Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 09:10:07 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor terug opstarten  (gelezen 40221 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
didierleclair
Gast
« Gepost op: 24 Januari 2015, 12:36:00 »

Dag iedereen

Mijn kadett staat al een tijdje stil na problemen met olielek, niet meer starten (of toch moeilijk)...
Het is een B van 71, 11N motor.
Door verbouwingswerken had ik tot nu toe geen tijd om mij er eens over te ontfermen.
Nu ben ik eraan begonnen, mede dankzij de info op dit forum ben ik al ver geraakt maar hij wil toch nog niet.

Ik vermoedde hydrolock door de vergelijkbare symptomen de laatste dagen toen hij reed.
Dus ik volgde de handleiding om de koppakking te vervangen en tegelijkertijd een aantal onderdelen wat proper te zetten.

nieuw setje pakkingen

Kleppendeksel wat opgekuist

oude en nieuwe pakking

Inlaatspruitstuk idem

Carburateur ook proper gemaakt, werking gecontroleerd, geen afstelling gewijzigd
(voorlopig geen fotos)

huisje kleppen eraf

Inderdaad cylinders waren in een zwembad veranderd.

na 1ste reiniging:

oude pakking:

nieuwe op z'n plaats:

Kleppen koud gesteld wegens weinig alternatief op dit moment Lachebek
inlaat 0.15
uitlaat 0.25

alles terug erin en op hoop van zege! hier zie en hoor je wat hij doet, of niet doet Lachebek
View My Video

Ik had gehoopt dat hij zou starten maar niets.
wat denken jullie?
Kan het zijn dat de bougies teveel hebben afgezien? ik heb nieuwe liggen maar met SAE aansluiting terwijl mijn kabels nog met draadaansluiting zijn.
Natuurlijk geen enkele autozaak open op zaterdag, zucht, wachten tot maandag? of hebben jullie andere bedenkingen?

Alle info, greatly appreciated!
Mvg
Didier
didierleclair
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Januari 2015, 12:43:54 »

Het viel mij ook op dat er een verschil is tussen de nieuwe en oude pakking.
Waar de klepstoters zitten is in de oude pakking 1 ovalen uitsparing, terwijl in de nieuwe dit 2 aparte gaatjes zijn?

geen probleem hopelijk?
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Januari 2015, 16:09:24 »

Bij je bougies de elektrodenafstand gecheckt? Mooi schoon? Geen afgeronde elektrode, maar netjes hoekig?
Krijgt de boel benzine? Remmenreiniger proberen, kun je bij de action goedkoop krijgen Knipoog

Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in SAE en draadaansluitingen, maar het eerste waar ik aan denk is dat je meestal van de bovenkant van de bougie een klein dingetje af kan draaien waardoor er een dun draadeind bloot komt. De bougie kabels die ik ooit ergens op had zitten pasten alleen daarop ipv op het opdraai-dingetje. Wellicht is dat wat jij bedoelt?

Klopt de ontstekingsvolgorde? (1-3-4-2 als ik het goed heb?) En staat de verdeler goed?

Succes! Lachebek

didierleclair
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Januari 2015, 17:55:40 »

Hoi reusjep

Elektrodeafstand heb ik gecheckt en is 0,7-0,8
Ze zien er op zich nog redelijk uit maar ik heb wat bougies betreft zeker geen getraind oog, ik zal wat foto's posten.

Tenzij het inderdaad lukt om de SAE aansluiting van de nieuwe aan te passen, ik zoek het eerst nog eens op en geef het dan een kans...

De ontstekingsvolgorde heb ik niet gewijzigd, bougiekabels in de juiste volgorde teruggestoken. Voor de rest heb ik niet aan het elektrisch gedeelte gekomen omdat dit allemaal goed werkte van tevoren...
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Januari 2015, 18:29:35 »

Er staat op je pakking dat het voor een 1.1s is en je geeft aan dat het een 1.1n is.
Geen idee wat het resultaat is van een dunnere of dikkere pakking, al kan ik me voorstellen dat dat een effect heeft op je klepspeling, aangezien je dan de afstand verandert van de kop tot het onderblok etc.
Kan niet anders dan gissen met mijn evengoed beperkte kennis, maar controleer ook je klepspeling nog even. En kijk of je een vonk hebt op je bougie etc. Sluit niks uit. Knipoog

Succes!
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Januari 2015, 19:31:37 »

Als ik de foto bekijk dan lijkt het wel dat de bougie kabels verkeerd zitten.De eerste bougie zit aan de waterpompkant de laatste aan schutbord kant. Dus kabel 1 van de verdeler de aansluiting vooraan en her dichts bij het blok is voor bougie 1.Misschien is dit de oorzaak, wel even de juiste volgorde checken, er staan genoeg items over dit onderwerp op dit forum. Zal zelf ook even zoeken en deze vermelden.

Succes Fred Uut Huuessen
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Januari 2015, 19:38:12 »

In het forum gevonden ontstekingvolgorde hier staat een goede uitleg in.

Even de zoekfunctie gebruiken.

Succes Fred Uut Huuessen
didierleclair
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Januari 2015, 20:43:26 »

In het forum gevonden ontstekingvolgorde hier staat een goede uitleg in.

Even de zoekfunctie gebruiken.

Succes Fred Uut Huuessen

Bedankt wienf390,
voor het gemak, de link is: http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,5570.0.html

Ondertussen heb ik de nieuwe bougies er ingestoken, inderdaad het SAE stukje draait er gewoon af.

Ik controleer de bougiekabels nog eens, maar vermoed niet onmiddellijk dat daar iets fout zit.

Ik installeerde ook een O ring onder de carburateur, die er voorheen niet zat, kan dit de zaken beinvloeden?
Ik zou dan misschien beter starten met de basisafstelling?
ik volg deze: http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,6924.0.html

Het viel mij ook op dat de pakking die van een 11S was, maar ik vermeldde duidelijk naar de leverancier dat het om een 11N blok gaat. ik ging er dan eigenlijk van uit dat dit hetzelfde is.
kan iemand mij al dan niet bevestigen of ik aanpassingen moet doen aan de klepspeling hierdoor?

groeten
en alvast bedankt voor de hulp

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Januari 2015, 21:02:32 »

de pakking voor een 1.1n en 1.1s is gelijk. 2 gaten ipv sleuf is puur een keuze van de fabrikant en maakt geen verschil voor de werking.
de o ring onder de carb hoort daar inderdaad te zitten. omdat nu je mengsel door gebrek aan valse lucht anders is kan je het beste werken met de basisinstelling.
de meest gemaakte fout bij het los en vastmaken van de kop is het verkeerd terug zetten van de bougiekabels. dus dat zou ik nogmaals checken.
succes

Kadett B L "super" 1968 LPG
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Januari 2015, 21:36:32 »

Ik wist niet dat dat dat afdraaigevalletje een naam had. Weer wat geleerd.  Grijns
Succes nogmaals.
didierleclair
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 25 Januari 2015, 11:18:28 »

Ik wist niet dat dat dat afdraaigevalletje een naam had. Weer wat geleerd.  Grijns
Succes nogmaals.

ik ook Lachebek

ondertussen hier foto's van de oude bougies

het valt mij op dat 1 van de schroefdraadaansluitingen zwart is, terwijl de anderen grotendeels lichtbruin zijn...
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Januari 2015, 12:53:43 »

Toch nog even naar de foto gekeken. Als je de ver delerkap van boven bekijkt en hem vergelijkt met een klok, dan zie ik de kabel voor de eerste bougie 1 op 2 uur staan, terwijl hij op 8 uur moet zitten.Kijk eerst even naar je kabels.

Als deze goed zitten dan kun je een klein beetje benzine in de carburateur gooien en dan met volgas starten hij zou dan even moeten lopen. Daarna kun je de boel afstellen volgens de jou gevonden link op je forum.

Ook de bougie elektrodenafstand niet te ver afstellen, vindt zelf 0,8 erg veel 0,6 is beter.Bedenk dat deze oude ontstekingen veel vonkkracht verliezen bij een te grote elektrodenafstand.

Succes Fred Uut Huuessen
didierleclair
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 25 Januari 2015, 15:21:23 »

nog even verder gedaan...

als ik de krukas aan de voorkant van de poulie op merkteken zet en de verdelerkap afhaal zie ik dit.
wat toch wel anders is dan hoe ik het overal omschreven zie :s

verder onderzoek

Die ene zwarte draadaansluiting op de bougie kan ik verder traceren onder de delco

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 25 Januari 2015, 16:20:36 »

Zo te zien zijn de ontstekings delen lang geleden vervangen, als je de motor goed wilt laten lopen de rotor, verdelerkap, contactpunten, bougie's en 1x bougie kabel vervangen voor nieuw.
Een kadettje reageert heel erg op versleten ontstekings delen, denk als deze weer vervangen zijn het motortje gelijk aanslaat.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 25 Januari 2015, 17:42:11 »

Ik zie al wat er fout zit heb ik ook zo en je wordt op een verkeerd been gezet.De verdeler is er ooit verkeerd in gezet zodat de rotor naar 4 uur wijst en dit is nu je kabel op cilinder 1  daarna rechtsom de andere bougiekabels monteren.verdelergat 2 ( 4 uur) cil 1 verdelergat 3 (2uur) cil 4 verdelergat 4 (10 uur) cil 3 en verdelergat 1 ( 8 uur ) cil 2

Hopelijk heb ik het zo duidelijk mogelijk uigelegd.
Dit is de situatie als je het vliegwiel op het bdp zet en je rotor na verdelergat 2 wijst.

Ben het zeker met apex4x4 eens dat de genoemde onderdelen te vernieuwen alles beter zou functioneren.

Succes Fred Uut Huuessen.
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: