Holland Kadett B Club Forum
12 September 2025, 10:36:57 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Lagers Differentieel  (gelezen 4992 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 29 Juni 2022, 19:03:20 »

Beste allemaal,

Ik wil van de winter het differentieel van mijn kadett open gaan halen. er komt een "klojnk" uit en boven de 60 gaat hij janken.
Ik heb via facebook al een oproep gedaan of iemand weet welke lagers er in zitten maar krijg vooral waarschuwingen dat het zelf niet/ slecht te doen is.
Weet iemand hier welke lagers er in zitten?

1000 euro uitgeven om het uit te besteden kan altijd nog.
Het lijkt mij dat met een beetje gezond verstand en goede lagers het zelf te doen moet zijn.

Groeten Erik
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Juni 2022, 22:15:23 »

Hoi Erik,

Met wat zoeken kan ik je de nummers geven maar het zijn geen standaard lagers. Verder ben je ook afstel ringen en een nieuwe spanbus nodig en in ieder geval lagertrekkers en een momentmeter. De gewone 2 en 3 poot trekkers kun je niet gebruiken. (Schoteltrekker is nodig)  Aan speciaal meet en afstelgereedschap kun je mogelijk ontkomen als je de oude eerst meet (diepte pignon)
Mijn tip is: duik een Olyslager Vraagbaak op 'Opel kadett B en Olympia 1967 - 1971' (geen nieuwere versie in ieder geval), hierin staat de procedure beschreven. Een werkplaatshandboek is nog beter.

Als je de kunst goed eigen maakt is er geld mee te verdienen.

gr Henk

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
mdevette
Sr. Member

64-88-PX 1100n limosine special 1971

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 01 Juli 2022, 09:09:00 »

Hoi,

De "klonk" komt eerder uit de versnellingsbak. Ik had ook dit verschijnsel, ik heb wel mijn complete achteras laten reviseren en de "klonk" was niet weg.
De 2 achterste tandwielen in de versnellingsbak, van de eerste en 2e versnelling op de uitgaande as, zijn los gaan zitten / vertonen spelling op de splines van de uitgaande as. Na meerdere zogenaamd "goede" bakken te hebben gemonteerd bleef dit verschijnsel. Na deze 2 van bakken te hebben onderzocht constateerde ik dit euvel. Bijna alle 2e hands versnellingsbakken hebben dit euvel omdat de meeste slijtage / belasting optreedt bij het optrekken.
Het zingen zijn inderdaad de lagers. ik zou eerst rondvragen voor een betere achteras.....goedkoper.
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 01 Juli 2022, 15:16:16 »

Hoi,

@oly, het zou mooi zijn als je de nummers voor me kan vinden.  Goeie tip om de positie van de pion eerst te meten,  heb je in ieder geval een uitgangspunt!
Ik heb ,denk ik, de lagers van een oude pio  liggen.  Hier staat 32205B 333729 OHL en 322006B 333726 OZ ,op
 Als ik hier op google kun je 32205 en 32206 makkelijk vinden, ik heb geen idee of de rest van het nummer belangrijk is.
In het werkplaatshandboek staan ook wel nummers maar dar kan ik niks mee, zijn opel bestelnummers denk ik.
@mdevette andere as is een optie maar je weet nooit hoe de staat van die is. Geldt eigenlijk hetzelfde voor als jouw bak.
Het lijkt mij leuk om mn eigen as aan te pakken.  Het is geen dagelijks vervoer en opel kenende moet het goed te doen zijn met het nodige naslagwerk.

Groeten Erik
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Juli 2022, 20:50:00 »

Hoi,

Ik kom ook op de 32205B uit en 32007 voor de diff. lagers. Blijkbaar zijn dit gewoon verkrijgbare lagers in tegenstelling tot die voor de CIH as. Ik heb de genoemde lagers vergeleken met de maten op internet en dat klopt. De B geeft aan dat ze een afwijkende hellingshoek hebben.
Als de tandspeling en de tandafdruk goed is zou je de pignion weer op dezelfde hoogte moeten afstellen met de vulringen. Diff positie kun je ook bepalen met twee voelermaten.

Succes, ik heb zelf tot tweemaal toe met succes een CIH pignion opnieuw gemonteerd en op moment afgesteld na het stralen van de as.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: