Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 18:56:04 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Automaatbak  (gelezen 11525 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Tim
Gast
« Gepost op: 13 April 2013, 13:14:57 »

Hoi allemaal,

Ik heb net een Opel Kadett gekocht, en ik beschouw mezelf op dit moment nog wel een beetje als leek.
De carterpan van de automaatbak zweet / lekt. Ik weet niet hoe je het wilt noemen, maar als hij paar dagen stil staat ligt er een vlekje onder de auto van ong. 5 cm doorsnee.

Eerste vraag: ik wil zo snel mogelijk olie bijvullen (al is hij nu nog wel boven min), kan dat gewoon waar de oliepeilstok uitkomt? En wat voor olie raden jullie aan / is dat ook ergens te koop in omgeving Eindhoven? Ik dacht zelf aan: "Kendall classic atf", maar volgens mij is dat niet zomaar bij een willekeurige garage te koop.
Tweede vraag: uit de forums begreep ik dat je een TH180 / 3L30 filterkit (filter en pakking) kunt kopen. En die pakking zou passen op de automaatbak van een 1200 Opel B Kadett. Klopt deze info? En zo ja; past het filter ook?
Derde vraag: hoe vervang je het filter? Ik heb geen brug of iets dergelijks. Maar al even gekeken; als ik de auto half op de stoep parkeer dan lukt het me wel om eronder te liggen / de carterpan eraf te draaien en er een nieuwe pakking op te doen. Ik heb alleen geen idee waar de filter zich bevindt.

Alvast erg bedankt voor de reacties!
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 April 2013, 17:28:11 »

Hallo Tim,

Welkom hier op het forum.

Je kunt gewone rode ATF kopen. Te koop bij iedere onderdelenboer op de hoek van de straat.

De reden dat er een pakking bij de filterkit zit, is logisch: Om het filter te wisselen moet je de deksel verwijderen!

Belangrijk bij deze automaat is het ATF niveau: Deze moet je goed bepalen! Te veel ATF is niet goed. en te weinig ook niet. Goed peilen dus! ==> Auto warm rijden, dan bij draaiende motor, met de automaat in de "D"-stand het niveau peilen (handrem goed aantrekken!).

Deze kits zijn bij Opel zelf niet of nauwelijks te krijgen (of tegen veel geld), maar bij revisie bedrijven voor Amerikaanse automaat bakken zijn deze kits voor rond de 20,- euro te krijgen!

Komt het lekken wel door deze pakking? Is er niet iets meer aan de hand?

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 14 April 2013, 07:27:17 »

Vergeet vooral niet de oude ATF af te laten en erg schoon te werken.
De filterkit past. Hier zit een carterpan-pakking bij en een klein pakkingkje dat onder het filter komt.
Wijst zich redelijk vanzelf, gewoon aan beginnen.

Een tweede (bij mij relevante) lekoptie is de aansluiting van de kilometerteller. Hier is dan een keerringetje vergaan. Deze heb ik zelf nog niet vervangen maar voor zover ik weet zijn ze wel te bestellen.
CarAvan USA
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 14 April 2013, 23:06:55 »

Iemand ook enig idee waar deze keerring te bestellen is? Ik heb ook een kleine lekkage via de kabel, de bak gaat er toch onderuit dus gelijk vervangen is dan wel zo handig.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 15 April 2013, 07:18:33 »

Deze waren volgens mij ook te bestellen bij AMTRANS, maar de website is niet meer bereikbaar  Verbaasd Weet iemand of deze zaak de fles op is?

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 15 April 2013, 07:57:27 »

opel classic part heeft deze keeringetjes in het assortiment.

zie hier:
Webshop » Versnellingsbak » Oliekering Kilometertellerkabel » Oliekering KM-Tellerkabel Rek C D Com A B Kap Adm Dipl B GT Kad A B C Oly A Ma/Asc A B 1963-79 1,0/1/2/6/7/9/2,5/8l

mvg
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 16 April 2013, 16:13:28 »

Check even of dat ook voor de automaat is. Weet niet of er verschil tussen automaat en handbak zit.
Tim
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 23 April 2013, 10:24:17 »

Allemaal erg bedankt voor de reacties. Ik heb eerst alle bouten nog eens aangedraaid. En nu lekt ze niet meer. Zo gauw ik weer iets zie zal ik beter opletten waar het vandaan komt en ook jullie andere mogelijke oorzaken onderzoeken.

Nog wel een klein vraagje over de ATF. Ik begrijp dat ik 'rode' moet kopen, de kleur staat echter niet op de producten. Om het concreet te maken, welke van deze 2 moet ik hebben:

http://www.halfords.nl/shop/auto-onderhoud/motorolie/115260
http://www.halfords.nl/shop/auto-onderhoud/motorolie/115279

Ik kan zo niet zien of ze 'rood' zijn of niet (en ik verwacht niet veel kennis van de shop). Verder staat er bij 1 expliciet bij dat hij goed is voor klassiekere afdichtingen/rubbers. Maar de andere heeft de naam mee (heet Dexron II, en Dexron I is het spul dat ik er volgens het boekje in moet doen).

Weer alvast bedankt!

PS Als ze allebei kunnen; welke is beter? Voor die 3 euro ga ik niet moeilijk doen namelijk.
Tim
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Juni 2013, 09:05:17 »

Voor iedereen die nog met mijn eerdere vraag zat; het is Dexron II-D olie wat onze opeltjes nodig hebben.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: