Holland Kadett B Club Forum
19 April 2026, 05:18:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: De Polo koplamp - van waxinelichtjes naar H4 in veel omslachtige stappen.  (gelezen 45903 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 08 December 2015, 22:19:44 »

Dit is al meermaals gedaan, maar een hoop foto's zijn weg. Ik hoop hiermee weer wat ideeën en werkwijzes te horen van mede-forumleden. En ik hoop de mensen die er over denken dit te doen een steuntje te bieden.

Een week of vier geleden ben ik met een paar vrienden naar een huisje in Luxemburg geweest. Prachtige heuvelachtige omgeving, net wat minder vriendelijk dan België. De Kadett kwam uiteraard boven.
Wat me wel opviel was dat ik - ondanks dat ik een halogeenlampen met duplo (of P45t) voetje heb geplaatst en de spiegels van mijn koplampen redelijk goed zijn schoot het licht flink tekort.
Zonder tegenliggers en medeweggebruikers is het te doen; ik wende er aan. Maar zo gauw ik de weg moest delen was er geen klap meer te zien. door al het felle licht zag ik zelf steeds geen steek. Ik wilde méér licht.

Ik ben al even aan het zoeken geweest naar echte H4 lampen voor de Kadett, maar die kosten ongeveer hun gewicht in goud. Toen herinnerde ik me ombouwwerk met Polo-koplampen. Daar ben ik me in gaan verdiepen.
Sinds enige tijd ben ik stagiair in een garage. Dit ben ik gaan doen uit interesse; ik ruil een dag werk voor hun voor een dag werk aan mijn eigen spullen. Zodoende staat mijn goudbruine sedan automaat binnen op een brug.
Sinds september vorig jaar ben ik bezig geweest met alle roest aanpakken. Uiterlijk hoeft ze niet top te zijn, zolang alles wat kan rotten maar weg is. Behoud boven uiterlijk Knipoog. Tot dusver heb ik altijd wantrouwende keurmeesters gehad die vervolgens tot hun verbazing weinig problemen vonden. Dat mag wel zo blijven...

Maar dat licht, daar wilde ik iets aan doen.
Ik ben begonnen met vier stuks van de goedkoopste Polo-koplampen van de jongens van Winparts. Afgelopen week verzonden ze gratis. Dus voor de prijs van één Hella kan ik:
-twee keer falen: je weet nooit wat er gebeurt als je iets gebruikt waar het niet voor bedoeld is.
-twee Kadettjes ombouwen naar H4 als ik niet faal.
-iets er tussenin, maar in ieder geval als test één kadettje ombouwen en zien of het werkt
Mijn doel is dat het lichtbeeld goed is, dat ik veel kan zien 's nachts, en dat de koplamp origineel oogt.

De foto's die ik nu heb gemaakt komen van mijn telefoon, en die doet het niet heel goed met foto's. Volgende week hoop ik nog wat aan te kunnen vullen.

De koplamp: Depo/Van Wezel. Niet per sé slecht, maar niet bijzonder.

Om origineel te ogen moet het koplampglas los. Dit gaat namelijk vastgekit worden in het originele koplamphuis. Monteur Martin roept al de hele tijd PANG als ik de boel verwarm met een verfbrander.
Maar de aanhouder - en schroevendraaiers en een stanleymesje - wint:

Vorige week heb ik in mijn enthousiasme al een oude koplamp - die lag nog in het tweedehands hoekje van de garage, net als wat Duplo-lampen voor de polo waar ik al even mee had gepast en gemeten - uit elkaar gesloopt. Het glas is niet zo strak passend als het origineel. Maar kit en de bevestigingsring doen wonderen (het ronde deel dat uitsteekt is de ring waarmee het glas origineel gefixeerd zit, nu al weer op de plaats.):

Hier maakte ik mezelf wijs dat ik al op de helft zat:

Dat was dus niet zo, want nu moest ik de spiegel nog aan gaan passen.

De spiegel wilde ik op een zelfde manier bevestigen als het origineel, om de boel goed verstelbaar te houden. Dit is lastig, maar wel belangrijk.
Lastig is het dat de spiegel recht moet komen te zitten ten opzichte van het koplamphuis. Anders vernaggel je te straalrichting van de koplamp.
Het belangrijke deel is waterdichtheid. De Polo heeft een open koplamphuis waar water weer uit weg kan. De koplamp als geheel is verstelbaar en met een rubber dop waterdicht af te sluiten.
De Kadett verstelt alleen de spiegel, het koplampglas blijft zitten. Een complete polo-lamp kan ik niet vastkitten, dan kan ik namelijk niet stellen. Los kan, maar dan blijft er vast en zeker water in het koplamphuis staan. Dat wil ik niet; mijn kadett rot al genoeg... Knipoog
Dus ik heb de stukken met gaten uit de originele spiegel gezaagd (er zijn vier gaten, je hebt er drie nodig. Mooi, zo'n extra kans...Knipoog)
De nieuwe spiegel had op een paar plekken teveel rand. Met de slijpsteen waren die er zo af, waar noodzakelijk. Dat gaf ook een mooi schoon stukje metaal om op te lassen.

Het 'scharnierrubber' heb ik later weer op zijn plek gestopt. Erg taai rubber, trouwens.

Een verstelpunt overgezet:

Als je goed kijkt zie je de pootjes van het originele stelpunt van de Polo nog zitten.

Ik kom er achter dat mijn foto van het tweede stelpunt niet gelukt is. Ik heb hier het origineel laten zitten en er een m3 moertje op gelast dat op de stelschroef paste.
Dit raad ik niet aan. De lamp paste niet in het koplamphuis en er moest een stuk af. Een vastgelaste moer is ook minder flexibel dan het plastic dingetje dat er normaal op hoort te zitten.
Waar ik tevens tegenaan liep was het stadslichtje. De fitting is een draaifitting - die zit niet bij de nieuwe koplamp, ik kon er gelukkig nog een paar vinden in een bak. Hou daar rekening mee!
Tweede probleem met stadslicht is dat de fitting diep valt. Hij knelde in het koplamphuis van de Kadett. Ik heb de spiegel wellicht te ver naar achter laten vallen, al is dit redelijk trouw aan het origineel.

Het prototype even gemonteerd:

Ik kon niet wachten, maar ik had helaas geen tijd meer om de lichtbak ervoor te zetten. Ik ben namelijk enorm benieuwd naar hoe het lichtbeeld is en of het stellen zin heeft. Hij geeft op het oog sowieso veel meer licht dan de originele lamp (die er nu rechts nog in zit). Volgende week koplamp nummer twee. Ik ga proberen die wat gedetailleerder vast te leggen. Misschien met een betere camera... Knipoog

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 08 December 2015, 22:39:00 »

WOW netjes gedaan Grijns en mooi beschreven.

gr Paul
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 08 December 2015, 23:12:11 »

Nice...

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 08 December 2015, 23:28:48 »

Zeker een hele mooie beschrijving, ben heel benieuwd of het lichtbeeld goed is.
Heb je misschien een winparts nummer van die polo lampen, en zijn de linker en rechter lamp het zelfde ? ik zou zo namelijk niet weten naar welke polo lampen ik zou moeten zoeken ??

Als ik het zo hoor dan rijd er binnenkort weer een gloednieuwe goudbruine sedan rond  Cool

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 08 December 2015, 23:41:15 »

heb vorige week ook een set ongebouwd  met dezelfde polo lampen  maar dan met de oude reflecttor  er achter  geplakt  zo als ergens in het forum  staat beschreven  . dit is toch wel de simpeltste manier   om klaar te maken en dan blijven ze water dicht je hoeft niet te lassen .  ik was met 1 2 uur aan het prutsen geweest   heb geprobeerd te lassen wat niet lekker ging   ook de reflector natuurlijk een zwarte brandplek is   das niet wat je wil natuurlijk  dus toch maar  op  de oude reflector plak manier gedaan 1 HAD IK KLAAR EN TOEN HEB IK DE ANDER IN EEN HALF UURTJE OOK KLAAR  

maar zou eens ff rond kijken in  het forum ff zoeken op koplamp er  zijn er al een paar voor geweest  . die het trucje ook gedaan hebben .

veel suces  met de kadett
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 09 December 2015, 06:35:21 »

@ ockdet

laat jij het oude glas zitten?

John
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 09 December 2015, 18:31:19 »

ik ben van de week  nog even bij olaf geweest die mag je na vragen die heeft nog even gekeken  die zij ook al je ziet het niet  ik heb het oude glas er uit gehaald  het is heel simpel te doen je gebruikt je oude  reflector die plak  je  met  kit  achterop je nieuwe koplamp de polo  wel even van te voren alles er af slijpen wat er aan steuntjes zit   het vaste punt  heb ik gemaakt  met een paar extra moeren en een boutje  door de buiten ring geboord   met daar wat extra moeren op die dan weer in jou gat vallen van je vaste punt  zo heb je prime 2 waterdichtje koplampen h4   en jou reflector wordt nooit smerig
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 09 December 2015, 18:33:41 »

http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,56.60.html

deze manier   
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 10 December 2015, 06:13:58 »

Bedankt. Dus gewoon komplete unit van polo erop kitten?

John
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 10 December 2015, 09:39:26 »

Bedankt. Dus gewoon komplete unit van polo erop kitten?

John

Ik heb inderdaad staan kijken bij de kadett van Marco en het viel me niet op dat er andere lampen in zaten. Ik vond het een mooie nette upgrade. Zoals ik lees in de uitleg van Gert is de koplamp van de Polo gewoon in zijn geheel in de kadett rand gekit.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 10 December 2015, 11:31:16 »

Wat ik het risico vind met die aanpak is dat het glas niet vastgekit zit, en er mogelijk water achter de koplamp komt. Voor de spiegel en het glas maakt dat niet uit omdat de polo koplamp mooi afgedicht is. Maar het kan niet weg uit het koplamphuis in onze kadettjes. Het originele koplamphuis heeft een afdichtrand die zorgt dat er geen water bij komt. Daarom is het originele koplampglas ook gefixeerd met een ring.
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 10 December 2015, 21:29:27 »

Ik heb gelijk een massa punt onderin gemaakt en een gaatje geboord zo dat het water wel een kant op kan .
 Je gaat het glas echt niet verliezen . En denk dat jij van het lassen zwarte Brand plekken op je reflector hebt  . Lijkt mij niet handig
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 11 December 2015, 07:31:59 »

daar loop je toch op de zaken vooruit. Het chroom wordt er niet beter van, maar zit nog prima op z'n plek.
Dit is één vam de weinige plaatsen van de kadett waar bijna geen water komt, en dat hou ik heel graag zo Knipoog
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 03 Januari 2016, 13:45:27 »

Goed, nu alle feestelijkheden zijn gaan liggen heb ik weer tijd om de foto's - nu met een goede camera - van koplamp 2 te uploaden.

Het ging iets anders dan ik hoopte. Het glas brak door mijn enthousiasme.

Daarom had ik ook vier koplampen besteld. En goddank geen Hella's, maar de goedkope dingen van €15 per stuk. Geen man overboord.
Toen viel me nog iets op: het verschil tussen origineel glas en H4 glas is minimaal.
Even een ander polo-lampje gepakt:

En het Kadett-glas:

Ik besloot het Kadett-glas op zijn plek te laten zitten in de tweede koplamp. De lichtbak (voor de APK) kon me later wel vertellen wat er van het lichtbeeld zou worden.
Lastige hoekjes:

Opgelost:

Oud en nieuw:

Ik had het lasapparaat nog op een hoge stand staan. Het is de onderkant van de spiegel, gelukkig niet van invloed voor het lichtbeeld van het dimlicht (de enige die gemeten wordt).

Nieuwe spiegel zo goed als gemonteerd:

In dit geval met alle 'originele' stelpunten. Dat geeft meer flexibiliteit. En de spiegel komt ook dieper te liggen, wat zorgt dat je minder ruimte tekort komt in het koplamphuis. Wel meer kans om de spiegel te beschadigen met laswerk....

De grote test:

Nog een beetje scheef. Dat recht werken vind ik niet gemakkelijk. Het was al aan te zien komen omdat een van de vinnen van de lampvoet mooi uit moet lijnen met het midden. En ook met de stelschroeven kon ik dit niet verhelpen. Daar hoopte ik stiekem wel op...

Beter zo:

Ik heb niet mijn laspunten losgemaakt, dat zou te makkelijk schade geven. Ik heb de ring die het glas op zijn plaats houdt losgemaakt en iets verdraaid, waardoor het scharnierpunt verschoof. Dat is dit gaatje:

Klaar!

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 03 Januari 2016, 15:10:07 »

Even een vraagje,
Ik zie in de polo reflector helemaal geen gaatje zitten voor stadslicht, hoe heb je dit nu gemaakt ??
Ik zie dat je het glas uit de polo lamp haalt, is het ook mogelijk om het glas te laten zitten en de steuntjes er op te lassen ??.

Heb je misschien ook een nummer of een internetlink van die polo lampen, ik weet niet goed naar welke polo lampen ik moet zoeken bv op winparts ??

Groeten Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: