Holland Kadett B Club Forum
25 Mei 2026, 15:51:33 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: ontsteking.  (gelezen 15268 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 15 Januari 2016, 14:52:29 »

Ik had de motor al aan de praat gehad maar echt lekker liep ze niet, de carb is uit elkaar geweest en schoon gemaakt, dit werkt goed.
Toen ik het slangetje van de vervroeger er af trok vernam ik veel te veel speling, ander slangetje en ze liep al beter.
Daarna de hele ontstekingsboel vervangen.
Nieuwe bougies, nieuwe kabels, nieuwe condensator, nieuwe puntjes, nieuwe verdelerkap.
Ze loopt aardig maar alleen als ik de ontsteking helemaal recht om heb gedraaid, de vervroeger zit nu tegen het blok, dit lijkt me geen wenselijke zaak.
Bij het linksom draaien loopt ze alleen maar slechter, ik heb dus het idee dat ze dus wat verder naar rechts moet maarja dan zit de vervroeger tegen het blok.
Wat heb ik verkeerd gedaan, heb ik wel iets verkeerd gedaan ?
Als de ontsteking er 180 graden verkeerd op zou zitten krijg je haar met geen mogelijkheid aan de praat maar kan ze ook 90 graden verkeerd zitten ?

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 15 Januari 2016, 15:33:29 »

Die dingen zitten toch met een vertanding?
Of ben ik abuis?
Eruit tillen en een tandje verzetten de juiste kant op...
Zou ik proberen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 15 Januari 2016, 17:40:02 »

idd ze zitten met een vertanding. als de hem draait moeten ook de kabels verplaatst. anders gaat hij zeker niet lopen...

Kadett B L "super" 1968 LPG
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 15 Januari 2016, 18:14:26 »

Kan kwart slag verkeerd zitten rotor moet naar cilinder 1 wijzen als merktekens krukaspoulie gelijk staan.cilinder volgorde is 1342.Bougie kabel cilinder 1 komt op deze plaats waar de rotor staat dan rechtsom cil. 3 cil.4 en cil 2.

De verdeler zal door de vertanding niet rechtstandig erin vallen je moet beginnen met een kwartslag ervoor en dan een beetje gokken dat hij er goed invalt. 

Hopelijk een beetje duidelijk uitgelegd, staat genoeg over op het forum.

Mocht ik dingen verkeerd hebben, dan hoor ik het wel.

Succes.

Fred Uut Huuessen.
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 15 Januari 2016, 18:56:06 »

Daar zal ik me morgen eens even mee bezig houden.
Ik was wat teveel bezig met mijn "180 graden verkeerd" theorie, hierbij kon ze gewoon niet lopen.
Maar nu ik weet dat een 90 graden verkeerd situatie ook kan Krijg ik weer goede hoop.
Bedankt jongens, morgen meer.  Knipoog

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Januari 2016, 01:38:13 »

De afstand tussen de contactpuntjes moet je afstellen met een voelermaatje op 0,45mm.

Vervolgens moet je met een stroboscoop afstellamp de ontsteking op tijd zetten.
Hiervoor zit er een sleufje in je V snaar poulie en een merkteken op het distributie deksel. Als de motor stationair draait dan moeten deze merktekens gelijk met elkaar staan als je de afstel stroboscoop aan hebt staan.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Januari 2016, 10:31:17 »

Als de motor stationair draait dan moeten deze merktekens gelijk met elkaar staan als je de afstel stroboscoop aan hebt staan.
Hey daddy, moet ik bij afstellen van de kadett motor met een stroboscooplamp misschien ook nog letten op een bepaald (stationair) toerental, en moet ik dan de vacuüm vervroegslang los halen of laten zitten ??

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 16 Januari 2016, 11:08:37 »

Hoi Martin ff goed lezen  Lachebek

Staat bij met stationair toerental. En ik mag aan nemen dat als iemand ergens aan sleutelt dat hij wel weet wat een stationair toerental is.
In dit geval rond de 850tpm.
Geloof dat de mechanische vervroeger pas bij 1500tpm actief wordt en gaat vervroegen dus je hebt nog wel wat speling.
En vacuum slang hoeft niet los want die doet bij stationair toerental nog niets.
Alleen als je vol gas geeft dan gaat de vacuum vervroeger werken.
Officieel moet je die slang wel los halen maar de ervaring leert dat dit meestal niet nodig is.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 16 Januari 2016, 12:00:23 »

Misschien een stomme vraag maar hoe komt het dat de meeste motoren een vervroegde ontsteking hebben (een paar graden voor bdp) en onze kadettjes precies op bdp worden afgesteld ??

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 16 Januari 2016, 12:24:58 »

Uhhh keuze van de fabrikant?  Lachebek

Meest waarschijnlijke reden is dat deze blokjes een vrij lage compressie verhouding hebben en op de duitse ron92 benzine konden lopen. Hierdoor moet de ontsteking wat later staan om een volledige verbranding te krijgen.

En hoewel de S blokken op super benzine moeten lopen (dit vanwege de hogere compressie verhouding) doen die het ook uitstekend met de afstelling op bdp.

Maar je kan altijd de ontsteking iets vroeger zetten.
Deed ik bij onze B, D en E kadettjes  op lpg , die we in de loop der jaren versleten hebben, ook altijd. Wel altijd met het oldscool 1.2 gietijzeren blok er in natuurlijk want die zijn bijna onverwoestbaar.

O en als je toch met de ontsteking aan het sleutelen bent, doe dan je dettje een groot plezier en monteer nieuwe contactpuntjes en smeer op het nokvolgertje een likje kogellager vet, een nieuwe condensator, nieuwe rotor, nieuwe verdeelkap, nieuwe bougiekabels en nieuwe (niet ontstoorde) bougies. Wel even de afstand tussen de massa en de centrale elektrode op 0,6mm af stellen want standaard staat dit tegenwoordig te groot omdat het met een elektronische ontsteking wel wil (Veel hogere ontsteek spanning tot wel 40 kV).
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 16 Januari 2016, 13:58:36 »

Voor mijn race blokjes weet ik aardig welke "gestoorde" bougie's ik moet hebben, zit er in de dop een weerstandje dan haal ik die er ook uit.
Maar auto's is voor mij een heel ander, nieuw verhaal voor mij, welke bougie's zijn getoord genoeg voor mijn 1.1'tje.
Als ik in de automaterialen winkel  ben wil ik precies weten welke bougie, type en hittegraad ik moet hebben.
Dit om te voorkomen dat die wijsneuzen met mijn kenteken in hun computer gaan loeren welke bougie goed zou zijn. Rollende ogen
Heb je misschien een lijstje van die bougie's ?

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 16 Januari 2016, 14:49:52 »

Sorry geen lijstje voor handen.

Is helaas alweer te lang geleden om het uit mijn hoofd te weten.

Zo lang er maar in de codering geen r of R in staat want dat zijn bijna altijd bougies met een ingebouwde weerstand om storingen te voorkomen.

Heb zelf nog wel 2 dettjes staan maar die staan al veel te lang eigenlijk. 1tje staat in het kenteken register de 34-67-rd
Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 16 Januari 2016, 17:17:16 »

34-67-RD een in originele, mooi overgebleven staat ?
Zo zijn ze eigenlijk het mooist naar mijn mening.
Wat die bougie's betreft, yep de R als symbool van weerstand, nou weet ik het weer, bedankt. Knipoog

daddyphilipsen
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 16 Januari 2016, 23:30:55 »

Nee mijn dettje is niet in mooie originele staat. De vorige eigenaar heeft haar al een keer opgeknapt en van beige naar rood gespoten.
Ik zelf heb aan de rechterkant heel veel laswerk gedaan aan de achterste chassisbalk en de kokerbalk. Alle 2 de bodemplaten min of meer roestvrij gemaakt en behandelt met RX5 en RX10. Bij de laatste apk bleek dat ik links ook moet lassen en de beide A stijlen. En toen is ze blijven staan  Droevig
Gelukkig wel droog en in goed gezelschap van een ander dettje maar dan in het groen. Het zijn wel alle 2 special uitvoeringen, dus met korte pook en een stuur met alumiddenstuk en de groene heeft ook schijfremmen en een rembekrachtiger.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: