Al sinds ik kan denken ben ik gek van de B-Kadett. Waarom? Vader kocht in 1968 een nieuwe en opa had er in dezelfde periode ook één. Die van papa was een metallic-blauwe 2-deurs standaad, dus met lange pook en in plaats van een klokje het bekende afdekplaatje in de derde meterklok. Opa had een beige in dezelfde uitvoering. Ikzelf ben van 1965 en dus opgegroeid met die auto's.
Afgelopen week ben ik wezen kijken naar een Kadett Kiemen Coupé bij een Friese Opeldealer, waar de auto te koop stond. Ik heb er zelfs mee gereden. De prijs is fors: € 4750,-, maar vanbuiten ziet de auto er bijzonder goed uit. De voorschermen zijn vernieuwd en de hele auto is overgespoten. Alle details kloppen, op de grille na, die is afkomstig uit een latere B-Kadett. Onder de kap zag alles er netjes uit, geen rare olielekkages. Aan het 'dubbele' uitlaatspruitstuk te zien zat er een 1100 S motor in, achterop het kofferdeksel zat dan ook een 'super'-embleem. Belangrijk om te vermelden is dat de auto de afgelopen jaren zeer weinig is gebruikt, hooguit één rit per jaar! Dat was te merken aan het lopen van de motor. Slecht reageren op het gaspedaal, stotteren, inhouden en bijna niet willen lopen zonder gebruik van de choke ook als de motor warm is. Wat mankeert er verder aan?
* Accu overleden.
* Zoals gezegd slecht lopende motor.
* Rubbers van portieren, ramen en kofferdeksel uitgedroogd en gescheurd.
* Bekleding achterbankleuning vergaan en kapot.
* Motortemperatuurmeter werkt niet.
* In de voetenruimte rechtsvóór ontbreekt het paneel dat de zekeringen afdekt.
* Tijdens rechtuitrijden staat het stuur behoorlijk scheef.
* Kachelbediening werkt niet meer.
* Rubber om versnellingspook gescheurd.
* Hangreep rechterportier aan de buitenkant zit los.
Zijn genoemde ontbrekende/kapotte onderdelen makkelijk verkrijgbaar? Vooral de portier- en raamrubbers zijn van belang, want als ik 'm koop moet de auto buiten overnachten. Het slechte lopen van de motor baart me ook zorgen, blijkbaar is het jarenlange stilstaan de Kadett niet in de koude kleren gaan zitten.
Is het voor deze prijs trouwens een verstandige koop of kan ik er beter niet aan beginnen?
Hieronder nog wat foto's, sorry voor de slechte kwaliteit ervan, want gemaakt met een mobieltje in een zenuwachtige hand...
Groetjes Blitz