Holland Kadett B Club Forum
27 Juni 2026, 01:19:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Grotere carburateurs  (gelezen 17952 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 25 Oktober 2014, 15:25:54 »

Ik zit al een tijdje met het iedee om mijn 1.1 OHV motortje een beetje meer pit te geven, het meest voor de hand liggende zijn de grotere carburateurs, zoals de:

-- Dubbele SR carburateurs
-- Weber 40mm carburateur
-- Dellorto 40mm carburateur
-- Solex 40mm carburateur
-- Dubbele SU HS-2 carburateurs

Wat zijn de voor en nadelen van deze carburateurs ?
Wat krijg je voor vermogenswinst, en hoe is dit voelbaar, bijvoorbeeld meer trekkracht en hogere snelheden ?
Wat gebeurd er met het benzine verbruik, word dit ineens verdubbeld ?
Is het verschil tussen orginele en grotere carburateur goed merkbaar ?
Welke carburateurs wel of liever niet te gebruiken ?

Het liefst zo veel mogelijk info hierover Grijns

Groetjes Martin.

Dubbele SR carburateurs.                                                                   Weber 40mm carburateur.

Dellorto 40mm carburateur.                                                                Solex 40mm carburateur

Dubbele SU HS-2 carburateurs.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 26 Oktober 2014, 13:23:14 »

Hee dat is vreemd, niemand geen info ? Het lijkt mij toch sterk dat iedereen hier met orginele carburateurs rond rijd.
Misschien heeft iemand dan een site waar ik wat meer info kan vinden over grotere carbs op een OHV blokje  Grijns
Die grotere carbs kosten best veel geld, en vind het zonde als ik naderhand wel andwoorden krijg van dat soort carburateur had je beter niet kunnen kopen  Tong

Groetjes Martin.

thomas
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 26 Oktober 2014, 14:05:49 »

Hallo Martin

ik wil ook een andere carburateur erop zetten, voor inderdaad wat meer pit
maar weet ook niet welke het beste is

dus hoop dat er nog antwoord komt van iemand die er verstand van heeft

gr thomas
Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 26 Oktober 2014, 16:46:27 »

De dubbele Weber is de beste keus gewoon omdat die nagenoeg niet verloopt.

Ook heb ik nog wel foto's van mijn B-Kadett in omstreeks 1985 die ik toen voorzien had van een turbo van een Galant diesel. Motor was een 11N die ik met compressie origineel gelaten had. Ontsteking alleen aangepast. carborateur had ik voor de turbo staan. Turbo had geen waste-gate en overdruk toerenbegrenzer waren de kleppen die gingen zweven, afhankelijk van temperatuur was dat zo rond de 160km/u.
Motor is nooit stuk gelopen in tegenstelling tot de turbo's waar ik er per jaar 2 a 3 van nodig had.

Trommelremmen voor en remmen ging ongeveer een seconde of 5 goed waarna er niemand meer thuis was(fading). Acceleratie was gelijk aan het toenmalig wegmonster de Bmw 323I die pas loskwam als mijn kleppen gingen zweven.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 26 Oktober 2014, 20:34:01 »

Wow, een turbo op mijn kadettje vind ik toch net iets te veel, wel heel gaaf gedaan Cool

Omdat ik de ballen verstand heb van zulke carbs, ga ik eerst nog eens goed zoeken of ik meer info kan verzamelen.
De dubbele SU HS-2 carburateurs vallen in ieder geval al af, deze gebruiken meer benzine als dat ze vermogen geven Lachen.

Na veel op het internet zoeken kom ik er wel achter dat er niet veel word vertelt over deze grotere carburateurs, waarom niet is mij nog steeds een raadsel  Ik weet het niet

Mocht het allemaal niet lukken om meer info te vergaren dan ga ik iets uitproberen met een heel ander soort carburateur, en dat zijn de carburateurs van een 1100 gsxr motor, heb deze al 2x in mijn suzuki samurai's gebouwd, en deze geven een bizar extra vermogen.

Het probleem is dat de GSXR, 4 carburateurs heeft, en de OHV motor maar 2 inlaat openingen heeft, zal dus een spruitstuk van 2 naar 4 openingen moeten maken om de carbs te laten passen.
Spruitstuk zal ongeveer zo'n verdeling krijgen:

Eerst nog eens verder zoeken naar weber, solex en dellorto voordat ik aan de gsxr ga beginnen.

Groetjes Martin.

Peter96
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 26 Oktober 2014, 21:04:16 »

Om van 4 carb's naar een slechts dubbele doorlaat te gaan zie k het nut niet. Ook moet je gewoon iets nemen wat simpel af te stellen en betrouwbaar is en dan kom je weer op de Weber uit. Irmscher had hiervoor vroeger een speciaal inlaatspruitstuk. Geen idee of daar nog aan te komen is maar is ieder geval een tip.

Je moet ook niet te veel willen bij een motortype als dit. Krukas is slechts drievoudig gelagerd en de constructie van blok is niet dusdanig dat je hier wonderen verwachten moet.Leeftijd en conditie motortje is ook uiteraard belangrijk.

Beetje meer compressie knapt blokje ook al aardig van op. Dat met dubbel carborateur weet ik zeker dat je voldoende verhoging van fungehalte hebt.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 26 Oktober 2014, 21:27:21 »

Peter dat is nog eens nuttige info, hier kan ik wel iets mee, de GSXR valt dus ook af Grijns

Ik kom net wel iets anders tegen voor de ohv, is trouwens de eerste keer dat ik zoiets zie.
Dit is een Weber 28/36 DCD, met een passend spruitstuk

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 27 Oktober 2014, 12:46:50 »

gsxr kan wel. maar dan met 2 van de 4 carbs... geeft ook wel een leuk geluid denk ik Lachen

Kadett B L "super" 1968 LPG
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Oktober 2014, 15:59:48 »

spruitstuk voor de dubbele weber dell orto enz

zijn te koop bij krause motorsport,hebben meer leuke dingen voor OHV

john
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 06 Mei 2016, 11:06:51 »

Iemand toevallig onderdelen van een 28/36 dcd

de carburateur die hierboven staat is geen dcd.

zoek de stationair sproeier van eerste trap.

zitten ook op Ford fiat enz.

John
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: