Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 00:50:45 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: kleppen stellen 1200 automaat  (gelezen 10151 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadetje
Gast
« Gepost op: 13 Oktober 2014, 13:09:17 »

Hallo,

Nu dat ik toch even niet vooruit kan met een electronische ontsteking wil ik de kleppen stellen.
Nou is dat voor mij al een tijd geleden dat ik dat heb gedaan bij een 6cilinder dus weet er wel wat van.
maar ik las iets over het stellen met draaiende motor Verbaasd Nog nooit van gehoord  je kan dan toch niet stellen? Omdat de kleppen als maar heen en weer gaan en er druk op word gezet  dan kan je het voelermaatje toch niet mooi "strak" afstellen ? Ik zal het wel mis hebben maar ik hoor graag hoe dit in zijn werk gaat  Tong
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 13 Oktober 2014, 19:45:16 »

kleppen stellen bij een kadettje doe ik zelf eigenlijk in 2 stappen.
1e basis afstelling met stilstaande motor. 0,15 voor de inlaat en 0,20 voor de uitlaat kleppen (dacht ik even zo uit mijn hoofd)

zorg dat je carburateur en ontsteking optimaal staan afgesteld.
dan de motor starten en stationair laten lopen... geen gas geven anders zit alles inderdaad onder de olie  Tong Tong

met stationair draaiende motor nogmaals de kleppen nalopen met de voelermaatjes en indien nodig de kleppen nog wat bij stellen. Ondanks de tuimelende kleppen is dit best te doen.

Misschien wel handig om wat doeken oid langs je blok leggen om de eventueel opspattende olie op te vangen, alhoewel dit op zich reuze meevalt.

MVG
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 Oktober 2014, 20:49:29 »

Bij draaiende motor moet je de voelermaat als het ware "zuigend" tussen tuimelaar en klepsteel kunnen schuiven. Dit "zuigend" is goed te voelen.
Zo nodig al "metend" de speling bijstellen. Om gerotzooi te beperken kun je van karton een "spatscherm" fabrieksen, dat de ruimte om de kop min of meer afdekt.
Dus niet klepdeksel eraf en dan starten, dat geeft een oliefontein. Motor warmdraaien, stationair 800-850 toeren (zo laag mogelijk geeft de minste olie-overlast), klepdeksel losnemen en dan afstellen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 13 Oktober 2014, 20:55:51 »

1e basis afstelling met stilstaande motor. 0,15 voor de inlaat en 0,20 voor de uitlaat kleppen (dacht ik even zo uit mijn hoofd)

Niet helemaal goed: Uitlaat 0,25 mm. Rij je op LPG? Dan wat ruimer stellen: 0.35 mm

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 13 Oktober 2014, 22:27:01 »

ik heb ze op 0.20 en 0.30 bij benzinemotor 1.1SR
Iets langer open geeft een betere verbranding is mijn indruk.

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 Oktober 2014, 06:26:23 »

Niet helemaal goed: Uitlaat 0,25 mm. Rij je op LPG? Dan wat ruimer stellen: 0.35 mm

Ralph

Check..
Ralph tnx voor de correctie...  Knipoog

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kadetje
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 14 Oktober 2014, 19:48:58 »

Toen ik voor het laast kleppen gesteld heb stond mij er iets van bij dat dan cil 4 uitlaat op tuimelen gezet moest worden en dan nr 1 uitlaat stellen  Tong of iets dergelijks
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 14 Oktober 2014, 22:05:26 »

je kan ook oud kleppendeksel open slijpen

john
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 15 Oktober 2014, 07:58:37 »

Kleppenstellen met lopende motor moet de motor in iedergeval warm gelopen zijn.

Normaal kleppenstellen gaat met de som van 5, namelijk beide kleppen van 4 op tuimelen zetten , dan kunnen de in en uitlaatklep van 1 gesteld worden. Zo kun je doorgaan 3 tuimelen 2 stellen 2 tuimelen 3 stellen 1 tuimelen 4 stellen. Wel goed kijken welke de inlaat of uitlaatklep is, kun je zien aan het spruitstuk.

Gert, volgens mij is het zo hoe meer speling, dan gaat de klep ook minder ver open en is ook langer dicht.

Mijn inziens is het beter om de inlaatklep en uitlaatklep op de goede maat te zetten, zodat de benzine en uitlaatgassen makkelijker in en uit kunnen stromen. Bij lpg is het een ander verhaal.

Voor 1100 en 1200n blokjes is het 0,15 inlaat 0.25 uitlaat.

Succes Fred Uut Huuessen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 15 Oktober 2014, 11:07:40 »

Volgens de technische man van de HOCN (+eigenaar garage in Eibergen) zorgt een een ruimere instelling voor meer tijd om te verbranden.
Ik ben bij hem geweest voor een uitlaatgassentest. Bij de instelling 0.15 en 0.25 waren bij mij de waarden (onder andere de CO) superhoog (richting 9 volgens mij, ben ik een beetje vergeten) en het aandeel onverbrande zuurstof was ook erg hoog.
Na het instellen op 0.2 en 0.3 waren de waarden sterk gedaald; CO iets van 3.2 dacht ik (in ieder geval in de buurt van de waarden die in het WPHB van de C2 kadett stonden) en het aandeel onverbrande zuurstof was bijna 0.
Wat jij stelt is dan ook juist; langer dicht betekent meer verbrandingstijd. Zo voorkom je dat instromende gassen het nog niet helemaal verbrande mengsel er uit drukt.

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: