Holland Kadett B Club Forum
12 Juni 2026, 09:38:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kiemen Coupé 1966 kopen?  (gelezen 11842 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Blitz
Gast
« Gepost op: 17 Februari 2008, 19:17:00 »

Al sinds ik kan denken ben ik gek van de B-Kadett. Waarom? Vader kocht in 1968 een nieuwe en opa had er in dezelfde periode ook één. Die van papa was een metallic-blauwe 2-deurs standaad, dus met lange pook en in plaats van een klokje het bekende afdekplaatje in de derde meterklok. Opa had een beige in dezelfde uitvoering. Ikzelf ben van 1965 en dus opgegroeid met die auto's.
Afgelopen week ben ik wezen kijken naar een Kadett Kiemen Coupé bij een Friese Opeldealer, waar de auto te koop stond. Ik heb er zelfs mee gereden. De prijs is fors: € 4750,-, maar vanbuiten ziet de auto er bijzonder goed uit. De voorschermen zijn vernieuwd en de hele auto is overgespoten. Alle details kloppen, op de grille na, die is afkomstig uit een latere B-Kadett. Onder de kap zag alles er netjes uit, geen rare olielekkages. Aan het 'dubbele' uitlaatspruitstuk te zien zat er een 1100 S motor in, achterop het kofferdeksel zat dan ook een 'super'-embleem. Belangrijk om te vermelden is dat de auto de afgelopen jaren zeer weinig is gebruikt, hooguit één rit per jaar! Dat was te merken aan het lopen van de motor. Slecht reageren op het gaspedaal, stotteren, inhouden en bijna niet willen lopen zonder gebruik van de choke ook als de motor warm is. Wat mankeert er verder aan?

* Accu overleden.
* Zoals gezegd slecht lopende motor.
* Rubbers van portieren, ramen en kofferdeksel uitgedroogd en gescheurd.
* Bekleding achterbankleuning vergaan en kapot.
* Motortemperatuurmeter werkt niet.
* In de voetenruimte rechtsvóór ontbreekt het paneel dat de zekeringen afdekt.
* Tijdens rechtuitrijden staat het stuur behoorlijk scheef.
* Kachelbediening werkt niet meer.
* Rubber om versnellingspook gescheurd.
* Hangreep rechterportier aan de buitenkant zit los.

Zijn genoemde ontbrekende/kapotte onderdelen makkelijk verkrijgbaar? Vooral de portier- en raamrubbers zijn van belang, want als ik 'm koop moet de auto buiten overnachten. Het slechte lopen van de motor baart me ook zorgen, blijkbaar is het jarenlange stilstaan de Kadett niet in de koude kleren gaan zitten.
Is het voor deze prijs trouwens een verstandige koop of kan ik er beter niet aan beginnen?

Hieronder nog wat foto's, sorry voor de slechte kwaliteit ervan, want gemaakt met een mobieltje in een zenuwachtige hand...

Groetjes Blitz

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Februari 2008, 13:02:00 »

Blitz,

Eigenlijk mag je meer verwachten voor deze prijs en van de opel dealer,Kijk ook eens op marktplaats naar b2 coupe,s en/of sedan.In duitsland kun je ook je geluk eens beproeven bij mobile.de en kadettclubs.
De onderdelen zijn voor een b2 beter te verkrijgen dan een b1.

Hopelijk heb hiet iets aan.

Succes Fred.
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 17 Februari 2008, 13:11:00 »

Hoi,
De onderdelen zijn wel te krijgen, van de raamrubbers zijn goede immitaties goed te krijgen. Het niet goed lopen van de motor kan van alles zijn maar als ik het zo hoor is het vuiligheid en even afstellen. De prijs is aan de hoge kant maar aan de andere kant dit model is wel de mooiste en zie je niet zo vaak te koop. Ik zou toch eerst even verder kijken, voor dat geld zal ie nog wel even bij de dealer staan en kun je altijd nog kopen als je niets anders geschikst vindt.
Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Februari 2008, 13:47:00 »

Zustandsnoten
Die Zustandsnoten haben sich zu einem verbindlichen Kriterium zur Oldtimerbewertung in Deutschland entwickelt.
Der Zeitschrift Oldtimer-Markt entnommen, sind die Definitionen folgende:

Note 1: Makelloser Zustand. Keine Mängel an Technik, Optik und Historie (Originalität).
Fahrzeug der absoluten Spitzenklasse. Wie neu (oder besser). Sehr selten!

Note 2: Guter Zustand. Original oder fachgerecht restauriert. Mängelfrei aber mit leichten Gebrauchsspuren.
Keine fehlenden oder zusätzlich montierte Teile (Ausnahme: Wenn es die StVZO verlangt).

Note 3: Gebrauchter Zustand. Normale Spuren der Jahre. Kleinere Mängel, aber voll fahrbereit.
Keine Durchrostungen. Keine sofortigen Arbeiten notwendig. Nicht schön, aber gebrauchsfähig.

Note 4: Verbrauchter Zustand, eventuell teilrestauriert. Nur bedingt fahrbereit. Sofortige Arbeiten notwendig.
Leichtere bis mittlere Durchrostungen. Einige kleinere Teile können fehlen oder defekt sein.
Aber: Immer noch relativ leicht zu reparieren (bzw. zu restaurieren).

Note 5: Restaurationsbedürftiger Zustand. Nicht fahrbereit. Schlecht restauriert bzw. teil- oder komplettzerlegt.
Größere Investitionen nötig, aber noch restaurierbar. Fehlende Teile.

Zo te lezen toestand 3 in de richting van 4??

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Blitz
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 17 Februari 2008, 14:21:00 »

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. De auto staat al ruim twee jaar bij de dealer te koop, dat zei hij tenminste. Klopt, ik heb het kenteken gecheked op de RDW-site en de Kadett is voor het laatst in juli 2005 van eigenaar gewisseld. Ook is de auto volgens de RDW niet gekeurd, maar wel verzekerd.

Bij aankoop zou de auto met een nieuwe APK afgeleverd worden. Hoe ze dat willen doen met de slecht lopende motor weet ik niet (uitlaatgastest). Het kan makkelijk te verhelpen zijn, maar voor hetzelfde geld moeten contactpuntjes, bougiekabels, rotor, verdelerkap, condensator en bobine vervangen worden. Is dat allemaal nog makkelijk verkrijgbaar? Of zal de carburateur gedemonteerd en gereinigd moeten worden. In het ergste geval is de motor vanbinnen ernstig vervuild...

Wat ik (nog) niet gedaan heb, is de oliedop eraf gehaald (sludgevorming?) en de peilstok eruitgetrokken (roestvorming?). Ook heb ik de wagen nog niet op de brug laten zetten om de onderkant te bekijken.
Wat is jullie advies met betrekking tot het (bijna) dagelijks gebruiken van een B-Kadett? Vroeger waren de exemplaren van vader en opa zelden tot nooit kapot, maar deze auto is natuurlijk wel 42 jaar oud.

De kachelbediening lijkt makkelijk te repareren, deze werkt met bowdenkabels. Kwestie van het instrumentenpaneel eruithalen, deze schijnt met klemmen bevestigd te zitten. De kapotte achterbankbekleding kan wachten, ik kan zoiets niet zelf en daarvoor zou de Kadett dus naar de bekleder moeten. Kost een paar honderd eurootjes denk ik. Vooral hierom vind ik de Kadett behoorlijk aan de prijs.

Die portierrubbers, kun je die eenvoudig zelf vervangen? Die van de kofferklep lijkt universeel en kun je volgens mij zo 'van de rol' trekken.

Maarre, even wat anders, ondanks dat de motor slecht liep blijft het een fantastische ervaring om in een B-Kadett te rijden. Ik was al een fan van deze Opels, maar blijf het nu absoluut tot ik dood & begraven ben.

:{blink}
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Februari 2008, 15:26:00 »

Blitz,

Portierrubbers die aan de rand van het portier zitten valt op zich wel mee zitten met een soort haakjes bevestigd de raamrubbers aan de stijlen kan moeilijker worden omdat deze stijlen er misschien uit moeten.Wat betreft het rijden en buiten stallen van een dergelijke oldtimer kun je je misschien toch wel enkele vraagtekens zetten. Bijv: buitenstallen geeft in de regel meer roestvorming op korte termijn, denk ook aan beschadigen en/of joyriding diefstal( zie elders in dit forum ).De genoemde onderdelen daar is wel aan te komen. Wat de uitlaatgassen betreft auto,s van die bouwjaren hebben een hele ruime marge in de co2 uitstoot ( alle gegevens kun je terug vinden op rdw pagina )Vind nog steeds dat de dealer de motor netjes moet laten lopen voor de eventuele verkoop.

Fred
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 17 Februari 2008, 16:16:00 »

1100S Coupé 1965-1967

Note 2: Goede staat, origineel en deskundig gerestaureerd, Geen gebreken, lichte gebruikssporen, geen ontbrekende of niet-originele onderdelen.
Waarde om de 5000 Euro

Note 3:Gebruikte staat,normale sporen van jaren gebruik, kleine gebreken, volledig rij-geschikt. Geen doorroestingen, geen direkte werkzaamheden noodzakelijk, niet echt mooi maar direkt bruikbaar
Waarde om de 3000 Euro

Note 4: Bruikbare toestand, deels gerestaureerd, beperkt rij-gereed, direkt werkzaamheden nodig. Kleine doorroestingen , delen kunnen missen of kapot zijn, relatief eenvoudig weer op te knappen.
Waarde om de 1500 Euro

Gegevens uit:
Oldtimer Markt Sonderheft Oldtimer-Preise van najaar 2007

Ik ken deze auto natuurlijk niet, maar oppervlakkig beschouwd zou ik nog wat verder kijken.
Markptplaats, Duits Forum ( http://www.kadettb.de/  ), deskundigen in Nederland.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Februari 2008, 19:17:00 »

http://tinyurl.com/33jevl

http://tinyurl.com/ywgq6a

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: