Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 11:26:05 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ruitenwisser armen slaan te ver door.  (gelezen 17838 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 06 Juli 2014, 13:03:15 »

Hallo allemaal,

Wie weet hoe het komt dat de ruitenwisserbladen, vooral an bestuurderskanr te ver doorgaan, zodat ze tegen het raamrubber komen of zelfs eroverheen?

Zelf heb ik al kortere wisserbladen genomen 38 cm, wat is eigenlijk standaard?

Heveltje bij ruitenwisser motor in nulstand gezet.Ruitenwisserarm netjes naar beneden tegen raamrubber aan.

Het wisserblad met de meegeleverde adaptor uit het midden gezet, zodat de totale lengte af neemt.

Zijn er verschillende stangen voor de kadetts geleverd.

Het probleem doet zich het laatste jaar voor na de grondige renovatie.

Mijn kadett is uit 1973.

Heeft iemand dit ook bij de hand gehad en wellicht een oplossing gevonden.Of toch kleinere ruitenwissers 34 tot 36 cm plaatsen.

Graag hoor ik dit.

Groeten Fred Uut Huuessen
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 06 Juli 2014, 14:35:16 »

ik heb hier een 30tigtal armpjes liggen en op het oog hetzelfde  maar met verschillende lengte en krommingen?!? weet niet of ze allemaal van de kadett afkomen maar ze passen alle wel op het asje. Misschien van andere opels?!?!?
meer kan ik er niet over vertellen maar hoop dat je er iets mee kunt Knipoog

gr Paul
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 06 Juli 2014, 17:10:44 »

Ik heb dat probleem ook gehad toen ik de kadett weer aan het opbouwen was.
Bij mij klopte het nulpunt van de motor niet meer, ik heb uiteindelijk het spietje uit het armpje geslepen zodat ik met het armpje het nulpunt kon instellen.

Gr. Erik
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 06 Juli 2014, 18:06:10 »

Fred ik moet ook nog nieuwe wisserbladen kopen, en had de oude al klaar liggen om na te meten welke lengte ik moet kopen!  Grijns Mijn oude hebben een lengte van 40 cm. Het enige verschil kan zijn dat het bevestigingspunt bij mijn originele niet in het midden zit! Deze laat hem ongeveer 1 cm zakken t.o.v. het midden!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 06 Juli 2014, 19:39:01 »

ik heb zojuist een origineel setje opgemeten en die zijn 45cm lang

gr Paul
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Juli 2014, 20:28:39 »

Alvast bedankt voor het meedenken.

Volgens mij is 40 cm orgineel, 45 lijkt me erg groot, Paul heb je ze ook op de auto gehad?. Zelf heb ik 38 cm erop zitten en ook de adaptor zo geplaatst dat ik een ongeveer cm gezakt ben, ook een wisserarm gebruikt die iets korter is.Ooit is mijn stang naar de passagierskant gebroken en heb toen van Chris een ander gekregen en gemonteerd, misschien zit hier een verschil in ?Ook heb ik de assen vervangen omdat de oude nogal lekte.Kan ook nog naar de hevel en korte stang kijken hier heb ik er nog 1 van liggen, maar volgens mij zijn ze hetzelfde.

Ruitenwisser motor is de zelfde en heb ik teruggeplaatst.

Dus heeft iemand nog een idee waarin het kan zitten?

Groeten Fred Uut Huuessen.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Juli 2014, 20:48:21 »

de blaadjes die ik heb zitten nieuw in de doos en zijn Old Stock en origineel via de opel dealer hier verkregen en volgens mij heb ik er altijd 45cm blaadjes erop gehad(jaren geleden). maar zal die morgen ook even opmeten.

gr Paul
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 07 Juli 2014, 10:19:31 »

Ik heb er altijd 2x40 of 40 en 38 of 35 op gehad. Meende dat de ruitenwisser aan de passagierskant kleiner moest zijn. Een 40cm haalt bij mij de kromming van de ruit niet in ruststand, dus dan zit het uiteinde los van de ruit.
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Juli 2014, 10:43:19 »

Controleer ook even je ruitenwisserarmen. Deze lijken op het eerste gezicht het zelfde, maar links en rechts hebben een iets ander knikje op het eind van de arm.

beetje lastig te zien, maar aan de bestuurderszijde zit het knikje iets verder van het bevestigingspunt dan aan de passagierszijde.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Juli 2014, 20:57:21 »

Vanavond nog even bezig geweest met de ruitenwissers,Ik heb de arm met de hevel verwisselt met 1 die ik nog had, maar toen kwam ik weer een oude bekende tegen een irritante tik.
Heb alles weer teruggeplaatst en ik denk dat ik het hierbij laat, hooguit een kleinere wisser plaatsen. Met alle kleine wijzigingen en op het forum genoemde tips heb ik toch nog iets gewonnen.

Mocht er iemand nog de gouden tip hebben, dan hou ik me aanbevolen.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 08 Juli 2014, 19:27:46 »

Toch nog een vraagje.

Was nog even bezig met de ruitenwissers en zag bij de ruitenwissermotor een stelschroefje, links onder.

Heeft iemand een idee waar deze voor dient, misschien wel om de uitslag te stellen.

Zelf durf ik er niet aan te draaien, om dingen erger te maken.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 08 Juli 2014, 20:01:25 »

Toch nog een vraagje.

Was nog even bezig met de ruitenwissers en zag bij de ruitenwissermotor een stelschroefje, links onder.

Heeft iemand een idee waar deze voor dient, misschien wel om de uitslag te stellen.

Zelf durf ik er niet aan te draaien, om dingen erger te maken.

Op een ruitenwissermotor zit meestal een schroefje om het wormwieltje in de motor strakker te zetten, als er speling op dit wormwieltje zit door slijtage gaat deze bij het bedienen van de ruitenwisser bijvoorbeeld knarsen of kraken.
Door aan het schroefje te draaien haal je de speling weg die op het wormwieltje zit, en zo dus ook het knarsen.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 09 Juli 2014, 13:23:01 »

Martin,

Bedankt voor je uitleg, heb even aan het schroefje gedraaid en inderdaad tever na binnen en hij gaat stroever lopen, heb hen zo afgesteld dat hij net niet te zwaar loopt, hopelijk dan zonder speling.

Voor de rest hou ik hier bij, het blad tikt net het raamrubber aan van de staande stijl.Dit moet kunnen lijkt me.

Met de 40cm bladen had hij al een hap uit het raamrubber gesleten, hou het even in de gaten, anders nog kleiner bladen erop.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: