Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 18:07:09 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Olielek  (gelezen 16698 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 20 September 2012, 21:12:59 »

Mijn Kadettje heeft momenteel last van een hevig olielek(elke ochtend een flinke plas).

Ik dacht dat het bij het kleppendeksel vandaan kwam. ik heb daarvan de pakking vervangen en sinds dien is het eigenlijk alleen maar erger geworden. 2 dagen terug heb ik m'n hele motorblok schoongespoten om te kijken waar het vandaan zou kunnen komen. Hij blijkt dus bij de ontsteking te lekken.

Ook zag ik in de oliedop witte drap zitten. Zogenaamde "white sludge". Dit betekend dat de carterventilatie niet in orde is en de carterdruk te hoog. Ik heb daarna m'n motor gereinigd met zogenaamde engineflush, nieuwe olie op het blok gedaan en tussen de ontsteking een o-ring geplaatst. .

Maar zoals je al ziet aankomen het probleem is nog steeds niet verholpen en hij lek nog steeds hevig bij de ontsteking. Verbaasd
heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Opel Kadett 1.1n '71 sedan
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 20 September 2012, 21:16:36 »

Onder de verdeler hoort een papieren pakking.
Betekent white sludge niet, dat er (koel)water in de olie komt, waardoor de witte emulsie ontstaat?

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20 September 2012, 21:22:07 »

Koel water, of condens door te korte ritten.. ik rijd elke dag ongeveer 20minuten heen en weer naar school. Valt dat onder kort?
Koppakking er door misschien? Heb geen klachten bij het rijden.. Motor loopt verder goed.

rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 21 September 2012, 19:41:56 »

niemand enig idee? Rollende ogen

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 21 September 2012, 21:00:29 »

De lekage van de ontsteking is eenvoudig op te lossen om de aansluiting tussen verdeler en motor af te dichten met vloeibare silikonen pakking, wel glijk daarna de ontsteking op juiste tijd zetten voordat de pakking is uitgehard.

Als je maar 20 minuten per dag rijd kan je ook al vocht bij de olie krijgen, dit word dan via het luchtfilter aangezogen, dit probleem heb je meestal in de herfs periode's als het buiten erg vochtig is en veel regend, in de zomertijd heb je hier minder kans op.

Er zijn een paar testjes om te kijken of je een lekke koppakking hebt:

-- Haal de vuldop van de radiateur af als de motor nog koud is, start nu de auto en laat de motor goed warm lopen (niet rijdend Grijns ) kijk nu in de opening van de radiateur, als er allemaal kleine luchtbelletjes voorbij komen heb je een lekke koppakking.
-- Kijk of er dikke witte rook uit de uitlaat komt, dit duid vaak op een lekke koppakking.
-- Bij een lekke koppakking word de motor meestal veel warmer als normaal.
-- Een manier om te kijken of er koelvloeistof of water bij de olie zit is de olie pijlstok er uit te halen en onder de olie druppel onder aan de pijlstok een aansteker te houden, als de oliedruppel gaat knetteren zit er water of koelvloeistof bij de olie, dit kan weer duiden op een lekke koppakking, maar kan ook komen door het vochtige weer dat er vocht in de olie is gekomen.

Mocht er nou geen luchtbelletjes in de radiateur te zien zijn bij warme draaiende motor is het aan te raden om een keertje de olie te verversen, vocht in de olie is namelijk niet goed voor het motorblok.

Veel plezier met testen Lachen
Groeten Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 21 September 2012, 22:45:10 »

De lekage van de ontsteking is eenvoudig op te lossen om de aansluiting tussen verdeler en motor af te dichten met vloeibare silikonen pakking, wel glijk daarna de ontsteking op juiste tijd zetten voordat de pakking is uitgehard.

Lijkt me geen goed idee; hoe wil je dan later de ontsteking afstellen/bijstellen?Verbaasd Ik weet het niet
Het later moeten/willen bijstellen van de ontsteking is niet ondenkbaar, bijv. als hij minder goed loopt of na het vervangen van de contactpuntjes.
Dit afstellen lijkt mij erg lastig, als je het verdelerhuis vastgekit hebt met vloeibare siliconenpakking.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 21 September 2012, 22:52:46 »

Lijkt me geen goed idee; hoe wil je dan later de ontsteking afstellen/bijstellen?Verbaasd Ik weet het niet
Het later moeten/willen bijstellen van de ontsteking is niet ondenkbaar, bijv. als hij minder goed loopt of na het vervangen van de contactpuntjes.
Dit afstellen lijkt mij erg lastig, als je het verdelerhuis vastgekit hebt met vloeibare siliconenpakking.
Heb je eigenlijk helemaal gelijk mee, ben natuurlijk electronische ontsteking gewend bij mijn terreinwagens, deze hadden het zelfde probleem, altijd maar lekken bij de aansluiting op het motorblok, de electronische ontsteking hoefde je meestal maar éénmalig af te stellen, heb er niet bij stil gestaan dat je bij contactpunten meerdere keren moet afstellen.
Heb ik weer wat bij geleerd Knipoog

rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 22 September 2012, 07:51:50 »

Vloeibare pakking leek mij ook geen goed idee. Ben nu opzoek naar een papieren pakking. ben benieuwd of die al die olie tegen houdt. Klein vraagje. Welke olie is het meest geschikt voor onze kadettjes? Ik heb er zelf gewoon 10W40 op zitten.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 22 September 2012, 08:10:07 »

Mocht je niet aan die pakking kunnen komen, kan je altijd nog knippakking bij de automaterialenzaak of brezan halen, deze hebben ze in verschillende diktes, je smeert het aanlegvlak van de motor waar de ontsteking in gaat in met een beetje olie, dan duw je de knippakking er tegenaan, deze laat nu een mooie afdruk achter op het papier, uitknippen of uitsnijden en je pakking is klaar Knipoog
Ik gebruikte knippakking meestal voor pakking te maken tussen carburateur en spruitstuk, dit gaf een goede afgichting voor benzine en koelvloeistof, orginele pakkingen voor 4x4 carburateurs waren namelijk niet aan te komen.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 22 September 2012, 08:29:21 »

Ben net even aan het zoeken geweest naar pakkingen voor de stroomverdeler, maar kom alleen maar rubberen pakkingen tegen, dit is mischien wel een optie omdat jij zo'n grote olie lekkage hebt.
http://www.ebay.de/itm/GUMMI-Dichtung-Verteiler-Opel-Kadett-B-1-1N-1-2S-OHV-/370645212336?pt=DE_Autoteile&hash=item564c2d1cb0

doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 22 September 2012, 08:30:08 »

Als ik de foto zo zie denk ik niet dat dit tussen de ontsteking uit komt.

Het lijkt erg op de lekkage die ik had.

Klepdeksek was enorm krom en lekte precies aan de voorkant waarna het in een dun spoortje naar beneden liep en door de rijwind naar de ontsteking werd geblazen.

Op de foto zie je ook dat bij het motornummer olie zit.
Als de olie tussen de ontsteking uitkomt zou die alleen naar achter en naar onderen moeten lopen.

Anders blok nog eens schoonspeolen en instrooien met talkpoeder.
Daarna is meestal het oliespoor wat makkelijker te volgen.(en de handjes voelen dan ook lekker zacht aan)

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 22 September 2012, 09:12:58 »

Ben net even aan het zoeken geweest naar pakkingen voor de stroomverdeler, maar kom alleen maar rubberen pakkingen tegen, dit is mischien wel een optie omdat jij zo'n grote olie lekkage hebt.
http://www.ebay.de/itm/GUMMI-Dichtung-Verteiler-Opel-Kadett-B-1-1N-1-2S-OHV-/370645212336?pt=DE_Autoteile&hash=item564c2d1cb0

Bedankt voor het zoeken Lachebek. ik heb de rubberen pakking besteld. hopelijk lost dit het probleem beetje op.

Als ik de foto zo zie denk ik niet dat dit tussen de ontsteking uit komt.

Het lijkt erg op de lekkage die ik had.

Klepdeksek was enorm krom en lekte precies aan de voorkant waarna het in een dun spoortje naar beneden liep en door de rijwind naar de ontsteking werd geblazen.

Op de foto zie je ook dat bij het motornummer olie zit.
Als de olie tussen de ontsteking uitkomt zou die alleen naar achter en naar onderen moeten lopen.

Anders blok nog eens schoonspeolen en instrooien met talkpoeder.
Daarna is meestal het oliespoor wat makkelijker te volgen.(en de handjes voelen dan ook lekker zacht aan)

Ben net met m'n handen langs de achterkant van het blok gegaan (voorkant is gewoon droog). Ook daar is het een natte bende. Zou dus goed kunnen dat het deksel krom is. Denk niet dat olie omhoog kruipt:P Als ik weer in de garage ben houd ik m wel tegen een stalen rei aan iod.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 24 September 2012, 18:52:31 »

ik pak altijd een doos van diepvries pizza en klop dan mbv een koperen of plastic hamer de pakking... ook onder mijn ontsteking zit een stuk pizzadoos... werkt perfect.

Kadett B L "super" 1968 LPG
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 24 September 2012, 18:57:31 »

ik pak altijd een doos van diepvries pizza en klop dan mbv een koperen of plastic hamer de pakking... ook onder mijn ontsteking zit een stuk pizzadoos... werkt perfect.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 24 September 2012, 19:00:34 »

ik heb van een plaatje hardboard een malletje gemaakt om de rand van mn kleppendeksel weer netjes recht te kloppen en met een gewone pakking heb ik daar nog nooit lekkage gehad (maar dan ook alleen daar Boos )

gr Paul
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: