Holland Kadett B Club Forum
23 April 2026, 21:56:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vervangend plaatwerk maken  (gelezen 7626 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mark-k
Gast
« Gepost op: 23 Maart 2014, 21:03:12 »

Aangezien ik het niet voor elkaar krijg een spatbord te regelen waar niet aan gelast moet worden (voor een voor mij betaalbare prijs heet dat) en ik de vervangende plaatdelen die in een spatbord gelast kunnen worden ook een beetje duur vind (kosten per stuk meer dan wat ik voor de rest van het spatbord betaald heb), zal ik er toch aan moeten om het zelf te maken. het gaat om de rood omcirkelde delen (heb het nog niet uitgeslepen, maar kan beter voorbereid zijn voor te veel dan te weinig roest).

Nu vraag ik mij dus af of er mensen zijn die dit al vaker gedaan hebben (of iets vergelijkbaars uiteraard) en of die tips hebben over hoe dit aan te pakken. Ik ben vrij handig en ken ook nog wel genoeg mensen die vrij handig zijn. Ik kan gebruik maken van gereedschap van de hogeschool, maar ze hebben er helaas geen Engels wiel.
Het probleem is dus niet zozeer het maken, maar vooral het hoe aan te pakken. Ik kan natuurlijk met n hamer beginnen te meppen om die rondingen erin te krijgen (zoals uitgelegd in een van de topics van projecten), maar dat lijkt mij niet echt de meest handige manier voor een strak stukje plaatwerk.

Alvast heel erg bedankt voor elke tip. Grijns

Edit: het is voor rechts trouwens, maar ik denk niet dat dat iets uitmaakt haha.
topcat
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Maart 2014, 22:24:05 »

http://www.tonblankespoor.nl/

kadett caravan 2.4 1969
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Maart 2014, 23:02:14 »

hey Mark, het plaatwerk namaken gaat jou denk ik wel lukken, neem een stuk dun karton en leg deze op de plaats die je wilt namaken.
Teken de delen na op het karton en knip deze uit.

Leg de kartonnen mal op een stuk plaatwerk en neem deze over op het metaal, knip het plaatwerk uit.

Leg het stuk plaatwerk bijvoorbeeld op een gasfles en duw het plaatwerk in de ronding die het moet krijgen, je hebt nu al de vorm van het plaatwerk.

Je hoeft nu alleen nog maar de buitenste randjes om te zetten, neem een griptang en zet hier een M8 moertje tussen en klem deze vast, buig nu het plaatwerk over de gehele lenkte van het plaatwerk een klein stukje om, herhaal dit een paar keer tot dat het helemaal haaks is omgezet, het kan zijn dat je op sommige plaatsen, het om te zetten randje op een paar plaatsen bij de rondingen moet inknippen, anders heb je teveel materiaal op die plaatsen.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
mark-k
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Maart 2014, 10:55:12 »

Aan een kartonnetje had ik nog niet gedacht, goed idee.
Ik was vooral aan het twijfelen omdat er volgens mij 2 krommingen in de stukken zitten, zowel horizontaal als verticaal.

Ik ga deze week het materiaal eens verzamelen en het dan op die manier proberen. Als het al iets geeft dat er op lijkt is al goed genoeg denk ik.
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2014, 13:50:20 »

Als er vragen zijn over iets wat niet goed lukt kan ik je altijd van een antwoord proberen voorzien Lachebek
Ik zie uit naar je vooruitgang Lachebek

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: