Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 17:42:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: dynamo doet raar  (gelezen 7908 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wooty22
Gast
« Gepost op: 08 Mei 2013, 05:59:40 »

Goedendag,

Ik heb het idee dat mijn dynamo een beetje naar zn grootje is. Het lampje van te weinig spanning brand namelijk bijna altijd. Ook na het vervangen van de bijna vergane v-snaar bleef hij het slecht doen.

Nu komt daarbij dat er ook nog een naar geluid tijdens het rijden ontstond. Ik vermoet dat dit ook uit mijn dynamo kwam vanwege het feit dat het ritme van het geluid synchroom loopt met het knipperen van het lampje. Een soort lichtshow effect in een discotheek op muziek Knipoog

Wat zou aan de hand kunnen zijn. Ik heb de dynamo verwijderd en ik voel niet direct enorme speling op de as of iets dergelijks... hij is verder wel vies van de buitenkant. Iemand ervaring met een opfris beurt? en of dat verschil uitmaakt?

verder viel mij op dat er een Zwart doosje op de dynamo zat waarvan het draadje gebroken was. DIt weer vastsolderen maakte naar mijn idee geen verschill. Is dit ding tegen storing ofzo?

Misschien moet ik gewoon maar een ander proberen, heeft iemand er eentje liggen liefts in de regio Alkmaar of regio Amsterdam Lachebek

groetjes wooty
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 08 Mei 2013, 06:39:53 »

dat zwarte doosje is een ontstoorder. en heeft alleen effect op het geluid uit de radio tijdens het rijden.
mijn tip is om ermee naar een zaak met een dynamo testbank te gaan. die kunnen je precies vertellen wat er mis mee is. meestal is dit de goedkoopste oplossing.

Kadett B L "super" 1968 LPG
wooty22
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 30 Mei 2013, 21:37:07 »

Hee Jeroen,

bedankt voor je reactie! Ik heb een tijd niets aan de auto kunnen doen vandaar dat ik nu pas reageerd. Ik kan melden dat met een andere dynamo de accu weer top bijlaad!

bedankt
gr wouter
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 31 Mei 2013, 07:49:17 »

Mocht je deze oplapppen als reserve: Draai het zwarte ding (spanningsregelaar of aansluiting náár de spanningsregelaar) aan de achterkant (2 schroeven) los. In 't midden is dat rond (goed te zien op je bovenste foto.) Erg gemakkelijk te vervangen en reserve is nooit weg. Wel even vooraf testen dan.

Met mn ochtendhoofd heb ik de datum over 't hoofd gezien. Dat wat ik zeg is in t 'ik zoek onderdelen' topic al gezegd. Mooi dat ie weer rijdt. Knipoog
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 31 Mei 2013, 16:43:28 »

dat zwarte doosje is een ontstoorder. en heeft alleen effect op het geluid uit de radio tijdens het rijden.
Waar kan je die ontstoorders (zwarte blokjes) tegenwoordig nog kopen, en hoe sluit je die dingen ook al weer aan ?

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 02 Juni 2013, 21:28:29 »

Waar kan je die ontstoorders (zwarte blokjes) tegenwoordig nog kopen, en hoe sluit je die dingen ook al weer aan ?
dat zwarte kastje is gewoon een condensator. de precieze waarde in een kadett weet ik niet, maar hieronder een quote van circuits online.

Dynamo storing : een gierende fluittoon door je radio/versterker heen die varieert in toonhoogte met het toerental van de motor.
Oplossing: Condensator over de dynamo wikkelingen naar aarde. 10nF to 100nF moet voldoen.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 03 Juni 2013, 21:06:46 »

Dynamo storing : een gierende fluittoon door je radio/versterker heen die varieert in toonhoogte met het toerental van de motor.
Oplossing: Condensator over de dynamo wikkelingen naar aarde. 10nF to 100nF moet voldoen.
Dus als ik het goed begrijp, het oogje op het blokje op massa aansluiten en de draad die aan het blokje zit op + van de dynamo zetten ?

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 03 Juni 2013, 21:10:55 »

jup

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: