelijks een b aan het doen van 72 dus dat is ook.

denk maar lpg van maken.

heb installatie in een e kadett van 86,die er maar uit

we zullen zien,ben in iedergeval niet voor niks aan het lassen geweest,en nog eens lassen Grijns

zo dat was het voor de vroege morgen

john
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #88 Gepost op: 25 April 2013, 07:57:55 »

Hallo Allemaal,

Niet te vroeg juichen , in de brief van Weekers staat overgangsregeling voor voertuigen van eerste toelating 1963 tot 1987.

Bij mij weten begint 40 jaar of ouder bij 1973!!!

Misschien een schrijffout? Is 40 jaar ook geen schrijffout?

Hopelijk is 1963 niet de juiste datum maar 1973, maar ja er gaat wel meer mis in Den Haag.

Groeten Fred Uut Huuessen.
zomer72
Gast
« Antwoord #89 Gepost op: 25 April 2013, 09:03:58 »

kwart tarief vindt ik best redelijk,(zeker met een max van €120,- , denk aan zware wagens ). Maar voor verzamelaars met meerdere wagens is geen rekening gehouden !!! 
december,januari en februari niet met de wagen rijden ..... heel jammer maar zal voor de meeste liefhebbers geen probleem zijn.

Wat wel vervelend uitkomt is dat de auto dan waarschijnlijk niet op de openbare weg mag staan en ik er dus voor drie maanden een stalling voor moet gaan huren.   kost in mijn regio al gauw € 300,-   Uiteindelijk wordt het toch prijzig om twee of meer auto's voor de hobby te bezitten.
Dit gaat toch echt gevolgen voor met name onderdelenleveranciers restauratiebedrijven en handelaren hebben..... maw    werkgelegenheid  !!!!

Ik hoop inderdaad op een spelvout....   Verbaasd    zal de spanning van het zware overleg en harde onderhandelingen wel zijn geweest.
Zomer69
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omhoog
  Print  

Ga naar: