Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 10:39:48 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: HotSpark  (gelezen 11260 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 03 September 2013, 10:52:01 »

Even ter controle voor ik mijn Bosch-verdeler met HotSpark module inbouw.
Hier de aansluiting:


Op 15 geschakeld 12V (dus geen weerstandsdraad) en op 1 de aansluiting voor de toerenteller.(groen draad van de toerenteller)

Als bobine gebruik ik

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 03 September 2013, 11:58:55 »

klopt helemaal.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 03 September 2013, 12:45:17 »

mooi, dan doen we het zo Grijns
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 05 September 2013, 09:04:42 »

Zo gefixt; die rotbout die de klembeugel van de verdeler vastzet, daar heb ik altijd ruzie mee. Tussen de verdeler, de remkrachtversterker en het schutbord is minder ruimte dan mijn hand nodig heeft om die bout op zijn plaats te krijgen.
Als hij eenmaal zit , is het aandraaien verder geen probleem.
Vervroeging bij 850 toeren op een graad of 6-7 graden gezet (SR motor, 800 toeren, centrifugaalvervroeging 0-11 graden)

Loopt stationair prima, pakt in alle versnellingen bij alle toerentallen mooi op, draait mooi hoog, maar één minnetje.
Als ik in z'n drie met een snelheid van een km. of 50-60 op de rondweg rijd en daarbij het gaspedaal 100% stil houd, houdt de motor heel licht in, schokt, stoot een beetje.
Bij doorschakelen naar z'n 4 is het helemaal weg.

-is het mengsel op zo'n moment te rijk en "verzuipt" hij een beetje? (zou kunnen, uitlaatgassen nog steeds te stinkerig vind ik)
-klopt de vervroeging niet; duidt dit inhouden op te veel of te weinig voorontsteking?

Voor ik hiermee ga meten/experimenteren de vraag hier of iemand hiermee ervaring heeft
Er zit trouwens een 1.1N carburateur op.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 05 September 2013, 12:32:23 »

Ik heb met mijn 1.1N al tijden iets soortgelijks, maar dan met name bij hogere snelheden (80-100km/h). Nu is bij mij ook de carburateurafstelling verre van optimaal omdat ik de afstelling niet onder de 1000 rpm krijg. Daar komt nog een revisieset voor.

Heb je al een beetje met de choke geëxperimenteerd? Als je die iets open zet, en het houdt op/wordt erger, dan heb je al een deel van je antwoord. Daarnaast: Had je het met contactpuntjes niet? Anders zou het in de combinatie met je hotspark kunnen zitten.

Succes!
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 05 September 2013, 12:46:22 »

Dat met de choke is een goede manier om het "verzuipen" te testen; als ik die iets aantrek en het wordt erger, dan is dat duidelijk.
Ja, met de puntjes (delco verdeler) had hij het ook (iets minder misschien, maar het is ook nu niet veel; niet zichtbaar, wel voelbaar), maar de verdeler is een andere en de afstelling van de ontsteking is natuurlijk zeer variabel.
Ik heb nu dus bij 850 tpm. een voorontsteking van een graad of 6; dat had ik voorheen niet (toen nul), maar de SR begint centrifugaal al te vervroegen tussen de 800 en 1200 tpm.
Als het de verdeler is, dan ben ik nieuwsgierig of dit lichte inhouden nu wordt veroorzaakt door teveel of te weinig vervroeging.
Als er hier niemand is met een "zeker-antwoord"  Knipoog  , dan is het een kwestie van diverse verdelerafstellingen uitproberen.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 07 Oktober 2013, 19:36:55 »

Vraagje Knipoog
De Bosch verdeler+HotSpark voldoet niet (zie onder onderdelen gezocht/verdeler), vandaar dat de Delco+contactpuntjes er weer in zit.
Daarop de bijbehorende Bobine met de 9V/weerstandsdraad aansluiting.

Is het een optie op deze Delco de blauwe Bosch bobine aan te sluiten met daarop de normale 12V aansluiting zoals ook met de HotSpark gebruikt wordt of worden hierdoor de condensator en de contactpuntjes teveel belast?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 07 Oktober 2013, 19:46:18 »

nee dit kan gewoon al heb je dan in theorie een zwakkere vonk tijdens het starten. ik denk alleen niet dat je het zal merken omdat de blauwe bosch zowiezo een sterkere vonk geeft.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Oktober 2013, 20:03:00 »

Dank voor je antwoord; leek mij eigenlijk ook een aardige optie i.v.m. de sterkere vonk die je van de blauwe bosch bobine mag verwachten.
Dat probeer ik dus maar eens uit.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 16 Juli 2020, 11:15:12 »

Hallo,

Ik ben de laatste tijd even bezig geweest met electronische ontsteking, daar mijn mechanische hapert.
Ik wilde e.e.a. wat ik heb uitgevonden even delen.

In het artikel Bosch stroomverdeler ombouwen naar contactloze ontsteking (Ralph van Kleef),
staat dat de hotspark ook electronische ontsteking heeft voor delco. Op zich klopt dat maar alleen voor de grote 83 mm
variant. de kadettjes hebben de 73 mm variant ( buiten diameter ) dus alleen de bosch variant kan alleen worden gebruikt

Ik kan je er ook bijzeggen dat de meeste kadettjes een voorschakel weerstandsdraad hebben in de bedrading van het kontakt slot naar de bobine
die de spanning over de bobine dempt en dus ook naar de hotspark naar 9 volt.
De hotspark module is gemaakt voor 12 volt en kan hier niet tegen. Bij 9 volt wordt de stroom te hoog en gaat de hotspark module te snel stuk.
Dit moet dus worden aangepast met een extra normale draad van het kontakt slot naar de + (15) aansluiting van de bobine, en de oude draad los te maken.

De bobine moet ook meestal worden aangepast naar een versie met hogere interne weerstand.
Bij te lage interne bobine weerstand ( groter dan 3 ohm tussen + (15) en - is goed ) wordt ook de stroom te hoog en gaat de hotspark snel stuk.

Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 05 Augustus 2020, 09:16:46 »

ik rij al jaren met hotpark op de normale manier ingebouwd  dus starten 12 volt . en als motor draait 9 volt  en nog nooit geen probleem mee gehad .. normaal bij stroom is  wordt de spanning hoger gaat de stroom ook groter  . en niet andersom
Gelogd
Cityrider
Newbie
*
Berichten: 6


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 14 Augustus 2020, 21:23:05 »

Voor mij het zelfde, maar dan 10 jaar kadett c en hotspark zonder verder aanpassing. Start 12 v en daarna lager.
Zeer tevreden.
Gelogd
PaulBKadett
Full Member
***
Berichten: 142


Geniet van het Leven...


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 14 Augustus 2020, 22:06:42 »

idem hier op mijn ex city, geheel origineel met spanningsvalkabel naar 9v werkt al 14 jaar probleemloos (4 jaar bij mij en 10jaar bij de volgende eigenaar)
Gelogd

Veel Kadett-Rijders hebben half Europa doorkruisd,
maar nog nooit hun gereedschap gezien...
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines