Holland Kadett B Club Forum
23 April 2026, 15:54:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gaten dichten herstellen  (gelezen 13246 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 04 December 2013, 16:15:38 »

heb bij men kadettje de slechte dwarsbalk verwijdert. Nu zou ik voor dat ik de nieuwe plaats graag het plaat werk hier onder herstellen/vervangen . Wat is hier de beste manier voor

stukken die slecht zijn

als jullie zo een stuk plaat vervangen of herstellen hoe beginnen jullie hier dan aan .
hoe krijgen jullie het nieuwe stuk in de juiste vorm graag tips en uitleg hier over .
aangezien dit allemaal nieuw is voor mij

mvg peter

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 04 December 2013, 17:54:38 »

Een kartonnen sjabloon maken dat past, en dat vervolgens op je reparatieplaat uitslijpen/knippen. (Plaatschaar kan erg behulpzaam zijn) Ik probeer altijd min of meer in te passen, maar dat is klote met lassen dus ik denk dat je met een beetje overlap moet werken en dan met puntjes rondom vastlassen. Aflassen zou ik niet doen want dat levert kromgetrokken ijzer op door de grote hitte.
Vervolgens al dan niet voorbehandelen met primer en daarna een strijkkit (aan de buitenkant.) Al dan niet lakken in kleur.

Anderen hebben wellicht een andere (en betere) werkwijze. Ben ook erg benieuwd. Knipoog
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 04 December 2013, 20:05:46 »

Ik sluit mij helemaal aan bij de goede uitleg van Jeroen.
Hier nog even een tip ik weet namelijk niet hoe goed jij kan lassen, als jij het slechte metaalstuk er uit hebt geslepen moet je eerst even oefenen met lassen op dit ijzer, oud Opel metaal is namelijk vrij moeilijk te lassen, als je van te voren even probeerd om stukjes nieuw ijzer op dit oude metaal te lassen kan je het lasapparaat heel fijn afstellen  Knipoog
Hecht eerst het nieuwe plaatwerk rond om de 10cm vast, zodat deze helemaal op de juiste positie ligt, dan tik je het metaal tussen die 10cm naar beneden toe tegen het oude metaal aan en leg een hechtlasje in het midden neer, de openingen tussen deze lasjes tik je weer naar beneden toe en leg je weer een lasje, enz enz enz, het nieuwe plaatwerk gaat zig nu heel mooi vormen naar het oude plaatwerk.

Veel plezier met lassen, groetjes Martin

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 04 December 2013, 20:28:10 »

apex4x4 en reusjep al bedankt voor jullie uitleg
heb nog wel een vraagje . welke plaat dikte word er meestal gebruikt voor deze werken .
en zouden jullie voor elk gaatje een apart plaatje maken of een grote zodat alles in een keer vernieuwt.

@apex lassen moet normaal wel lukken moet alleen men post trg herstellen. deze last zijn draad in het toestel zelf vast.
wss gein waar lasdraad door loopt stuk .dus moet ik even op zoek naar een andere

groetjes peter
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 04 December 2013, 20:58:06 »

en zouden jullie voor elk gaatje een apart plaatje maken of een grote zodat alles in een keer vernieuwt.
Is moeilijk te zeggen wat je het beste kan doen, we zien een paar kleine gaatjes, de rest van het metaal is op foto moeilijk te beoordelen, als de rest van het plaatwerk nog heel hard is zou ik alleen de gaatjes repareren, dan het plaatwerk goed schoonmaken en behandelen met een "goede" antieroest primer en dan aflakken.
Dan de dwarsbalk er opleggen , de te lassen plaatsen aftekenen en deze blank maken zodat je dit weer goed kan lassen.
Dan weer goed behandelen en het metaal gaat weer jaren mee Grijns

Ik gebruik hiervoor 0,75mm metalco plaatwerk, het voordeel is dat hier een beschermende zinklaag op zit en dus na jaren nog niet gaat roesten, het nadeel is dat je voor dat je gaat lassen een klein randje van de zinklaag af moet schuren omdat je dit anders haast niet kan lassen, als dit laagje er vanaf is last dit heel erg fijn.

Groetjes Martin.

Rebel
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 04 December 2013, 21:29:24 »

Een kartonnen en\of een papieren sjabloon maken.
Plaat materiaal passend knippen en rondom afpitten. (dat hij blijft zitten)
Dan een overlapping erop(denk wel om de nwe balk breedte en wel even wat gaatjes boren voor wat prop lassen voor op het eerste deel).
Dan van boven aflassen en tevens ook aan de onderkant(wel een rot klusje maar geeft wel extra versteviging)
Dan anti roest of orginele lood menie aan de onderkant en boven zijde.
Tenslotte strijkkit voor boven en de onderkant.

Suc6

P.s. aan de bovenkant zie je niets daar ligt de nwe balk overheen en aan de onderkant is het mooi vlak met de bodem.
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 12 December 2013, 18:09:14 »

oke bedankt allemaal voor de uitleg .
nog een vraagje hoe halen jullie rotten stukken uit de wagen op plaatsen waar je slecht of niet aan kunt met een slijpschijf.
doen jullie dit dan met een dremel ?
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 12 December 2013, 18:57:38 »

Met een slijpschijfje moet het meestal wel lukken, de plaatsen die iets moeilijker zijn om bij te komen is het wel eens makkelijk om een bijna verleten (klein) schijfje gebruiken, lukt dit dan nog niet kan je altijd proberen om het stukje iets groter uit te slijpen, dicht lassen moet je toch Grijns
Voor de kleine plaatsen waar ik niet bij kan komen gebruik ik meestal een luchtzaagje, helaas zal je die niet hebben, de stukken met een dremel er uit slijpen kan je proberen, ik ben alleen bang dat je heeeeel veel dremel slijpschijfjes nodig hebt  Tong

pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 12 December 2013, 20:28:09 »

het is voor al op de moeilijke stukken waar de koker's achter zitten en deze laat ik liefst heel als er niets aan is.
zal sevens eens kijken of ik foto's heb van de plaats waar ik een stuk wil weg halen
pepe72
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 12 December 2013, 21:01:50 »

ik zou hier dus een stuk uit willen maar vermoed dat hier normaal een koker achter loopt.
en denk dat ik deze te hard ga beschadigen als ik dit stuk uit ga slijpen. ik zou  het stuk weg willen tot voor bij de steun van de panhard stang. deze moet er toch uit in verband met herstelling aan de dwarsbalk

Rebel
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 12 December 2013, 21:13:31 »

oke bedankt allemaal voor de uitleg .
nog een vraagje hoe halen jullie rotten stukken uit de wagen op plaatsen waar je slecht of niet aan kunt met een slijpschijf.
doen jullie dit dan met een dremel ?

Hiervoor gebruik ik een mini repo zaag op lucht.
En\of een mini slijp tol op lucht.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 12 December 2013, 22:14:29 »

Er is nog een andere manier om de plaatdelen er vanaf te halen zonder te hoeven slijpen.
Maak het plaatwerk op de randen schoon zodat de puntlassen te voorschijn komen, op de foto van jou zie je al heel goed de puntlassen zitten.
Koop nu een puntlasboor (platte staalboor met puntje in het midden) en boor de puntlassen uit, boor alleen door de eerste plaat heen, dus niet door de 2e plaat, als je alle lasjes hebt uitgeboord trek je de rotte plaat er zo vanaf zonder de onderste plaat te veel te beschadigen Knipoog

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: