Holland Kadett B Club Forum
17 April 2026, 16:49:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Roest op onbereikbare plekken  (gelezen 35691 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 15 December 2019, 11:44:31 »

Gedurende het bezig zijn met de auto haal ik er steeds meer af en uit en kom ik op moeilijke plekken wat roest tegen. Zoals in de A stijl, achter de achterbankkaarten,, onderin de hoekjes. In de balk dwars onder de achterbank. Ga zo maar door.

Hoe kan ik de roest weg krijgen op die plekken en ook zorgen dat het er niet gauw weer komt?
Ik heb verschillende producten voorbij zien komen maar ik kan het dus ook niet wegspoelen en de meeste producten moeten na inwerktijd er weer afgehaald
 Verbaasd
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 15 December 2019, 14:27:24 »

honderd mensen, honderd meningen; wat werkt het beste?Verbaasd

Ik gebruik Owatrol Olie (heel dun, dringt overal in door, kieren, roest enz.) Omdat het op oliebasis is, spoelt het met vocht weer uit, het blijft dus niet "eeuwig" werkzaam".  Daarom neem ik half Owatrol en half (ouderwetse, moeilijker te krijgen) loodmenie (oranje).
Dan is het nog steeds zeer dun, dringt overal in door en door de toegevoegde loodmenie een goede bescherming tegen roest; flink met een kwast in tamponeren.
Daarnaast zou een goede roestbescherming voor de lange duur van de holle ruimten goed zijn.
Daarvoor ga ik uit van een zeer uitgebreide test over meerdere jaren van het Duitse blad Oldtimermarkt waarbij tussentijds regelmatig verslag werd gedaan van de roestbeschermende werking van 27 producten.
Als beste komen "vetten" uit deze test. TimeMax als beste maar moeilijk zelf te verwerken en daarna Mike Sanders Korrosionsschutzfett, wel zelf te doen maar nog steeds bewerkelijk (moet verwarmd worden tot 100 graden en op die temp. ingespoten worden).
Daarna, als eerste "niet-vet" komt Fluid Film op plaats 5.
Goed zelf te verwerken, op kamertemperatuur aan te brengen.
De testen zijn zeer uitgebreid. Ik heb ze in DropBox gezet, vandaar kun je ze downloaden.
https://www.dropbox.com/sh/k9pgsphvsgsuq7u/AADU8moukUFaw079gnbkDCV9a?dl=0

Ik heb zelf een blik Mike Sanders staan. Als ik ergens aan gewerkt heb, nieuwe schroeven/bouten heb gebruikt, een extra gaatje heb moeten boren, in een verstopt hoekje iets bruinigs zie, dan verwarm ik het blik een beetje en met een oude kwast tamponeer ik de betreffende plek goed in met het vet.
Bij de Kadett is een bevestigingsschroef van bijv. de verlichting gelijk ook aarde. Daarom moet dat schroefgat ijzer op ijzer zijn, maar ijzer roest  Ik weet het niet  Vandaar dat ik vooraf zo'n plek met het vet instrijk; goede geleiding en goede roestbescherming.
Het liefst zou ik mijn Oly een keertje met Mike Sanders laten beschermen, is er echter nog niet van gekomen.
Nadeel is wel, dat het eeuwig blijft kruipen, ook om de hoek heen en in verticale zin naar boven, in de hete zon kan na druppen en in de warmte cabine van een spuiterij overal weer verschijnt.
Een spuiter is er dus waarschijnlijk niet blij mee als hij een auto krijgt te spuiten die met Korrosionsschutzfett is behandeld

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 15 December 2019, 17:52:54 »

Zelf heb ik  filmfluid gebruikt in de holle ruimtes, voordeel is dat het vloeibaar blijft en blijft kruipen zodat het in alle hoekjes en. gaatjes komt.Voor bereik bare plaatsen roestomvormer van Brunox gebruikt, na jaren. nog steeds goede resultaten.

ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 17 December 2019, 15:35:04 »

http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm

kijk hier eens

ik ben bezig met een opel ascona b  . doe net als gert  met owatrol  daarna met opwatrol/menie  . binnen schermen aflakken met tenco vermengt met owatrol  . daarna bodemschuts met ubc pistool  ..  kokers  ga ik owatrol dan owatrol menie . en dan ga ik vet warm maken en dat er in spuiten   

suc6
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 17 December 2019, 16:00:42 »

Ja, die ken ik.
En hier is ook veel te vinden: https://www.korrosionsschutz-depot.de/rostschutz-und-lacke/hohlraumschutz/mike-sanders-fett/

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 17 December 2019, 16:18:13 »

http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test_2.htm

kijk hier eens

ik ben bezig met een opel ascona b  . doe net als gert  met owatrol  daarna met opwatrol/menie  . binnen schermen aflakken met tenco vermengt met owatrol  . daarna bodemschuts met ubc pistool  ..  kokers  ga ik owatrol dan owatrol menie . en dan ga ik vet warm maken en dat er in spuiten   

suc6

Volgens mij roest het dan niet meer  Grijns

SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 17 December 2019, 21:00:55 »

Ik zag de Owatrol+ menie vaker voorbij komen op internet. Daar ook geen slechte dingen over gelezen, over veel andere producten vaak ook wat matige commentaren, dus ik ga dat maar eens gebruiken in de stijlen  enzo
Bedankt voor de tips weer!

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 17 December 2019, 21:55:45 »

Ouderwetse loodmenie (van Tenco) op hout of ijzer is al sinds mensenheugenis perfect tegen rot of roest maar nogal dik van zichzelf.
Owatrol als olie is prima tegen roest, lekker dun en penetreert elk kiertje, maar wordt verdund door water (condens, spatwater enz.) en spoelt dus uit.
1/2 loodmenie+1/2 owatrol dringt in elk kiertje en laat loodmenie achter.
Holle ruimtes daarna met vet (mike sanders of iets dergelijks) of op wasbasis (fluid film bijv.) nabehandelen is aan te raden.
Bereikbare delen met een ander product afwerken (zie bovenstaande testen)

SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 22 December 2019, 15:13:09 »

Is er een simpele manier om de deur of het voorscherm te verwijderen?
Om goed bij de A stijl te kunnen wou ik het scherm "even" verwijderen. Alles lijkt los behalve een bout die verstopt zit tussen de stijl en de deur.  Met een sleutel niet bij te komen zonder dat de deur eruit moet.  En de deur krijg ik er niet uit zonder speciaal gereedschap.  Verbaasd Verbaasd En zo gaat de dag weer voorbij zonder echte vorderingen.

De a stijl is er toch wat slechter aan toe dan verwacht.
19Willem71
Hero Member

De Groene Dame

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 22 December 2019, 17:01:28 »

Voor het verwijderen van de deur kun je eens zoeken op “deur verwijderen” je vindt dan behoorlijk wat gemopper en gevloek  Knipoog. Schijnt niet eenvoudig te zijn. Maar je vindt daar ook tips en zelfbouw tooltjes om de pennen los te krijgen. Begin maar vast met het (dagelijks) inspuiten van de pennen met WD40, kruipolie of iets soortgelijks.

Houdt er ook rekening mee, dat als je het spatbord demonteert, je ook de voorruit opnieuw dient te plaatsen.

Groet, Willem.

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 22 December 2019, 17:06:01 »

Voor het verwijderen van de deur kun je eens zoeken op “deur verwijderen” je vindt dan behoorlijk wat gemopper en gevloek  Knipoog. Schijnt niet eenvoudig te zijn. Maar je vindt daar ook tips en zelfbouw tooltjes om de pennen los te krijgen. Begin maar vast met het (dagelijks) inspuiten van de pennen met WD40, kruipolie of iets soortgelijks.

Houdt er ook rekening mee, dat als je het spatbord demonteert, je ook de voorruit opnieuw dient te plaatsen.

Groet, Willem.

De rubbers van de ramen stellen niet veel meer voor, en bij t spuiten van de auto (hopelijk komt het ooit nog zover )  wil ik ze er ook uit hebben.
Wd40 vanmorgen al mee begonnen. Ik had de topics inderdaad gelezen, helaas geen plaatjes meer bij dus heb er totaal geen beeld van. YouTube e.d. heb ik helaas ook nog niks gevonden.

Ben nu sowieso chagrijnig, de A stijl is aan de bijrijderskant is slecht en owatrol stinkt. Haha Tong
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 22 December 2019, 17:37:13 »

Er zijn speciale tools om de deur pennen eruit te tikken.Als je weet hoe ze eruitzien kun je ze misschien namaken.Gebruik een goede kruipolie,aan WD 40 wordt teveel kwaliteit toegedicht die het niet waar kan maken.De aanhouder wint.Succes Fred.
SKadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 22 December 2019, 21:44:16 »

Er zijn speciale tools om de deur pennen eruit te tikken.Als je weet hoe ze eruitzien kun je ze misschien namaken.

Is er iemand die me uit de brand kan helpen en deze voor mij maken tegen (hopelijk niet te grote) vergoeding?? Zou ik heel erg fijn vinden!
Ik zag een beschrijving van Gert maar ik zie geen foto's en heb dus totaal geen beeld er bij.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 22 December 2019, 23:17:04 »

Basis is een Inbusbout M8 x 120 en een stuk rondstaal 12x55mm.De imbusbout wordt tot op een klein stukje tot 6 mm. afgedraaid en van M6-draad voorzien. Het rondmateriaal wordt eerst met 6,2 mm. doorboord (zodat de M6 er door past) en dan tot op 3 mm. met 8,5 mm. uitgeboord om zo de uitgedreven deurpen op te nemen.Het kleine drukstuk is van een M6 moer gemaakt, die op 7,9 mm. buitenmaat is afgedraaid.
De buis wordt over de unbusbout geschoven en dan in de scharnierpen gestoken.
Nu het drukstuk op het uitstekende M6 deel draaien en de inbusbout zo lang aandraaien, tot de scharnierpen er uit komt.
Het laatste stuk met een 6 mm. slagpen er uit slaan.

Nog een zelfgemaakte

en nog één

en een gekochte

Dat is alles wat ik heb over dit stukje gereedschap.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 22 December 2019, 23:25:07 »

Silke,Ik heb een email gestuurd met een link naar een bedrijf waar je deze kompleet kan kopen, Hopelijk lukt het samen met de kruipolie,wel 14 dagen elke dag in spuiten.Succes Fred
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: