Holland Kadett B Club Forum
01 Februari 2026, 18:56:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Blauwe rookpluim  (gelezen 12624 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 24 Juni 2014, 12:55:58 »

Één gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
Een vraag (bestaat uit meerdere vragen  Knipoog   )
Olympia-A 1.1SR 1969 in 2011 gereviseerd. Klepsteelgeleiders niet vervangen, zaten nog binnen de toleranties.
Motor loopt nu goed. Start goed, reageert goed op het gasgeven enz.
Zoals al eerder ergens door mij vermeld vind ik dat de uitlaatgassen (te veel) stinken.
Ik werd al eens door anderen (achter mij rijdende Kadett-B/Erwin) er op gewezen dat bij het terugschakelen (bijv. afrit snelweg) de uitlaat een blauwe rookpluim geeft.
Zondag zag ik in de achteruitkijkspiegel ook zo'n blauwe pluim.
Korte rit gemaakt (minder dan 10 min.), gestopt voor een boodschap. Na 5-10 min. weer bij de auto.
Starten (geen choke, alleen 1-2x gaspedaal ingetrapt) en lopen. Dankzij een windvlaag zie ik in de achteruitkijkspiegel de genoemde rookpluim.
De motor lekt geen olie. Wel verbruikt hij ietsjes, niet veel, maar toch.
Mijn gedachten gaan uit naar de klepsteelgeleiders. Deze zou ik kunnen laten controleren en alsnog laten vervangen.
Deze motor heeft geen klepsteelrubbers en ook geen groeven waar eventuele klepsteelrubbers op vastgezet kunnen worden. Wel zijn er in latere versies in de veerschotels van de inlaatkleppen rubber dichtringen gebruikt, maar deze heeft mijn motor ook niet.
De vragen:
-zijn klepsteelrubbers aan te bevelen? (geen/minder kans op olielekkage langs de klepstelen)
-Is zo'n OHV- 1.1SR cilinderkop geschikt te maken voor het monteren van klepsteelrubbers?
-In de (Duitse) Oldtimermarkt van april 2014 worden klepsteelrubbers besproken die niet door een spanring+groef op de plaats worden gehouden, maar door een rand die door de klepveren wordt gefixeerd.
Iemand hiermee ervaringen?

Het liefst behoud ik deze kop op deze motor (origineel) dus in eerste instantie denk ik niet aan het vervangen door een latere, bijv. Corsa-kop. (als die al zou passen Verbaasd  )

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Juni 2014, 16:41:01 »

Hoi Gert,

Bij een oude autoliefde van mij Skoda 105,120 en 130, werd de blauwe pluim bij het starten afgedaan als hoort erbij niet op letten.

Waarschijnlijk komt er iets olie boven de zuigers die bij het starten gelijk verbrand.Dit zou langs de klepsteel kunnen lekken.

Misschien iets dikkere olie gebruiken.

Als het olieverbruik niet al te hoog is, gewoon doorrijden en extra litertje olie is altijd goedkoper dan reviseren van de kop zonder zeker te weten of het resuktaat heeft.

Mijn kadett gebruikt ook olie, door 20w/50 te gebruiken is het wel minder geworden misschien 1 liter op 1000 km.Ik hou het hierbij, vooral omdat we toch niet veel kilometers rijden.

Ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn.

Succes Fred Uut Huuessen

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Juni 2014, 17:35:37 »

het kan ook remolie zijn die door een lekke hoordremcilinder word gezogen... dat geeft ook een mooi blauw effect Knipoog

Kadett B L "super" 1968 LPG
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Juni 2014, 17:38:19 »

Ik dacht dat de OHV 1.1N alleen de klepseals miste, er zijn dus meerdere motoren Grijns
Heb bij het reviseren van mijn motorblokje ook na zitten denken om klepseals te plaatsen, maar ga eerst even afwachten hoe het motortje orgineel loopt.
Mocht de motor te veel roken omdat er te veel olie langs de klepsteel omhoog komt dan ga ik de kop aanpassen zodat er klepseals op passen, is helemaal niet zo moeilijk om dit te maken, neem een zaagboor voor metaal en plaats hier inplaats van een centerboor een center geleide pin in, de binnenkant van de zaagboor moet de zelfde diameter hebben als de binnenkant van de klepseal, je freest op deze manier het bovenste gedeelte van de klepgeleider af zodat de klepseal er overheen past, de klepseal heeft aan de binnenkant weerhaken zodat deze op zijn plaats blijft zitten Knipoog

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Juni 2014, 17:56:11 »

Ik lees net dat er misschien klepschoteltjes bestaan met een afdichtrubber, mocht je deze op internet vinden laat je het maar weten, heb flink zitten zoeken maar nog niets gevonden.

Groetjes Martin.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Juni 2014, 18:00:36 »

Heb net even gekeken en helaas gaat het opboren van de klepsteel geleider niet lukken omdat als de klepseal er op zit de klepschotels er niet meer overheen gaan passen.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Juni 2014, 18:16:06 »

Ik lees net dat er misschien klepschoteltjes bestaan met een afdichtrubber, mocht je deze op internet vinden laat je het maar weten, heb flink zitten zoeken maar nog niets gevonden.

Groetjes Martin.

Ja, deze klepschotels met ingeklonken manchet hoorden op de inlaatkleppen. Of ze nog ergens te koop zijn?

Er zijn wel seals geleverd , maar dan voor de Amerikaanse markt; of die nog te vinden zijn?

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Juni 2014, 18:17:24 »

het kan ook remolie zijn die door een lekke hoordremcilinder word gezogen... dat geeft ook een mooi blauw effect Knipoog

Volgens mij verbruikt hij geen remolie, maar ik zal dat ook eens in de gaten houden.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Juni 2014, 18:31:06 »

Klepschotels inlaatkleppen met seal

Prijs 60 US-dollars+verzenden Ik weet het niet

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Juni 2014, 18:32:38 »

Ja, deze klepschotels met ingeklonken manchet hoorden op de inlaatkleppen. Of ze nog ergens te koop zijn?

Er zijn wel seals geleverd , maar dan voor de Amerikaanse markt; of die nog te vinden zijn?
Bedankt Gert, met deze info kan ik wel iets mee, omdat de onderdelen van mijn kadettje worden verwezen naar amerikaanse kadett onderdeel nummers heb ik aardig wat adressen in de USA (kwam met schuren van de kofferbak zelfs een Buick sticker tegen ), ga daar eens navragen of ze nog aan die klepschotels kunnen komen Knipoog

CarAvan USA
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 25 Juni 2014, 17:04:04 »

Bedankt Gert, met deze info kan ik wel iets mee, omdat de onderdelen van mijn kadettje worden verwezen naar amerikaanse kadett onderdeel nummers heb ik aardig wat adressen in de USA (kwam met schuren van de kofferbak zelfs een Buick sticker tegen ), ga daar eens navragen of ze nog aan die klepschotels kunnen komen Knipoog

Leuke vondst zo'n Buick sticker, opel modellen stonden in de VS bij Buick dealers in de showroom.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Juni 2014, 23:27:05 »

De klepseals zijn ook gewoon in nederland te verkrijgen, is dan wel van opel corsa, alleen nog even de maat na kijken of deze passen, deze kosten rond de €3 per stuk, denk bij een beetje zoeken deze nog veel goedkoper kan vinden Grijns

Groetjes Martin.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: